بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

مقدمه: امروز به بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB می‌پردازیم که یک تازه وارد به بازار ایران است. این اس اس دی ۳ سانتیمتری برای استفاده در لپتاپ‌های سرفیس مایکروسافت، استیم دک، و ROG Ally ایسوس ساخته شده و ذاتا استفاده گیمینگ دارد.

شرکت Addlink Technology Corp در سال ۲۰۱۴ در تایوان تاسیس شد. به مانند تمام شرکت‌های عرضه کننده محصولات حافظه، شرکت ادلینک در ابتدای کار به تولید حافظه فلش مموری USB مشغول شد و کم کم سبد محصولات خود را با ساخت حافظه‌های SD کارت، SSD و RAM گسترش داد.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

شعار ادلینک نو آوری، برتری و اعتماد سازی است. این شرکت تلاش می‌کند با قیمت مناسب و عملکرد خوب محصولات خود، اعتماد کاربران را به این برند تازه وارد جلب کند.

خوشبختانه محصولات ادلینک توسط شرکت آواژنگ به بازار ایران وارد شده اند و امروز که به بررسی اس اس دی Addlink می‌پردازیم، بسیاری از حافظه‌های SSD ادلینک در بازار ایران عرضه شده است.

با این مقدمه، بریم به سراغ بررسی

اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB در کلاس PCIe Gen.4 x4 در فرم فاکتور M.2 2230 ساخته شده است و در حال حاضر به قیمت ۱۳.۷ میلیون تومان با گارانتی ۵ ساله آواژنگ به فروش می‌رسد.

اگرچه فرم فاکتور ۲۲۳۰ حافظه‌های NVMe M.2 با تمام دستگاه‌های مجهز به درگاه NVMe M.2 سازگار است، اما بازار هدف این دستگاه و خریداران به القوه آن، کاربرانی هستند که یا کنسول Steam Deck دارند، یا کنسول ROG Alley ایسوس دارند، و یا لپتاپ‌هایی مانند مایکروسافت سرفیس دارند که درگاه M.2 آنها فقط از SSD‌هایی با فرم فاکتور ۲۲۳۰ پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین در این بررسی، اگرچه ما به مانند همه ی اس اس دی‌هایی که تاکنون بررسی کرده ایم، حافظه ADDLINK S91 2TB را نیز در تست‌های سنگین می‌آزماییم و در جدول در کنار Samsung 990Pro قرار می‌دهیم، اما باید به یاد داشته باشیم که، کاربری که مجبور است SSD با فرم فاکتور ۲۲۳۰ تهیه کند، اصلا نمی‌تواند سراغ فرم فاکتور ۲۲۸۰ سامسونگ ۹۹۰Pro برود، بنابراین در کنار هم قراردادن این دو حافظه در یک جدول، صرفا برای مقایسه توانمندی فنی آنهاست، وگرنه از نظر طبقه بندی استفاده کاربری، بازار آنها کاملا متفاوت از یکدیگر است.

همچنین باید توجه داشت، اصلی ترین کاربری ADDLINK S91 2TB گیمینگ است، و قرار نیست کاربری که این حافظه را در استیم دک و یا ROG Ally نصب می‌کند، سراغ رندرینگ ویدیویی برود. از این رو، برخی از بنچمارکهای ما مانند تست ATTO اصلا در دنیای واقعی برای این حافظه اتفاق نمی‌افتد، اما ما همچنان این تست را گرفتیم تا عملکرد فنی آن را بتوانیم در شرایط مشابه با دیگر اس اس دی‌ها بسنجیم.

سخت افزار و مشخصات فنی

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

شرکت ادلینک حافظه S91 را در سه نسخه ۵۱۲G، ۱TB و ۲TB عرضه کرده است. نسخه ۵۱۲G آن از حافظه‌های ناند فلش TLC استفاده می‌کند، به همین جهت طول عمر بیشتری نسبت به مدل ۱TB دارد.

دو مدل ۱TB و ۲TB از حافظه‌های ناند فلش QLC استفاده می‌کنند، که در حجم برابر طول عمر پایینتری به نسبت TLC دارند، اما با توجه به ظرفیت بالاتر آنها، طول عمر پایینشان به چشم نمی‌آید.

مدلی که ما امروز بررسی می‌کنیم مدل ۲TB حافظه S91 ادلینک است که این شرکت دوام ۴۵۰ ترابایت نوشتار را برای آن تخمین زده است.

