بررسی حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB

مقدمه: در بهبوهه افزایش قیمت شدید حافظه‌های SSD، امروز به بررسی حافظه SSD فدک مدل FDK B5 SERIES M.2 1TB می‌پردازیم که یکی از گزینه‌های خوش قیمت و مناسب این روزهای بازار است.

شرکت تراشه پرداز حافظه فدک در سال ۱۳۹۶ در استان البرز تاسیس شد و کارخانه تولیدی آن در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه بین المللی پیام قرار دارد. فدک تنها سازنده RAM و SSD در ایران است و حافظه FDK B5 M.2 1TB در حال حاضر پرچمدار سبد محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

همراه ما باشید در این بررسی.

بررسی حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB:

FDK 01

حافظه‌های مدل B5 فدک مجهز به پروتکل NVMe مبتنی بر رابط PCIe Gen.3 x4 ساخته می‌شوند. بر اساس اطلاعات مندرج در کاتالوگ محصولات فدک، این حافظه‌ها مجهز به کنترلر Silicon Motion از نوع SM2263XT است.

کنترلر SM2263XT از سیستم رمزنگاری سخت افزاری AES و TCG Opal پشتیبانی کامل دارد.

این کنترلر از نوع DRAM-less است و از Host Memory Buffer پشتیبانی می‌کنند. این حالت بدین معنا است که اس اس دی از بخشی از حجم رم سیستم میزبان به عنوان کش برای خود بهره می‌برد. در نتیجه هرچه رم پر سرعت تری داشته باشید، توانمندی SSD بهتر می‌شود.

مدل مورد بررسی ما، حجم ۱ ترابایت دارد، و در حال حاضر بالاترین حجم موجود از این حافظه در ایران است. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن ۲۱۳۰MB/s و ۱۷۲۰MB/s است. همچنین سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر ۲۵۰K IOPS و ۲۲۰K IOPS است.

عمر نوشتاری حافظه‌های NAND این حافظه ۶۰۰ ترابایت است که اغلب SSD‌های ۱TB روز دنیا همین میزان تخمین از دوام نوشتار را دارند.

جعبه گشایی:

FDK 02

جعبه حافظه SSD فدک مدل B5 به رنگ سفید راه راه و مشکی است. حافظه SSD از پشت طلقی شفاف بر روی جعبه نمایان است. حجم این حافظه به صورت یک لیبل بر روی جعبه چسبانده شده است.

اگرچه قابل درک است که طراحی و چاپ جعبه بدون اشاره به مدل خاص برای یک خانواده واحد از محصولات که شامل چند مدل است، می‌تواند باعث کاهش هزینه تولید کارتن شود؛ اما قشنگ تر می‌شد اگر که اطلاعات اختصاصی مدل SSD بر روی جعبه به صورت چاپی وجود می‌داشت.

در پشت جعبه اطلاعات اختصاصی، شامل شماره سریال، پارت نامبر، و مدت زمان ضمانت بر روی آن درج شده است. اخیرا مدت زمان ضمانت حافظه‌های فدک به ۱۰۰۰ روز افزایش پیدا کرده است. خدمات گارانتی آن توسط شرکت خوشنام الماس رایان ایرانیان ارائه می‌شود.

FDK 03

حافظه اس اس دی تنها آیتمی‌است که درون جعبه قرار دارد.

FDK 04

این اس اس دی طرفه است و در پشت PCB آن صرفا برچسب مشخصات چسبانده شده است. بر روی SSD نیز، کنترلر و حافظه‌های ناند را می‌توانید مشاهده کنید. حافظه NAND Flash این مدل از نوع ۳D V NAND SK Hynix 176L TLC است که با پارت نامبر H25T1TC48CX490 شناسایی شده است.

سیستم تست:

بررسی کارایی:

FDK 05

نرم افزار Anvil اگرچه قدیمی‌‌است، اما همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید.

FDK 06

ما تعداد زیادی از SSDهای مجهز به رابط PCIe Gen.3 را در لیست نداریم اما همین سطح از امتیازی که FDK بدست آورده است، برای یک حافطه DRAM-Less بسیار عالی است.

FDK 07

نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark از جمله بهترین و استاندارد ترین تست‌ها برای سنجش سرعت درایو SSD است. نتایج بدست آمده از سرعت درایو مطابق مشخصات آن می‌باشد. خط اول مخصوص نمایش سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در این نرم افزار است که حتی از سرعت اسمی‌ درایو هم بیشتر ثبت شد.

