بررسی تاثیرگذاری پیپ و مفهوم پیپ در فارکس

محاسبه میزان سود و زیان معاملات یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که قبل از ترید باید انجام شود. در بازارهای مالی مثل فارکس که می‌توان از اهرم برای افزایش میزان بازدهی استفاده کرد و سرمایه‌گذار قصد خرید و فروش بر اساس نسبت بین جفت ارز را دارد، روش انجام کار کمی متفاوت است.

شما باید ابتدا با مفهومی به نام پیپ در فارکس آشنا شوید و سپس بر اساس فرمول‌های از قبل مشخص شده، میزان سود و زیان خود را محاسبه کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد این اصطلاح پرکاربرد و مهم، اطلاعاتی کاربردی را در اختیار شما قرار داده و به این سوال پاسخ دهیم که pip چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

پیپ pip چیست؟

در واقع کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی را PIP می‌گویند. برای مثال در نظر بگیرید که ارزش دلار نسبت به یورو از ۱.۲۳۴۲ به ۱.۲۳۴۴ افزایش پیدا کرده است. در این حالت ۲ پیپ نرخ دلار نسبت به یورو رشد داشته است و فردی که در این معامله سرمایه‌گذاری کرده ۲ پیپ سود به‌دست آورده است . این نوع ارزش‌گذاری برای سرمایه‌گذاران نکته‌ای حیاتی محسوب می‌شود چرا که از ضرر‌های سنگین در نوسانات شدید جلوگیری خواهد کرد.

پیپ در فارکس

PIP در واقع کوچک‌ترین واحدی است که از آن برای نشان دادن میزان تغییرات نسبت بین جفت ارزها در بازار جهانی استفاده می‌شود. به‌طور مثال فرض کنید نرخ برابری یورو به دلار ۱.۳۱۴۲ است و این میزان به ۱.۳۱۷۲ تغییر می‌کند. در این حالت ارزش یورو ۳۰ پیپ افزایش پیدا کرده و در صورت خرید آن، سود بسیار خوبی کسب کرده‌اید. تمام معامله‌گران بازارهای جهانی باید با مفهوم پیپ در فارکس آشنا باشند. در غیر این صورت ممکن است به دلیل ناتوانی در محاسبه سود و زیان، ضررهای سنگینی را متحمل شوند.

Pip در بازار فارکس برای معامله گران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا اگر آن‌ها نتوانند پیپ را در معاملات خود به درستی محاسبه کنند، قادر نخواهند بود تا اندازه ایده‌آل پوزیشن‌های معاملاتی خود را به درستی تخمین بزنند. در نتیجه دچار ضررهای مالی هنگفت خواهند شد. البته در صورتی که معامله‌گر بتواند Pip بالاتری در بازار فارکس کسب کند، موفق خواهد شد تا سود بیشتری نیز بدست آورد. به همین دلیل است که در بازار فارکس معامله‌گران تمام تلاش خود را می‌کنند تا با ارائه تحلیل‌های بهتر، از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. در بازار فارکس استراتژی‌های معاملاتی بسیار زیادی وجود دارد که معامله‌گران با توجه به مهارت خود از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند.

محاسبه pip در فارکس

فرمول محاسباتی که می‌توانید از آن در معاملات خود استفاده کنید بسیار ساده است؛ اما برای درک بهتر آن باید با چند مفهوم مهم دیگر نیز آشنا شوید. به‌عنوان مثال در عکسی که در پایین همین بخش قرار داده شده، اصطلاحاتی مثل Value، Exchange Rate و Lot را مشاهده می‌کنید که در ادامه توضیح بیشتری در مورد آن‌ها می‌دهیم.

پیپ در فارکسپیپ در فارکس

  • Value نشان‌دهنده ارزش هر پیپ است.
  • Exchange Rate مشخص‌کننده نرخ (حجم) است.
  • لات که میزان دلاری یک سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند. در حالت استاندارد هر لات معادل صدهزار دلار آمریکاست.

باتوجه‌به فرمول بالا و مفاهیم گفته‌شده، می‌توان به راحتی ارزش هر پیپ را محاسبه کرد. به‌طور مثال اگر نسبت دلار به یورو در حال حاضر ۰.۷۷۴۷ باشد و شما پیش‌بینی کنید که این میزان تا ۰.۷۷۴۹ رشد خواهد کرد؛ یعنی در حال حاضر می‌توان با پرداخت میزان کمتری از دلار، یورو مورد نظر خود را خریداری کنید.

