بررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealth

بازی Like a Dragon: Infinite Wealth که من هنوز دوست دارم آن را یاکوزا صدا کنم، یک قدم بعدی برای بازی‌های موسوم به JRPG یا همان نقش‌آفرینی ژاپنی به ویژه از نوع کلاسیک آن یعنی مدل مبارزه نوبتی است. در بازی‌های مبارزه نوبتی دو تیم مقابل رو به روی یکدیگر به‌ترتیب یکدیگر را می‌زنند و از همین رو گیم‌پلی بازی می‌تواند تبدیل به یک اثر کسل‌کننده (به‌خصوص در دوران کنونی که سرعت حرف اول را می‌زند) بشود. با این حال سازندگان Like a Dragon: Infinite Wealth کاملا حواسشان به این موضوع بوده و با اینکه به بازی‌های کلاسیک نقش‌آفرینی ژاپنی پایبند مانده‌اند اما در عین حال روح تازه‌ای را در این گیم‌پلی کلاسیک و کهنه دمیدند که باعث شده طراوت و تازگی از آن ببارد. Like a Dragon: Infinite Wealth را می‌توان JRPG TURN BASED 2.0 دانست و باور داشت که تیم پشت سری یاکوزا واقعا به صداهای هواداران خودش گوش می‌دهد و هربار برای آن‌ها سورپرایزهای بهتری دارد. با بررسی ویجیاتو همراه باشید!

<!–

–>

برای اینکه پا به دنیای بازی‌های یاکوزا بگذارید، بهتر است که به ترتیب شماره آن‌ها را بازی کنید و داستان این سری بازی را در خود حل کنید. اما نباید فکر کنید که برای فهم بازی جدید یاکوزا نیاز به تجربه تمامی هفت بازی قبلی است هرچند واقعیت اینست که برای فهمیدن داستان آن بهتر است دست‌کم بازی قبلی را تجربه کرده باشید. Like a Dragon: Infinite Wealth دقیقا از پایان بازی قبلی آغاز می‌شود و بدون تجربه آن تقریبا در بازی سردرگم باقی خواهید ماند. همچنین اگر می‌خواهید خیلی شیرفهم داستان بازی شوید، عنوان The Man Who Erased His Name که چندی پیش عرضه شد را هم در سبد تجربیات خود قرار دهید. به‌هر حال حالا با شروع دوران جدید بازی‌های یاکوزا (که از آن به عنوان اژدها یاد می‌شود) حالا ما با دو قهرمان روبرو هستیم و نه یک قهرمان و شنیدن روایت هر دو قهرمان اصلی بازی پیش از شروع ماجراجویی بزرگ آن‌ها، می‌تواند بازی را خیلی جذاب‌تر کند.

بررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealthبررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealth

اما چرا می‌گویم ماجراجویی بزرگ؟ جواب به این سوال کاملا واضح است؛ بازی Like a Dragon: Infinite Wealth واقعا بازی عظیمی است. حالا دو شهر کامل در بازی پیاده‌سازی شدند و با انبوهی از مینی‌گیم‌ها روبرو هستید که خودشان به تنهایی می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. مأموریت‌های جانبی در بازی بسیار زیاد شده و تنوع در ‌آن‌ها موج می‌زند. خود مأموریت‌های اصلی و کات‌سین‌های طولانی بازی هم کاری کرده که رسماً گیم‌پلی بازی به ده‌ها ساعت برسد و ارزش بازی بسیار بالا برود. جدا از این‌ها شما همیشه امکان گشتن در شهر و مبارزه کردن و آپگرید کردن خود را دارید و از همه مهم‌تر در برخی از لوکیشن‌های بازی چیزهایی وجود دارد که احتمال دارد روزها شما را سرگرم خود کند. به‌عنوان مثال در بخشی از بازی به یک جزیره می‌رسید که وظیفه ساخت و ساز و زراعت و… در این جزیره بر دوش شما می‌افتد. در این حالت بازی بسیار شبیه به شاهکار نینتندو یعنی Animal Crossing شده و شما می‌توانید مدت‌های مدیدی در این جزیره سرگرم باشید و امپراتوری کوچک و بانمک خودتان را بسازید و از داستان تقریبا سیاه بازی، رها باشید.