به نظر می‌رسد، برآورد شرکت فدک از سرعت عملیاتی این SSD کمتر از سرعت واقعی آن باشد. از نظر ما این شرکت به راحتی می‌تواند سرعت ۲۵۰۰MB/s و ۱۸۵۰MB/s را به عنوان سرعت رسمی ‌خواندن و نوشتن ترتییبی این حافظه اعلام کند.

FDK 09

نرم افزار ATTO Disk Benchmark عملکرد با ثباتی را برای FDK M.2 NVMe 1TB نشان داد. نوسان در سرعت SSD مشاهده نشد و سرعتی فراتر سرعت اسمی ‌خود داشت.

FDK 10

ما در حین انجام این تست، دمای اس اس دی را با نرم افزار HWINFO اندازه گرفتیم که حداکثر دمای این مدل برابر ۵۴ درجه ثبت شد. این دما تحت شرایطی که این حافظه مجهز به سینک خنک کننده M.2 مادربرد است بدست آمده.

بدون سینک خنک کننده دمای این حافظه ۱۰ درجه گرمتر است، اگرچه Throttle نمی‌کند اما توصیه می‌کنیم بهتر است این حافظه را در اسلات M.2 مجهز به سینک خنک کننده استفاده کنید.

FDK 11

در زمینه گیمینگ ما از تست رسمی ‌Final Fantasy استفاده می‌کنیم که متوسط لود مراحل را به ثانیه می‌سنجد.

FDK 16

تست ۳D Mark نیز از این حافظه گرفتیم که نتیجه آن در تصویر فوق نمایان است. از آنجایی که این بنچمارک متاخر است، هنوز تعداد کافی از حافظه ها را تست نکردیم تا جدولی برای این بنچمارک داشته باشیم.

FDK 12

هرچند از نرم افزار AS SSD برای سنجش اس اس دی‌ها به طور رسمی ‌استفاده نمی‌کنیم اما به هر شکل، یک شات از تست این حافظه را برای سنجش نوسان خواندن و نوشتن آن، در تصویر فوق قرار دادیم.

FDK 13

آخرین تست، مربوط به بنچ مارک داخلی نرم افزار Samsung Magician است که می‌توان از آن برای تست هر درایو متصل به سیستم استفاده کرد. از این بنچمارک ما سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی را بدست می‌آوریم.

که مجدد سرعتی فراتر از سرعت اسمی ‌حافظه در نتایج بدست آمد.

FDK 14

در جدول جایگاه حافظه SSD فدک، جایگاه خوبی است.

نتیجه گیری:

در وضعیت اجتماعی خاصی هستیم که نسبت به محصولات ساخت ایران دافعه وجود دارد. کافیست نام تولید داخلی بر روی کالایی آورده شود، ناخودآگاه برچسب انحصار طلبی و یا ترس از ایجاد محدودیت در واردات آن نوع کالا و یا برند خاص زده می‌شود.

و البته مردم حق دارند نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند. بارها و بارها، چه در بخش خودرو سازی، چه در بخش ساخت مودم، و اخیرا در مورد موبایل و محدودیت‌هایی که در واردات آن بوجود آمد، تجربه‌های تلخی است که شادکامی‌تولید یک محصول در داخل کشور را از بین می‌برد.

تا جایی که به شخصه در میان کاربران حس کردم، وحشت از تولید ملی، نه فقط برای برندهای جدید، بلکه حتی برای برند‌های قدیمی‌که از ده پانزده سال پیش از وضع تحریم‌ها فعالیت می‌کردند نیز، بوجود آمده است.

زمانی که حافظه SSD فدک را برای بررسی تحویل گرفتیم، این موضوع را صادقانه با شرکت الماس رایان ایرانیان مطرح کردیم، و در این مورد اطمینان کامل به ما دادند که تولید حافظه SSD و رم فدک هیچ گونه انحصاری را در پی نخواهد داشت، و به دلیل آنکه، شرکت الماس رایان ایرانیان بزرگترین تامین کننده سخت افزار در کشور است، قاعدتا هیچ وقت به دنبال ایجاد محدودیت در واردات نخواهد بود.

در زمینه اس اس دی، با قاطعیت می‌توان گفت علیرغم تنوع در موجودی حافظه‌های وارداتی، بعلاوه تولید ملی، همین حالا هم ما با کمبود این نوع از حافظه در کشور روبه رو هستیم. ایران، و اغلب کشور‌های خاورمیانه و آسیا، حداقل تا ۲۰ سال آینده، نیاز شدید به واردات این قطعه خواهند داشت، و ایجاد خط تولید SSD در کشور بهترین کاری است که می‌توان در پاسخ به نیاز شدید به این حافظه داد.

