بررسی بازی Forza Motorsport

بازی‌های ریسینگ، بخش بزرگی از زندگی گیمینگ من را تا به امروز رقم زده‌‌اند. از درایور که روی پلی‌استیشن ۱ فامیل بازی می‌کردم، تا نید فوراسپید آندرگراند و موست وانتد و نهایتا آسفالت‌ روی موبایل. در این بین، اسم فورتزا موتوراسپورت و فورتزا هورایزن همیشه جایگاه ویژه‌ای در قلبم داشته و همیشه از آن‌ها به عنوان یکی از تجربه‌های جادویی خود نام برده‌ام.

<!–

–>

اما موتوراسپورت ۲۰۲۳، با تمام آن تریلرهای پر زرق و برقش نتوانست جادویی که دنبالش بودم را در من زنده کند؛ اما چرا؟ در ادامه با بررسی فورتزا موتور اسپورت همراه ویجیاتو باشید.


Forza Motorsport


  • امتیاز کاربران

    ۲ ratings۵.۵/۱۰


  • امتیاز متاکریتیک

    ۸۵
  • تاریخ انتشار
    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌ها

    ایکس باکس سری ایکسپی‌سی
  • ناشر بازی

    Xbox Game Studiosمایکروسافت استودیوز
  • سازنده

    Playground GamesTurn 10 Studios
  • حالت بازی

    تک نفرهچند نفره
  • درجه سنی بازی
    مناسب برای همه

اولین بار موتور اسپورت ۶ بود که حس و حال یک مسابقه واقع گرایانه دیوانه‌وار را آن هم در فضای یک شبیه‌ساز ریسینگ به من منتقل کرد و در ادامه، موتور اسپورت ۷ این فضاسازی را تا حد اعلا ارتقا داد.

هندلینگ فوق‌العاده‌ی ماشین‌ها، طراحی بی‌نظیر داخل کابین و قطعاتی که جزء به جزء ماشین را به تصویر می‌کشیدند و واقعا می‌توانستید تفاوت بین خودروهای مختلف رو با تمام وجود حفظ کنید.

جای از این حرف‌ها، موتوراسپورت یکی از واقع‌گرایانه‌ترین تصاویر ساخته شده در یک بازی ویدیویی را در آن زمان به نمایش می‌گذاشت و اگر تجهیزات قابل قبولی می‌داشتید، قشنگ می‌توانستید به مانند فیلم گرن توریسمو و خاطرات جان ماردنبرو از دورانی که پای کنسول خود می‌نشست، رویای سواری با یک کونیگزگ سوپراسپورت را در پیست هاکونه ژاپن رو تو سرش مرور کنه.

متاسفانه موتور اسپورت ۲۰۲۳ در بهترین حالت همان چیزیست که همیشه دیدیم و در بدترین حالت اثریست که مشکلات فنی بسیاری دارد، مشکلاتی که حسابی بازیکن را آزار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد تا یک تجربه درخور داشته باشد.

فورتزافورتزا
بازی در زیر باران واقعا چشم نواز است

شما برای ورود به موتوراسپورت نیاز دارید تا برای همیشه به اینترنت متصل باشید و البته لازم است بگویم که کارتان با DNS راه نمی‌افتد چرا که به محض استفاده از DNS از بازی بیرون پرتاب می‌شوید و تنها راه استفاده از یک ابزار گذر از تحریم درست و حسابی است.

اگر با هزاران داستان به بازی متصل شدید، چند راه برای تجربه بازی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها بخش آنلاین، بخش مسابقات کاستومایز شده توسط بازیکن و نهایتا حالت Career خواهد بود.

جالب است بدانید که برای استفاده از بخش Career که کاملا آفلاین است نیاز به اتصال اینترنت دارید و در صورتی که لحظه‌ای مشکلی برای اینترنت شما پیش بیاید، از بازی به بیرون پرتاب می‌شوید!

از این حرف‌ها که بگذریم، محتوای چندان جدیدی در بخش Career وجود ندارد و باز همان مسابقات از پیش‌ تعریف شده همیشگی است که حدود ۱۵ ساعت تمام کردنشان وقت می‌برد. این مسابقات از کلاس‌های مختلفی چون ماسل‌های آمریکایی، ماشین‌های کلاسیک و سوپراسپورت‌ها و غیره پشتیبانی می‌کنند و در کل با وجود این که تعداد مسابقات هر یک از ایونت‌ها قابل قبول است، اما بهتر است تا برای نسخه‌های آتی شاهد محتوای به مراتب به‌روزتر و جدیدتری در بازی باشیم.

جدای حالت Career بخش آنلاین را داریم که برای ورود به آن لازم است تا ۳ مسابقه‌ برای دریافت لایسنس را به پایان برسانید. اگرچه که پیدا کردن و اتصال به یک مسابقه سخت‌تر از ورود به بازی است، اما در کل فضای مسابقات بسیار حرفه‌ای بوده و حس و حال جالبی به بازیکن دست می‌دهد.