با توجه به مصرف گیمینگ این حافظه، طول عمر ۴۵۰TBW برای آن مناسب است و سالهای سال قبل از به پایان رسیدن عمر SSD، خود دستگاه استیم دک و یا ROG Ally منسوخ خواهند شد.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

جعبه SSD به مانند خودش کوچک و به اندازه کف دست است. مهمترین مشخصه ای که بر روی جعبه ذکر شده، سازگاری با فرم فاکتور‌های ۲۲۳۰ و ۲۲۴۰ است، و همچنین سازگاری با لپتاپ، تبلت، و کنسول دستی گیمینگ.

اشاره به کلاس Gen.4 x4 و همچنین حجم ۲ ترابایتی، از دیگر مولفه‌های ذکر شده بر روی جعبه است.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

نکته خاصی در پشت جعبه نیست به غیر از اشاره به سرعت ترتیبی ۵۰۰۰MB/s برای خواندن و ۳۲۰۰MB/s برای نوشتن.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

درون جعبه فقط اس اس دی و دفترچه راهنما قرار دارد. برای دوستانی که می‌خواهند از این اس اس دی در کنسولهای گیمینگ همراه مانند استیم دک و یا ایسوس Ally بهره ببرند، هم داخل دفترچه و هم بر روی سایت رسمی ‌محصول می‌توانند راهنمای نصب آن را مطالعه کنند.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

حافظه S91 ادلینک حافظه ای Single Side است، بدین معنا که تمامی‌کامپوننت‌ها و قطعات الکترونیکی آن صرفا بر روی مدار چاپی نصب شده است و در پشت حافظه هیچ قطعه ای وجود ندارد.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

در پشت SSD، برچسب سریال به همراه پارت نامبر AD2TBS91M2P دستگاه ذکر شده است.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

برای درک سایز و ابعاد این اس اس دی ۳ سانتیمتری، آن را در کنار یک اس اس دی با فرم فاکتور ۲۲۸۰ و همچنین یک باطری ساعت قرار دادیم.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

شرکت ادلینک برای کنترلر این حافظه، از مدل PS5021-E21T محصول PHISON استفاده کرده است. این کنترلر ۱۲ نانومتری ساخت کارخانه جات TSMC، بر پایه پردازنده ARM Cortex-R5 ساخته شده است.

این کنترلر کلاس PCIe Gen.4 x4 مجهز به ۴ کانال است و از حافظه‌های ناند فلش نوع TLC و QLC پشتیبانی می‌کند. پروتکل مورد پشتیبانی آن NVMe 1.4 است.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

از دیگر خصوصیات آن می‌توان به DRAMLESS بودن آن اشاره کرد، بنابراین حافظه S91 ادلینک فاقد کش DRAM است و صرفا از کش SLC و البته ۶۴ مگابایت حافظه HBM، که در حقیقت Share شده از رم سیستم است استفاده میکند.

در مورد نوع حافظه ناند فلش به کار رفته، شرکت ادلینک از QLC استفاده کرده است که خیلی بیشتر دوست داشتیم از نوع TLC بود، اما به هر شکل قرار نیست از این حافظه‌ها استفاده سنگین شود و قطعا اگر ادلینک TLC استفاده می‌کرد، قیمت این حافظه غیر منطقی افزایش می‌یافت.

بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت سازنده، سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی S91 برابر ۵۰۰۰MB/s و ۳۲۰۰MB/s، و همچنین سرعت خواندن اتفاقی آن به ۷۵۰K IOPS و سرعت نوشتن اتفاقی آن به ۵۸۰K IOPS می‌رسد.

برای درک این سرعت‌ها، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری‌های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل‌ها، تبدیل‌های ویدیویی و کپی/پیست فایلها را شامل می‌شود. اما در استفاده‌ی روزمره درصد بسیار کمی ‌‌‌‌‌‌از خواندن و نوشتن‌های ترتیبی اتفاق می‌افتد.

 سرعت خواندن و نوشتن‌های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می‌دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD  برای گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می‌رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می‌شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می‌دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن‌های اتفاقی می‌شود.

هرچه یک SSD میزان IOPS بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی، کاربر سرعت بیشتری را تجربه می‌کند. خوشبختانه با توجه به سرعت بسیار بالای خواندن و نوشتن اتفاقی، این حافظه بهترین گزینه‌ برای گیمر‌های عزیز به شمار می‌رود.