اما تولید داخلی یک محصول، علاوه بر رفع نیاز مصرف کننده، بایستی خرید آن از نظر قیمتی برای کاربر منطق اقتصادی داشته باشد. حافظه SSD فدک، نه صرفا این مدل یک ترابایتی M.2، بلکه اغلب تولیدات آن جزو ارزان ترین حافظه‌های بازار به شمار می‌روند.

هرچند ما به عنوان یک رسانه، برای تولید داخلی یک کالا، بازهم قیمتی کمتر از این میزان که هست را انتظار داریم، اما چه کنیم که نمی‌شود. کشور تحریم است، و برای انتقال کامپوننت‌ها به داخل مرزها، در اغلب مواقع نمی‌توان از سازنده اصلی قطعات را تامین کرد. متاسفانه مادامی‌که تحریمها پابرجا بماند، امکان تولید با قیمت کمتر برای هیچ تولید کننده ای میسر نیست. مسئولیت حل این مشکل هم بر عهده تولید کننده نیست.

آنچه که ما را، به عنوان یک رسانه سخت افزاری فعال در ایران، به در اختیار داشتن فن آوری تولید این حافظه‌ها در کشورمان امیدوار می‌کند، فرا رسیدن روزی است که بتوانیم، بدون تحریم مستقیما از اینتل، و مایکرون، و سامسونگ و‌هاینیکس قطعات مورد نیاز خط تولید SSD را تامین کنیم. در آنصورت هم تولید برای تولید کننده به صرفه تر خواهد بود، و هم قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده کاهش خواهد یافت.

بازگردیم به موضوع، پس از بررسی حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB، عملکردی مناسب و به مراتب بالاتر از حد سرعت اسمی‌ آن را، در بنچمارکها شاهد بودیم.

با قاطعیت می‌توان گفت، این SSD در میان مدلهای DRAM-Less یکی از بهترین‌ها است و با توجه به قیمت تمام شده آن، ارزش خرید بسیار بالایی دارد. اخیرا قیمت SSD در دنیا افزایش شدید داشته است، به دلیل وضع محدودیت توسط آمریکا بر تولید کنندگان چینی حافظه NAND، سفارشهای چیپ به شرکتهای سامسونگ،‌هاینیکس، و مایکرون دو چندان شده است.

بنابراین توصیه می‌کنیم تا افزایش قیمت جهانی SSD دامان FDK را هم نگرفته است، حتما از محصولات این شرکت تهیه بفرمایید.

اس اس دی FDK B5 SERIES M.2 1TB قادر است اغلب نیاز‌های شما برای داشتن یک درایو پر سرعت برآورده سازد. به عنوان درایو اصلی ویندوز، این حافظه چه در لپتاپ و چه در دسکتاپ می‌تواند بهترین کاندید برای میزبانی سیستم عامل و برنامه‌های شما باشد.

این حافظه با قیمت حدود ۲.۳ میلیون تومان با ضمانت ۱۰۰۰ روزه الماس رایان ایرانیان از فروشگاه‌های کامپیوتر سراسر کشور قابل تهیه است. در پایان به این حافظه نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار اعطا می‌گردد.

FDK 15
مزایا:

  • طول عمر عالی ۶۰۰ ترابایتی TBW
  • انتخابی مناسب برای لپتاپ و دسکتاپ
  • گارانتی ۱۰۰۰ روزه معتبر الماس رایان ایرانیان
  • استفاده از حافظه‌های ۳D V NAND‌ هاینیکس
  • سرعت بسیار بالاتر از سرعت اعلام شده در مشخصات SSD
  • مناسب برای گیمینگ، کاربری‌های روزانه و درایو سیستم عامل
  • عملکرد فنی متوازن و عالی با توجه به DRAM-Less بودن آن
معایب:

  • بهتر است همراه با سینک خنک کننده مادربرد استفاده شود
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

  • حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB یک انتخاب خوب و خوش قیمت، مناسب برای کاربرانی است که این روزها به دنبال یک حافظه با کیفیت و قابل اطمینان M.2 NVMe PCIe Gen.3 x4 می‌گردند.

۸.۸امتیاز۸.۸پرفورمنس۸امکانات۹کیفیت قطعات۸.۵کنترلر۹.۵ارزش خرید

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.