در نگاه اول شاید به این موضوع فکر کنید که مقدار pip در فارکس ناچیز است و نمی‌توان سود مناسبی از تغییرات به‌وجود آمده کسب کرد؛ اما شما به‌عنوان یک معامله‌گر در بازار فارکس از اهرم استفاده می‌کنید که می‌تواند میزان Profit شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

محاسبه میزان دلاری هر پیپ در فارکس

در بخش قبل فرمولی را بررسی کردیم که با استفاده از آن، معامله‌گر می‌تواند میزان دلاری هر پیپ را محاسبه کند؛ اما کار به همین سادگی نیست. pip در فارکس بسته به شرایط بازار و نوع دارایی که قصد معامله آن را دارید، تغییر می‌کند. به‌طور مثال هنگامی که در FX اقدام به خرید و فروش سهمی می‌کنید، حجم معاملات شما تاثیر مستقیمی بر ارزش هر پیپ دارد. پس به این نکته توجه کنید تا در محاسباتتان خطا نکنید.

همانطور که گفتیم در حالت استاندارد هر لات، معادل صد هزار دلار است و ازآنجایی‌که هر هزار پیپ یک Lot را تشکیل می‌دهد، با انجام یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان به این نتیجه رسید که هر Pip ارزشی معادل یک دلار را دارد.

اهمیت محاسبه پیپ در فارکس

پس از اینکه در قسمت اول این مقاله به سوال pip چیست؟ پاسخ دادیم، در این بخش قصد داریم اهیمت این مولفه را بررسی کنیم. به جرئت می‌توان گفت اگر معامله‌گری توانایی محاسبه درست پیپ را نداشته باشد، قطعا در بازار با چالش مواجه می‌شود؛ زیرا امکان مشخص کردن اندازه مناسب برای هر پوزیشن را ندارد. در این صورت احتمال اینکه بخش زیادی از دارایی خود را از دست بدهد، به شدت افزایش پیدا می‌کند.

خبر خوب این است که در حال حاضر، کارگزارانی که از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنیم، به‌صورت خودکار محاسبات مورد نیاز را انجام می‌دهند و نیازی نیست با کمک روش دستی اطلاعات مورد نظرتان را استخراج کنید؛ اما آشنا بودن با نحوه انجام این کار، موجب درک بهتر شما از بازار و تغییرات به‌وجود آمده در آن می‌شود.

تفاومت پیپت و پیپ

برخی از کارگزاری‌ها نسبت معاملاتی را به‌صورت ۵ رقمی نشان می‌دهند و این ممکن است موجب سردرگمی تریدرها شود. به این نکته توجه داشته باشید که رقم چهارم اعشاری که مشاهده می‌کنید، پیپ در فارکس را نشان می‌دهد و عدد پنج، نشان‌دهنده پیپت است که بیان‌گر تغییرات PIP بوده و در اصطلاح به آن Pipete گفته می‌شود.

پیپ در ارز دیجیتال

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که آیا در بازار کریپتو نیز از این اصطلاح استفاده می‌شود؟ در یک پاسخ کلی می‌توان گفت اگر شما قصد خرید دارایی با استفاده از ارزهای فیات رایج مثل دلار را داشته باشید، این نسبت کارکرد خاصی ندارد. به‌عنوان مثال شما هنگام خرید یک بیت کوین، ۳۰ هزار دلار پرداخت می‌کنید؛ اما اگر بخواهید دو ارز دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کنید، استفاده از این نسبت ضروری است.

روش محاسبه پیپ در فارکس و بازار ارزهای دیجیتال تفاوتی با یکدیگر ندارد. به‌عنوان مثال اگر نسبت دارایی x به y که قصد معامله آن را دارید، ۰.۵ باشد و بخواهید توکن‌های گفته‌شده را تبدیل کنید، ۵۰ عدد ارز y به شما داده می‌شود. شاید در هنگام انجام معاملات با حجم کم، محاسبه نسبت گفته‌شده ‌بی‌اهمیت باشد؛ اما اگر می‌خواهید مقدار زیادی از دارایی را به یکدیگر تبدیل کنید، مشخص کردن نسبت پیپ در ارز دیجیتال اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

پیپ در فارکسپیپ در فارکس

جمع‌بندی

پیپ در فارکس واحد کوچکی از تغییرات است که معامله‌گران از آن برای محاسبه سود و زیان خود استفاده می‌کنند. دلیل مهم بودن این نسبت، استفاده از اهرم در FX بوده که موجب می‌شود کوچک‌ترین تغییری، میزان سود و زیان تریدر را به شکل چشمگیری افزایش یا کاهش دهد.

البته در سال‌های اخیر از این مفهوم برای محاسبه میزان تغییرات ارزش کوین‌های مختلف نسبت به هم نیز استفاده شده است؛ اما تفاوت‌هایی با بازارهای سنتی دارد که در بخشی از مقاله به آن اشاره کردیم. لازم به ذکر است که این مطلب هیچ‌گونه پیشنهادی جهت سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نیست؛ زیرا هرگونه سرمایه‌گذاری در آن باید توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود.

salb-technasalb-techna

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.