برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان از نگاه سایت فیگار

دانشمندان همیشه مورد توجه بسیاری از طرفداران فیلم‌های بیوگرافی بوده. در این نوشتار بهترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان را معرفی خواهیم کرد.

از “معبد گراندین” تا “اوپنهایمر”، این فیلم‌ها بهترین بایوپیک‌ها بوده‌اند که به زندگی واقعی دانشمندان پرداختند.

بدون شک در دورانی که ما زندگی می‌کنیم، برخی از داستان‌های سینما اغلب بر اساس رویدادهای بزرگ تاریخی که تاریخ را شکل داده‌اند – که ممکن است به طور مستقیم اقتباس شده یا به طور ضمنی الهام گرفته شده باشند – ساخته می‌شوند. فیلم‌هایی مانند “صفر تا صد”، “اعدامیه مخفی” و “سخنان پادشاه” تنها چند نمونه از داستان‌هایی هستند که به صورت منتقدانه و تجاری تحسین شده‌اند و دوره‌های مهمی از تاریخ بشر را به تصویر کشیده‌اند.

البته، فیلم‌هایی نیز وجود دارند که در طیف کیفیت پایین قرار دارند و اگرچه بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند، اما از اصالت کمی برخوردارند یا از نظر دقت در به تصویر کشیدن تاریخ شکست می‌خورند. یک ژانر که به عنوان یک عنصر مهم در تاریخ سینما وجود داشته است – و یکی که در حال حاضر شاهد رشدی عظیم است – بایوپیک، یا فیلم زندگینامه است.

با برداشت از شخصیت‌های تاریخی و داستان‌ها و دستاوردهای بزرگ آن‌ها، فیلم‌های زندگینامه به مخاطبان کمک می‌کنند تا در زندگی افرادی که دنیا را به شکلی که می‌شناسیم تغییر دادند، غوطه‌ور شوند. یکی از زیرژانرهای عمده فیلم‌های زندگینامه، بایوپیک است. در امسال یک بایوپیک بزرگ به نام “اوپنهایمر” به کارگردانی کریستوفر نولان منتشر شد که شامل تعدادی از دانشمندان واقعی جهان بود، اگرچه این اولین فیلمی نبود که به این مفهوم و داستان پرداخت.

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

معرفی برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

شما می‌توانید فهرست ده تا از برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندانبرترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان
محبوب ترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های سینمایی ۲۰۲۳ بر اساس امتیاز IMDB

Temple Grandin (2010)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندانبرترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان
پر طرفدارترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

در یکی از بهترین بازی‌های حرفه‌ای خود، کلر دینز شخصیت دانشمند واقعی آمریکایی “تمپل گراندین” را به خوبی ایفا کرد. فیلم “تمپل گراندین” یک تصویر بزرگ از سختی‌هایی است که گراندین برای تحت‌توجه قرار گرفتن به عنوان یک متخصص در مبانی مدیریت دام باید بگذراند. اتیسم بیماری بود که مردم او را تحقیر می‌کردند. علاوه بر بازی فوق‌العاده کلر دینز، “تمپل گراندین” نمایشی عالی از استقامت زنانه و یک فیلم دل‌گرم‌کننده است که هرگز مخاطبان زا ناامید نمی‌کند.

The Man Who Knew Infinity (2015)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

“The Man Who Knew Infinity” (مردی که بی‌نهایت را می‌دانست) یک گنجینه از دهه گذشته است که به عنوان یک درام زندگینامه‌ای حماسی عمل می‌کند و بینندگان سینما را در نزدیک شدن به پایان فیلم به لرزه درمی‌آورد. این فیلم داستان ریاضیدان برجسته هندی، سرینیواسان رامانوجان را روایت می‌کند.

این فیلم به قدرت اراده رامانوجان در بیان و نشان دادن کشف‌های ریاضی نوآورانه او پس از ورود به دانشگاه کمبریج در طول جنگ جهانی اول می‌پردازد. “مردی که بی‌نهایت را می‌دانست” با بازی دِو پاتل در نقش اصلی و هدایت بی‌نقص جی.اچ هاردی (G.H. Hardy)، که به طور فوق‌العاده‌ای توسط جرمی آیرونز ایفا می‌شود، زندگی فقیرانه اما در عین حال زیرکانه سرینیواسان را به عنوان یک نابغه استثنایی تغییر می‌دهد.