سیستم تست:

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

حافظه SSD ادلینک S91 مبتنی بر درگاه PCIe Gen.4 x4 است، اما شما می‌توانید آن را بر روی سیستم‌های PCIe Gen.3 X4 نیز استفاده کنید. قاعدتا سرعت این اس اس دی بر روی دستگاه‌های PCIe Gen. 3 نصف سرعت اسمی‌‌‌آن خواهد بود.

پهنای باند PCIe Gen.4 X4 برابر ۷۸۷۷ مگابایت در ثانیه است که البته نهایت سرعتی که می‌توان در عمل به آن دست یافت حدود ۷۴۵۰MB/s است. تازه این سرعت فقط بر روی پلتفرم‌های AMD دستیافتنی است و روی پلتفرم اینتل، تنها می‌توان به سقف ۷۲۰۰MB/sنزدیک شد.

به دلیل آنکه سیستم تست ما اینتل است، نهایت سرعت در دسترس درگاه M.2 ما حدود ۷۲۰۰MB/s خواهد بود.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

در برنامه HWINFO تعداد ۲ سنسور دما از اس اس دی ADDLINK S91 نمایش داده می‌شود که هر دو متعلق به ناند فلش است. این اس اس دی به هنگام تست در زیر سینک خنک کننده به دمای ۶۷ رسیده است که بسیار بالاست.

فرم فاکتور ۳ سانتیمتری و ابعاد کوچک این حافظه، دفع حرارت را بیش از پیش مشکل می‌کند. اما چاره ای نیست، اگر لپتاپ یا کنسول دستی گیمینگ خودش مجهز به سینک بود که چه بهتر، اگر نبود هم که کاری نمی‌شه کرد.

به هر شکل دمای بالا، در بعضی شرایط ممکن است حرارت بالا باعث Throttle شود. با این حال در هیچ کدام از تست‌های ما اثری از Throttle در اس اس دی مشاهده نشده است. سعی کردیم تا جای ممکن خنکش نگه داریم.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

نرم افزار Anvil یکی از بنچ مارکهای محبوب اس اس دی است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

در این بنچمارک، به علت عملکرد خیلی خوب بخش نوشتار، حافظه اس اس دی S91 2TB ادلینک به طرز خارق العاده ای توانست در جایگاه سوم جدول Anvil ما قرار گیرد.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

در نرم افزار Crystal Disk Mark سرعت در سطوح مختلف حافظه بررسی می‌شود. ما از این نرم افزار صرفا خط اول را که مربوط به سنجش سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی است استفاده خواهیم کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید سرعت خواندن ترتیبی تقریبا ۵۱۰۰MB/s ثبت شده است و سرعت نوشتار آن به حدود ۴۰۰۰MB/s رسیده است که هر دوی این موارد بالاتر از سرعت اسمی‌این حافظه است. واقعا نتیجه عالیست!

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

در بخش خوانش و نوشتار ترتیبی، اس اس دی موضوع بررسی در جایگاه ششم جدول ایستاد.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

تست ادلینک در نرم افزار ATTO Disk Benchmark بسیار عالی بود. حفظ سرعت مطلوب در طول استفاده تحت شرایط سنگین بخوبی انجام گرفت و نتیجه فوق بدست آمد. پایداری سرعت در این حافظه مثال زدنی است. همچنین سرعت خواندن این حافظه به حدود ۶.۶GB.s رسیده است که فوق العاده است.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

به سراغ بنچ مارک داخل نرم افزار Samsung Magician می‌رویم تا سرعت خوانش و نوشتار اتفاقی را ثبت کنیم. اما نکته عجیبی در این نرم افزار خودنمایی کرد و آنهم ثبت سرعت عجیب ۷۰۰۰MB/s برای این اس اس دی فسقلی است!

