بررسی ابر سیاهچاله های پر جرم به کمک تصاویر جدید فضایی

محققان طی مطالعات جدید خود روی ساختار حلقه مانندی که سیاهچاله ای عظیم در مرکز کهکشان M87 را احاطه کرده است، به بررسی ابر سیاهچاله های پر جرم پرداختند. این یافته ها ممکن است درک ما از خواص سیاهچاله ها را بهبود بخشد.

به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان گمان می کنند که سیاه‌ چاله‌ های بزرگ با جریان‌ های پرانرژی در مرکز اکثر کهکشان ‌های بزرگ وجود دارند. بررسی ویژگی ‌های سیاه‌ چاله‌ های پرجرم برای تعیین مکانیسم‌ه ای فیزیکی فعال در هسته‌ های فعال کهکشانی بسیار مهم است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد یک هسته کهکشانی فعال ناحیه‌ ای در مرکز برخی کهکشان‌ ها وجود دارد که به دلیل فواره‌ های نور و انرژی ساطع شده از غبار و گاز هنگام سقوط به داخل سیاه‌ چاله، بسیار درخشان ‌تر از بقیه کهکشان ‌ها دیده می شوند.به گزارش سیناپرس، به همین دلیل بررسی کهکشان های نزدیک مانند کهکشان M87 با فاصله حدود ۵۴ میلیون سال نوری از زمین، هدف اصلی برای مطالعه رفتار سیاهچاله ها و نحوه تشکیل فرایند فوق الذکر است.

طی این مطالعه جدید دکتر کازوهیرو هادا (Kazuhiro Hada) با همکاری توماس کرچبوم (Thomas Krichbaum) و رو سن لو (Ru-Sen Lu) ، تصاویر جدیدی با وضوح بالا از M87 را بررسی کردند که در سال ۲۰۱۸ گرفته شده بود.

این  مشاهدات با آرایه جهانی میلی متر VLBI (GMVA) انجام شده است که مشاهدات از سراسر جهان را با یکدیگر ترکیب کرده و به کمک داده های تلسکوپ  آتاکاما و تلسکوپ گرینلندتکمیل می‌ شوند. تصویربرداری از منطقه احاطه کننده سیاهچاله عظیم، ساختار حلقه ای را نشان می دهد که جت های قدرتمند از آن بیرون می آیند.

به گزارش سیناپرس،  این حلقه که تخمین زده می‌شود حدود ۵۰ درصد بزرگ‌ تر از مشاهدات تلسکوپ افق رویداد در سال ۲۰۱۷ است، به عنوان ناحیه جریان افزایش به سیاه‌ چاله تفسیر می‌ شود. مشاهدات همچنین وجود احتمالی باد مرتبط با شکل گیری این پدیده عظیم نجومی را نشان می دهد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: natureasia

نوشته بررسی ابر سیاهچاله های پر جرم به کمک تصاویر جدید فضایی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.