وجود بخش‌های مختلف در بازی باعث شده که سازندگان بخواهند آن‌ها را به اصطلاح شوآف کنند و نگذارند که گیمر خیلی راحت از کنار آن‌ها بگذرد. این کاری است که در بسیاری از بازی‌های بزرگ و به‌ویژه در عناوین ژانر نقش‌آفرینی صورت می‌گیرد اما در Like a Dragon: Infinite Wealth به‌صورت اغراق آمیزی پیاده‌سازی شده است. سازندگان در جای جای بازی، ممکن است شما را اسیر یک ویژگی و یا یک مینی‌گیم درون بازی کنند و ساعت‌ها شما را از مسیر داستان اصلی دور کنند. تجربه این اتفاق‌ها در بحبوحه بازی باعث طولانی‌تر شدن بیش از حد آن شده و گاه ممکن است از حوصله گیمری که صبر ایوب هم دارد، خارج شود. آن‌ها مثل فردی می‌مانند که چیزهای جذاب و زیادی در خانه خود دارند و با دعوت کردن مهمانان به خانه خود، حالا یک تور اجباری برای دیدن تک تک این اشیا و توضیح مفصل ارائه دادن درباره آن‌ها برگزار کرده‌اند. درواقع تا حد زیادی می‌توانم زحمات تیم سازنده را درک کنم و بفهمم که آن‌ها دلشان می‌خواسته ما به عنوان هوادار این سری در ویژگی‌های متنوع و جدید بازی غرق شویم اما آن‌ها گاه فراموش کردند که باید حق انتخابی به گیمر بدهند تا او خودش تصمیم بگیرد به انجام این مراحل بپردازد یا مستقیماً به‌سمت تجربه بازی (بخوانید روایت) اصلی برود.

Like a Dragon: Infinite WealthLike a Dragon: Infinite Wealth

ایچیبان که حالا قهرمان این سری است پس از اینکه از یاکوزا خارج شده، در یک مرکز کاریابی به شغل شریفی مشغول است و سعی می‌کند دیگر اعضای رانده شده یا خارج شده از دنیای سیاه و زیرزمینی یاکوزا را نیز کمی تا قسمتی به راه راست هدایت کند. او حدوداً در این راه موفق است اما در نهایت هر کسی که به دنیای خلاف کشیده شده، ناخودآگاه دوباره به آن جهان وارد می‌شود. ایچیبان در این بازی به دنبال پیشینه خود و مادرش است و در این راه کیریو، قهرمان همیشگی این سری از بازی‌ها که حالا خوشبختانه به جمع قهرمانان اصلی برگشته، او را کمک می‌کند.

شخصیت‌های متعددی از بازی‌های قدیمی یاکوزا در Like a Dragon: Infinite Wealth حضور دارند که طرفداران این سری با دیدن آن‌ها به وجد می‌آیند اما نباید از این غافل شد که بازی جدید پر از شخصیت‌های تازه هم است و از آنجایی که تیم بازیسازی یاکو به داستان‌سرایی و روایت قدرتمند خود شهرت دارد، توانسته همین شخصیت‌های جدید را نیز طوری خلق کند انگار که سال‌ها است در دنیای ویدیوگیم با آن‌ها سر و کار داریم. روایت در بازی‌های یاکوزا حرف اول و آخر را می‌زند و داستان در آن نقش بسزایی دارد. Like a Dragon: Infinite Wealth هم از این قاعده خارج نیست و یک داستان غنی، پرجزییات و پر از شخصیت‌های اصلی و فرعی پخته دارد که همگی در خدمت یک قصه شنیدنی هستند. من همیشه به دیگران زمانی که می‌خواهند یاکوزا را تجربه کنند می‌گویم که بازی کردن این عناوین تقریباً شبیه به خوانش یک رمان کلاسیک و قدیمی است که خوانش آن حوصله می‌خواهد.