Tesla (2020)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

در بایوپیک “تسلا” سال ۲۰۲۰، زندگی رازآلود نیکولا تسلا را بررسی می‌کنیم. بازی بی‌نقص ایتان هاوک که در تلاش برای به تصویر کشیدن چنین ذهن پیچیده‌ای است را می‌توان به راحتی با گوشت و استخوان حس کرد. زندگی این نابغه‌ای که عملاً برق را اختراع کرد، از طریق روابطی که تسلا از آن‌ها رنج برد، به تصویر کشیده شده است و این روابط در نهایت او را به یک دانشمند مرموز تبدیل کرد که هنوز به اندازه‌ای که شایسته او است، تشویق نشده است.

The Imitation Game (2014)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

فیلم تاریخی “بازی تقلید” (The Imitation Game)، برگرفته از رمان “آلن تورینگ: پرده‌ای بر اسرار”، بر اساس زندگی ریاضیدان نابغه بریتانیایی آلن تورینگ که فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج می‌باشد ساخته شده است. این فیلم به عنوان یک داستان هیجان‌انگیز از یک تیم که در حال رمزگشایی کد‌های نازی‌ها هستند که این کد‌ها شامل اطلاعات حساسی درباره حملات آتی آلمان در جریان جنگ جهانی دوم می‌باشد، عمل می‌کند.

در فیلم “بازی تقلید” بندیکت کامبربچ را مشاهده می‌کنیم که با افتخار نقش تورینگ را بازی می‌کند. تورینگ در این مسیر برای رمزگشایی از ماشین رمزنگاری غیرقابل شکست “انیگما”، همراه با ذهن‌های جوان کلارک (کیرا نایتلی)، هیو الکساندر (متیو گود) و جان کراس (آلن لیچ) است، در حالی که با یک راز مخفی درونی نیز روبرو است و به ازای آن دردی عجیبی را تجربه می‌کند.

Creation (2009)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

فیلم زندگی‌نامه عاشقانه و درام “Creation” با بازی پل بتنی به تصویر کشیدن چارلز داروین، طبیعت‌گرا مشهور، می‌پردازد. این فیلم به طور گسترده به زندگی اما (جنیفر کانلی) و داروین می‌پردازد که پس از درگذشت غیرمنتظره دختر بزرگشان آنی، زندگی ناپایداری را تجربه می‌کنند.

“Creation” رویدادهایی را که منجر به انتشار کتابی به نام “درباره منشأ گونه‌ها”، کتابی علمی که نوشته چارلز می‌باشد و اکتشافات و نظریات نوآورانه درباره تکامل گونه‌های سیاره زمین را ثبت کرده است ، ردیابی می‌کند. جان آمیل کارگردانی این فیلم را برعهده داشته است و به تماشاگران فرصت می‌دهد تا به طور قطعی بر روی دو فکر متضاد فکر کنند: آیا  این گونه‌ها خلقت خداوند هستند یا نتیجه تکامل؟ با این حال، علی‌رغم عنوانش، فیلم به سمت تکامل متمایل است.

October Sky (1999)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

یک داستان الهام بخش با قدرت هیجانی است که داستان واقعی آن را کمتر کسی می‌شناسد. فیلم (October Sky) بر اساس خاطرات هومر هیکام، متخصص واقعی ناسا، ساخته شده است و این داستان نشان می‌دهد که هیکام در برابر خواست شهر و خانواده‌اش به سمت علاقه‌مندی به علم موشک‌سازی می‌رود و به شهرت می‌رسد.

البته، در سال ۱۹۵۷ فقط نسخه اولیه از اسپوتنیک توسط شوروی به فضا فرستاده شده بود و این نمی‌توانست الهام‌بخش باشد. هیکام، با کمک دوستانش و حمایت معلم علومش، در زمانی که خود او شروع به ساخت موشک می‌کند، به عنوان جذاب‌ترین نوجوان شهر شناخته می‌شود. این کارگردانی ماهرانه جو جانستون، یکی از بهترین کارهای اوست و این نقش یکی از نخستین حضورهای قابل توجه جیک جیلنهال بود.