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

در این بنچمارک، اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB در جایگاه چهارم ایستاد. این سرعت در عملکرد گیمینگ، اداری، و عملکرد روزانه سیستم نقش مهمی‌‌‌‌‌ایفا می‌کند.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

از آنجایی که SSD‌ها در عملکرد گیمینگ، در بخش لود مراحل بازی نقش ایفا می‌کنند، برای درایو‌های PCIe Gen.4 ما تست سرعت لود مراحل بازی در Final Fantasy را انجام دادیم. حافظه اس اس دی S91 2TB ادلینک در این تست تقریبا برابر با سامسونگ بود و سرعت بسیار عالی از خود در تست Gaming نشان داد.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

تست Storage نرم افزار ۳D Mark یکی از جدید ترین بنچمارکهای SSD است که به تازگی استفاده از آن را شروع کردیم. این تست لود مراحل بازی‌های مختلف را بر روی اس اس دی تست می‌کند و امتیاز می‌دهد.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

امتیازی این نرم افزار به حافظه اس اس دی S91 2TB ادلینک فوق العاده بود و به حدی که از اس اس دی‌های سامسونگ بالاتر زد. البته به یاد داشته باشید این سرعت و امتیاز تحت شرایط خنک و زیر سینک خنک کننده بدست آمده است. در صورت استفاده این حافظه بدون سینک مانند شرایطی که در کنسول گیمینگ از آن استفاده می‌شود، سرعت به دلیل حرارت حسابی کاهش خواهد یافت.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB

و آخرین بنچمارک امروز، تست AS SSD است که صرفا جهت اطلاع می‌باشد.

نتیجه گیری

عملکرد اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB در تمام تست‌های مربوط به گیمینگ فوق العاده عالی بود. این اس اس دی کاملا با هدف استفاده در سیستم‌های گیمینگ، مانند کنسول‌های همراه و تبلت و لپتاپ‌ها ساخته شده است.

در زمینه‌های غیر از بحث گیمینگ، عملکرد این اس اس دی متوسط رو به بالا بود. واقعا نمی‌توان هیچ ایراد خاصی به عملکرد آن وارد دانست. تنها انتقاد ما داغ بودن اس اس دی است.

ما در تست‌های خود، از سینک دو طرفه استفاده کردیم و دمای اس اس دی تا ۶۷ درجه سانتیگراد بالا رفت. این میزان حرارت زیر سینک خنک کننده زیاد است و با توجه به اینکه در کنسول‌های بازی خنک کننده خاصی برای خنک نگهداشت حافظه اس اس دی وجود ندارد، ممکن است در استفاده‌های سنگین این SSD دچار Throttle شود و کاربر با داغ شدن کنسول احساس کاهش سرعت داشته باشد.

البته بحث حرارت نه فقط در مورد این حافظه، بلکه در تمامی‌حافظه‌های سایز ۲۲۳۰ صدق می‌کند و قریب به اتفاق آنها عملکرد داغی دارند هستند. به هر شکل این گزینه برای استفاده در استیم دک و ROG Ally کاملا پیشنهاد می‌شود و حتما سعی کنید مدل ۲ ترابایت آن را تهیه کنید تا دوام قابل قبولی داشته باشد.

فقدان کش DRAM در این اس اس دی آنچنان آزار دهنده نیست چراکه گیمینگ کلا سناریوی سبکی برای حافظه SSD محسوب می‌شود و آنچنان نیازی به حضور کش DRAM نیست.

از نظر قیمت این اس اس دی ۲۰۰ دلاری در بازار ایران به قیمت حدود ۱۳.۷ میلیون تومان با ضمانت ۵ ساله آواژنگ عرضه می‌گردد که قیمت تندی است. امیدواریم در آینده قیمت این حافظه معقول تر شود.

با توجه به عملکرد عالی این حافظه برای گمینگ نشان منتخب گیمر‌ها را به آن اهدا می‌کنیم.

بررسی اس اس دی ادلینک ADDLINK S91 2TB
مزایا:

  • ضمانت ۵ ساله آواژنگ
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی عالی (بهترین گزینه برای گیمینگ)
  • سازگاری کامل با کنسول گیمینگ همراه Steam Deck و Asus ROG Ally
  • سرعت واقعی اس اس دی بسیار بالاتر از سرعت ادعا شده توسط سازنده است
  • امکان استفاده در تبلت‌ها، لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های کوچک که محدودیت ابعاد دارند
معایب:

  • قیمت بسیار بالا
  • استفاده از حافظه‌های QLC
  • دمای کاری بالا که اگر بدون سینک استفاده شود ممکن است حافظه Throttle کند
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

  • خرید حافظه اس اس دی S91 2TB ادلینک برای کاربرانی که استیم دک و یا ROG Ally دارند پیشنهاد می‌شود. برای گیمینگ بهترین انتخاب است.

۸.۲امتیاز۹پرفورمنس۸امکانات۸کیفیت قطعات۹کنترلر۷ارزش خرید

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.