بازی مثل عنوان قبلی خود در سبک نقش‌آفرینی نوبتی فرو رفته و خبری از گیم‌پلی همیشگی و گذشته سری بازی‌های یاکوزا ندارد. درواقع به‌نظر می‌رسد سازندگان این فرنچایز حالا دو دسته هوادار دارند و باید هر دو را به نحوی راضی نگه دارند. آن‌ها با ساخت بازی «مردی که نام خود را حذف کرد» و عرضه آن طی چند ماه گذشته، سری به دنیای پیشین این فرنچایز زدند. یک قهرمان کلاسیک در یک گیم‌پلی آشنا و قدیمی‌تر (سبک آن بازی دقیقا مثل عناوین یاکوزای قبلی در ژانر بیتم‌آپ یا همان شورشی خودمان بود). اما آن‌ها سری اصلی بازی را در همین سبک و سیاق جدید خود پیش می‌برند و انصافاً هم در آن کولاک کردند.

ایچیبان عاشق بازی‌های ویدیویی نقش‌آفرینی است و این روحیه او باعث شده که اساساً مبارزاتی که انجام می‌دهد را در این حال و هوا ببیند. روانی بودن این شخصیت بسیار جالب از آب درآمده و یک طنز زیرپوستی و قوی را به گیم‌پلی و روایت بازی جاری کرده که همین موضوع آن را کسل‌کنندگی و بی‌روحی خارج می‌کند. ایچیبان در حین مبارزات هم دشمنان را برای خودش متصور می‌شود و ممکن است یک رهگذر ساده لاغراندام را یک مرد درشت هیکل با لباسی فضایی ببیند و یا یک زباله‌گرد را شبیه به یک نیمه هیولا-انسان ببیند که در کیسه‌های مشکی زباله ادغام شده و به‌دنبال مبارزه است.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: تقریبا ۴۰ ساعت
تکمیل کردن بازی: بیش از ۵۵ ساعت

اسلحه‌هایی که خود شخصیت‌های اصلی هم در مبارزات به کار می‌برند یکی از یکی جنون‌آمیزتر و مسخره‌تر و البته بامزه‌تر هستند و سبک مبارزات آن‌ها واقعاً پر از خلاقیت است. به‌عنوان مثال خود ایچیبان یا یک چتر در دستش دارد و یا یک ماساژور دستی بانوان را به عنوان اسلحه با خودش حمل می‌کند. دیگری وقتی بخواهد یک حرکت ویژه انجام دهد یک شیپور از جیبش در می‌آورد و به دشمن ناسزا می‌گوید و روحیه‌اش را تضعیف می‌کند و یکی دیگر هم از دور به دشمن هر آنچه در دستش هست را می‌زند. نکته جدید مبارزات اینست که حالا امکان زدن چند نفر با یک حمله در صورت انتخاب درست زاویه Attack وجود دارد و همچنین امکان استفاده از وسایل محیطی نیز در حین مبارزه گنجانده شده است.

خوشبختانه بازی یک ویژگی تازه دیگر در خود قرار داده و آن هم اعلام قدرت مورد نیاز برای انجام مراحل جدید است. عدم بالانس قدرت شخصیت‌های اصلی با دشمنان در بازی قبلی حوادث غیرمتقربه! زیادی می‌آفرید و باعث می‌شد که سختی و آسانی مراحل هماهنگی درستی نداشته باشد. بازی قبلی گاه بسیار طاقت‌فرسا می‌شد و گیمر تصمیم می‌گرفت بیخیال انجام مأموریت بشود و برود خودش را قوی‌تر کند و برگردد و این به زمان انجام بازی مدت زمان طولانی می‌افزایید. حالا با تصمیم جدید سازندگان اما می‌توانید قبل از شروع مراحل اصلی حساب کار دستتان بیاید و با دستی آماده‌تر و کیفی مجهزتر از آیتم‌ها وارد مراحل بشوید. ضمن اینکه باید بدانید آپگرید کردن و خریدن یک سری آیتم‌ها برای پیشروی در بازی ضروری است و بعید است بتوانید بازی را فقط با طی کردن مراحل اصلی، به‌راحتی به‌پایان برسانید (حتی در بخش Story Mode هم که آسان‌ترین حالت بازی به شمار می‌رود، بازهم چنین فضایی وجود دارد.)