Hidden Figures (2016)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

فیلم “اعداد پنهان” (Hidden Figures) که بر اساس رمانی با همین نام که اثر مارگوت لی شترلی می‌باشد الهام گرفته شده است و داستان کارمندان زن سیاه پوست ناسا، کاترین جانسون، دوروتی وان و مری جکسون را دوباره روایت می‌کند. در این فیلم نشان داده شده است که این شخصیت‌ها عامل اصلی در موفقیت پروژه مرکوری بودند که شامل پرتاب مداری جان گلن فضانورد بود.

این فیلم زندگی و تاریخ تبعیض نژادی و جنسیتی که این تیم در کار خود با آن مواجه شدند را به تصویر می‌کشد. در واقع، این فیلم باید به هر قیمتی تماشا شود زیرا این پیام را دوباره تقویت می‌کند که زنان از نظر مغزی با مردان در هر جنبه برابر هستند. با بازی برجسته بازیگرانی همچون تاراجی پی هنسون، اکتاویا اسپنسر و جانل مونای، این فیلم بسیار جذاب است.

Gorillas in the Mist (1988)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

در فیلم “گوریل‌ها در مه” به کارگردانی مایکل آپت، دانشمندی که زندگی او را از طریق یک فیلم فوق العاده دلپذیر کشف می‌کنیم، دایان فاسی است، محیط‌بانی که تا زمانی که به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید، برای حفاظت از محیط زیست سرزمین گوریل‌های کوهی در کنگو مبارزه می‌کرد.

دایان فاسی که توسط سیگورنی ویور با بازی برجسته‌ای به تصویر کشیده شده است، زنی ستودنی بود که با دو خطر روبرو می‌شد: یکی با حیوانات وحشی که بیشتر از هر چیز دیگری به آن‌ها اعتماد داشت، و دیگری با انسان‌ها که خیلی زود به زندگی او پایان دادند. صحنه‌هایی که فاسی در تعامل با گوریل‌ها حضور دارد، بسیار تحسین برانگیز است.

A Beautiful Mind (2001)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

فیلم “ذهن زیبا” یک درام آمریکایی است که براساس زندگی ریاضیدان جاش فوربز نش، برنده جایزه نوبل اقتصاد، ساخته شده است و نقش او توسط راسل کرو بازی می‌شود. در این فیلم، نش وظیفهٔ رمزگشایی را از یک مرد مرموز به نام ویلیام پارچر، که با وزارت دفاع ایالات متحده همکاری می‌کند، قبول می‌کند.

بنابراین، وظایفی که به نش سپرده می‌شود، بیشتر بر تشخیص الگوها در مجلات و برش‌ها برای متوقف کردن نقشه‌های شوروی تمرکز دارد. در نهایت فاش می‌شود که نش درگیر حملات و توهمات روانی است و از اسکیزوفرنی رنج می‌برد، که نشان‌دهندهٔ این است که هر مونتاژ در فیلم حاصل تخیل اوست. اگرچه “ذهن زیبا” قصد نداشت که زندگی دقیق این ریاضیدان را نشان دهد، اما توانست به خوبی درد و رنجی که انسان در برابر اختلال روانی تجربه می‌کند را به تصویر بکشد.

Oppenheimer (2023)

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان

در “اپنهایمر” کریستوفر نولان، زندگی فیزیکدان نظری جی. رابرت اپنهایمر (J. Robert Oppenheimer) زندگی فیزیکدان نظری جی. رابرت اوپنهایمر را در دوران اوج زندگی اش که در پروژه منهتن شرکت کرد و در نهایت نقشه ساخت بمب اتمی را طراحی کرد، بررسی می‌شود. فیلم به طور قابل توجهی بر زندگی شخصی اپنهایمر تمرکز می‌کند زیرا او همواره با اشتباهات و موانع ایدئولوژیکی مبارزه می‌کرد.

در نهایت، این فیلم موفقیت او را در ایجاد خطرناک‌ترین شیء قرن بیستم نشان می‌دهد، اما نشان می‌دهد که تصویر او توسط جلسات امنیتی که در آن به طور رسمی به او به عنوان یک کمونیست مخفی متهم شد، تیره شده است. این فیلم تاکنون جالبترین فیلم نولان است، بنابراین طرفداران فیلم‌های نمایشی او مطمئناً در نحوه بازی اوپنهایمر گیج خواهند شد. اما در نهایت، این یک اقتباس استادانه از رویدادهای واقعی است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار برترین فیلم‌ها بر اساس زندگی واقعی دانشمندان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.