بازیکنان به صورت کاملا حرفه‌ای در مسابقات حضور دارند و حتی گوش کردن به مکالمات دیگر بازیکنان تجربه‌ی جالبی است و سازندگان بازی قوانین بسیار دقیقی را در بخش آنلاین وضع کرده‌اند که به هیچ عنوان شاهد تقلب و فضای مسمومی در بازی نباشیم.

گیم‌پلی اما، بهتر از همیشه ظاهر شده جایی که سنگینی هر یک از خودروها، نرمی و سفتی فرمان و بعضا آیرودینامیک ماشین‌ها و تنظیمات اعمال شده توسط روی هر ماشین به واقع‌گرایانه‌ترین شکل ممکن روی گیم‌پلی تغییرات جدیدی اعمال می‌کند.

بررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتوبررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتو
مشکلات بازی گاهی واقعا عجیب می‌شوند

این در کنار وضعیت آب و هوا بوده که بعضا رانندگی در آب و هوای خیس سخت‌تر از همیشه بوده و افزایش سرعت در چنین وضعیتی امر پیچیده‌ای خواهد بود.

بازیکن می‌تواند با کسب امتیازاتی به اسم CP یا کار پوینت، ماشین خود را با افزایش سطح ارتقا دهد که این کار گزینه‌های بسیار بسیار ساده‌ای دارد، اما از آن طرف شدیدا تاثیرگذار خواهد بود.

در این بین قسمتی هم در بازی قرار داده شده که بازیکن می‌تواند ماشین خود را با افزودن برچسب و تغییر رنگ آن تزئین کند و کامیونیتی بازی در این بخش فوق‌العاده عمل کرده و امکانات و پوسته‌های بسیار جدیدی را نسبت به بازی قبلی در این قسمت شاهد هستیم.

قبل از تجربه هر یک از مسابقات، این امکان به بازیکن داده می‌شود که جایگاه شروع خود، میزان درجه سختی هوش مصنوعی و در ادامه میزان کمکی از سمت بازی برای او در نظر گرفته شده را تنظیم کند.

لازم به ذکر است که هر چه بازی را سخت‌تر تنظیم کنید، جوایز بیشتری کسب می‌کنید و با کم کردن درجه سختی، میزان پول به دست آمده از هر مسابقه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

فورتزافورتزا
درجات سختی مختلف بازی که روی پرداخت جوایز حسابی تاثیرگذار است

حال در این بین مشکلی وجود دارد و آن عدم دسترسی بازیکن به برخی از تنظیمات درجه سختی است. مثلا در عناوین قبلی شما این اجازه را داشتید که قابلیت بازگشت به عقب را فعال کنید و در ادامه اما خط پیشنهادی پیست را روشن نگه دارید.

در این نسخه، دست بازیکن کمی بسته است و صرفا ۳ درجه سختی در این بخش وجود دارد که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کند. یکی دیگر از مشکلات بازی‌ هم باگ‌هاییست که برای هوش مصنوعی پیش می‌آید.

گاهی ممکن است خیلی ساده پای خود را روی ترمز بگذارید و منطقا در چنین سرعتی، ماشین عقبلی احتمالا با سرعت به شما می‌کوبد. حال جالب است بدانید که در برخی مواقع پیش می‌آید که خودروی مذکور همان را دنده عقب می‌گیرد و دوباره به شما می‌کوبد و آنقدر این کار را تکرار می‌کند تا یا شما به سمت دیگری پرت شوید یا از خر شیطان پایین بیایید و به او راه دهید.

البته که موارد این شکلی کمتر از آن هستند که بتوان به چشم یک نکته منفی به آن نگاه کرد چرا که در اکثر مواقع شاهد هوش مصنوعی قابل قبولی هستیم که به شکلی حرفه‌ای بازی را دنبال می‌کند.

در کل اگر بخواهم بازی را از نظر گیم‌پلی با آثار قبلی مقایسه کنم، پیشرفت این نسخه غیرقابل انکار خواهد بود و در کل از گیم‌پلی بازی مثل قبل لذت بردم. اما ای کاش بازی محتوای بیشتری در بخش Career برایمان در نظر می‌گرفت و امیدوارم با آپدیت‌های پیش رو شاهد بخش‌های جذاب‌ترین در این قسمت باشیم.

تا این‌ جای کار که به خیر گذشت، در ادامه به جایی می‌رسیم که عملا هفت تیر را برداشت و هر هفت گلوله‌ی داخل آن را در سرم شلیک کرد. درست جایی که با خود فریاد زدم آخر چرا؟ چرا کمی بیشتر روی بازی وقت نگذاشتید؟

راحت بگویم، بازی از نظر بصری و فنی شما را حسابی آزار می‌دهد. تکسچرهایی که به خوبی لود نمی‌شوند، ماشین‌هایی که تنها چرخ‌هایشان در بازی ظاهر می‌شود و بدنه‌ آن‌ها قیب می‌شود، آسفالتی که گاهی تکسچرش کاملا می‌پرد و در نهایت، تنظیمات گرافیکی نه‌چندان جالبی که اجازه نمی‌دهد بازی را آنطور که می‌خواهید تنظیم کنید.

بررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتوبررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتو

جالب است بدانید که اتفاقا بازی را روی سیستم به نسبت خوبی اجرا کردم و در بدترین حالت پنجاه و پنج فریم و در حالت عادی نزدیک هفتاد و پنج فریم می‌گرفتم و از SSD برای اجرای بازی استفاده کردم.

اما نه، مهم نیست بازی را چطور تنظیم می‌کنید، بازی از نظر بصری بعضا حتی ضعیف‌تر از نسخه قبلی ظاهر شده که دقیقا عکس آن چیزیست که مایکروسافت وعده داده بود. ری‌تریسینگ جذاب است و در کل حق با شماست، نورپردازی و گرافیک بازی به هنگام باد و باران و کولاک بسیار واقعی و به هنگام غروب آفتاب به اوج خود می‌رسد.

اما اگر در یک محیط کاملا معمولی نگاهی به ماشین خود، محیط، پیست‌ها و جزئیات گوشه و کنار بیندازید، با کاهش چشمگیری نسبت به نسخه قبلی مواجه خواهید شد که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

از نظر طراحی محیط سعی شده تا از رنگ‌ها طبیعی استفاده شود و از همین رو اگر بازی واقع‌گرایانه‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، اما این امر باعث شده تا ‌کوچک‌ترین اشکال گرافیکی بین طراحی محیط، رنگ‌ها استفاده شده و تکسچرهای لود نشده و جزئیات رعایت نشده تداخل ایجاد کند و نتیجه خرد شدن اعصابتان خواهد بود.

فورتزافورتزا
گاهی افت گرافیکی شدیدی نسبت به بازی قبلی احساس می‌شود

پیست‌های بازی خصوصا پیست هاکونه طراحی بسیار زیبا طراحی شده‌اند و مسابقه دادن در آن‌ها بی‌نظیر است. البته در حال حاضر حدود ۲۰ پیست در بازی وجود دارد که شاید کم به نظر‌برسد، اما روی ساختشان حسابی وقت گذاشته شده و در حال حاضر چنین تعدادی کاملا منطقی است.

در حال حاضر نزدیک به پانصد(!) خودروی مختلف در بازی وجود دارد که هر یک از نظر صوتی و طراحی داخلی منحصر به فرد هستند و این کار شما را انگشت به دهان می‌کند. واقعا بازی از نظر صداگذاری بی‌نظیر بوده و صدای ماشین‌ها با نسخه‌های واقعیشان مو نمی‌زند و همین می‌تواند مرحمی روی زخم‌های بازی به شمار برود.

خلاصه بگم که…

فورتزا موتوراسپورت جدید، مایل‌ها با چیزی که انتظار داشتم فاصله دارد، اما کماکان بهترین انتخابیست که می‌توانید به عنوان یک اثر ریسینگ شبیه‌ساز روی ایکس‌باکس و پیسی داشته باشید و اگر کمی سرورهایش با ثبات‌تر شوند، می‌توان تا ساعت‌ها پای بخش آنلاین بازی وقت گذاشت.

بررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتوبررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتو
بررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتوبررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتو

می‌خرمش…

ایکس باکس یا پی‌سی دارید و طرفدار شبیه‌ساز مسابقات هستید؟ واقعا دلیلی ندارد که بازی را تهیه نکنید، اما با توجه به چیزی که در بررسی بازی نوشتم، حداقل کمی صبر کنید تا شاید بازی از نظر سرورها و بخش فنی/گرافیکی با ثبات‌تر شود.

نمی‌خرمش…

موتوراسپورت یک شبیه‌ساز اتوموبیل‌رانی است و یادگیری پیست‌ها و گیم‌پلی بازی کار ساده‌ای نخواهد بود، پس اگر به دنبال یک تجربه آرکید هستید، منتظر هورایزن بعدی باشید.

از طرفی سرورهای بازی چه در داخل و چه در خارج وضعیت بسیاری بدی دارند، بازی گلیچ دارد و از نظر بصری مشکلاتی غیر قابل قبول در آن دیده می‌شود. اگر به این موارد حساسیت دارید، پیشنهاد می‌کنم که فعلا همان نسخه هفتم را بازی کنید.

بررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتوبررسی بازی Forza Motorsport - ویجیاتو

  • امتیاز ویجیاتو۷۵
  • امتیاز کاربران

    ۲ ratings۵.۵/۱۰

  • امتیاز متاکریتیک۸۵

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.