بازی Like a Dragon: Infinite Wealth از گرافیک بسیار خوبی بهره‌مند بوده و کافی است برای گواه این ادعا نگاهی به انیمیشن صورت‌های کاراکترها در حین پخش کات‌سین‌های طولانی بازی بکنید. کات‌سین‌های بازی به‌شدت طولانی بوده اما کارگردانی هنری آن‌ها بسی جذاب بوده و تماشای آن‌ها مثل تماشا کردن یک فیلم سینمایی با تدوین و انتخاب هنرمندانه کارگردان برای تک تک عناصر اجرا مانند زاویه دوربین و موسیقی و… است. صداپیشگان بازی که در اینجا می‌توان آن‌ها را به بازیگران این پروژه تشبیه کرد نیز کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دادند و مثل همیشه توصیه شدید می‌کنم که بازی را با زبان ژاپنی بازی کنید چرا که صداگذاری در این بخش هم دقیق‌تر بوده و هم توگویی که دوبلوران از جان و دل خود برای قرض دادن صدایشان به کاراکترها مایه گذاشته‌اند.

بازی Like a Dragon: Infinite Wealth تجربه نویی از دنیای بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی است و توانسته ارزش‌های این سری را مثل همیشه حفظ کند. این بازی شاید بهترین اثر در فرنچایز بیست و اندی ساله خود نباشد اما یکی از بهترین عناوین آن است و می‌تواند در کنار بازی قبلی خود، شروع تازه‌ای برای افرادی باشد که با دنیای بازی‌های یاکوزا آشنایی ندارند.

خلاصه بگم که…

بازی Like a Dragon: Infinite Wealth قدمی تازه برای یک فرنچایز محبوب است که در ایران کمتر شناخته می‌شود. این بازی توانسته مرزهای بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی کلاسیک (مبارزه به صورت نوبتی) را دربنوردد و یک تعریف جدید برای آن‌ها ارائه کند. داستان غنی با چاشنی طنز آن و گیم‌پلی به‌شدت فان بازی که در عین پیچیدگی، راحتی خاصی در اجرا و پیاده‌سازی دارد کاری کرده که این بازی تبدیل به یکی از بهترین آثار سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تبدیل شود.

بررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealthبررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealth
 Like a Dragon: Infinite Wealth Like a Dragon: Infinite Wealth

می‌خرمش…

اگر عاشق بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی هستید و همچنین اگر از هواداران پروپاقرص بازی‌های یاکوزا هستید نباید تجربه عنوان جدید این سری را از دست بدهید. اما اگر تاکنون با این سری آشنا نشدید ولی عاشق «روایت» در بازی هستید، یادتان نرود که این بازی را به لیست خود اضافه کنید.

نمی‌خرمش…

لذت از بازی‌های یاکوزا یک صبر و حوصله خاصی می‌خواهد. اگر به‌دنبال بازی‌های اکشن و سرعتی هستید، اینجا جای شما نیست هرچند باید دوستانه و برادرانه به شما بگویم که خیلی به خودتان ظلم کرده‌اید!

نقد بازی Like a Dragon: Infinite Wealthنقد بازی Like a Dragon: Infinite Wealth

  • امتیاز ویجیاتو۹۰
  • امتیاز کاربران

    ۱ rating۱۰/۱۰

  • امتیاز متاکریتیک۸۹

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.