برخی عطرهای خاص عملکرد شناختی را تقویت می کند

از میان تمام حس هایی که دوست داریم از آن لذت ببریم، رایحه اغلب نادیده گرفته می شود، اما بوهای مناسب می تواند همان چیزی باشد که مغز شما برای حفظ آن در دوران پیری به آن نیاز دارد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه کالیفرنیا، اخیراً شواهد محکمی را کشف کرده ‌اند که نشان می ‌دهد: غنی‌سازی هوا با رایحه‌ها عملکرد شناختی را با تقویت ارتباط مهم بین مناطق عصبی شامل حافظه و تصمیم‌ گیری بهبود می ‌بخشد.

آزمایش محققان نشان می دهد: زوال شناختی و شرایطی مانند زوال عقل ممکن است با پخش کردن یک انتخاب متفاوت از عطرها در اتاق خواب هر شب قبل از خواب، کند شود. تحریک ماده خاکستری با افزایش سن برای حفظ سلامت شناختی خوب حیاتی است. این امر فقط به معنای همگام شدن با جدول کلمات متقاطع روزانه نیست بلکه به این معنی است که محیط اطراف خود را با انواع مناظر و صداهایی که مغز آن ها را می جود، طعم دار کنیم.

از نظر فیزیولوژیکی، توانایی ما در تشخیص بوها قبل از شروع کاهش توانایی شناختی ما بدتر می شود. از دست دادن این حس همچنین با از دست دادن سلول های مغز مرتبط است که به ارتباط قوی بین بویایی و عملکرد عصبی اشاره دارد.

مایکل یاسا (Michael Yassa) عصب‌بیولوژیست و محقق این پژوهش می‌ گوید: حس بویایی از این امتیاز ویژه برخوردار است که مستقیماً به مدارهای حافظه مغز متصل است. همه حواس دیگر ابتدا از طریق تالاموس هدایت می ‌شوند. همه تجربه کرده ‌اند که رایحه‌های قوی در برانگیختن خاطرات، حتی از زمان‌های بسیار دور مفید هستند. با این حال، برخلاف تغییرات بینایی که با عینک و سمعک برای آسیب شنوایی و بینایی درمان می‌ کنیم، هیچ مداخله ای برای از دست دادن بویایی وجود ندارد.

یاسا و همکارانش برای تعیین اینکه آیا زوال شناختی را می توان با این نوع تحریک حسی نجات داد، به ۲۰ نفر از کارکنان این مطالعه مجموعه ای از روغن های طبیعی حاوی عطرهای گل رز، پرتقال، اکالیپتوس، لیمو، نعناع فلفلی، رزماری و اسطوخودوس ارائه کردند.

به بقیه گروه یک ماده ارائه شد که حاوی مقادیر کمی از یک خوشبو کننده بود. همه شرکت‌کنندگان موظف بودند از یکی از روغن‌ها با پخش‌کننده برای خوشبو کردن خانه‌شان به مدت دو ساعت در یک دوره شش ماهه استفاده کنند.

به گزارش سیناپرس، سپس مجموعه‌ای از تست‌های عصبی روان‌شناختی برای مقایسه حافظه، یادگیری کلامی، برنامه‌ریزی، و مهارت‌های تغییر توجه داوطلبان قبل و بعد از آزمایش شش ماهه مورد استفاده قرار گرفت.

به طور شگفت انگیزی، تفاوت واضحی ۲۲۶ درصدی بین پاسخ های ارائه شده توسط افرادی که در معرض انواع عطرها قرار گرفته بودند و افراد گروه کنترل وجود داشت. اسکن مغز آنها همچنین تغییر قابل توجهی را در آناتومی مرتبط با نواحی مهم مغز در حافظه و تفکر در گروه آزمایش نشان داد.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که همه داوطلبان از سلامت روانی مشابهی برخوردار بودند، محققان اکنون قصد دارند ببینند که آیا نتایج برای افرادی که قبلاً با درجه ای از از دست دادن شناختی تشخیص داده شده اند، باقی می ماند یا خیر.

شرح کامل این تحقیق در Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

نوشته برخی عطرهای خاص عملکرد شناختی را تقویت می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.