برای تشکیل کلنی انسانی در مریخ به چند نفر نیاز است؟

تعداد ۲۲ نفر کافی است تا بتوان کلنی از پیشگامان را به اندازه کافی برای حضور انسان در مریخ حفظ کنند. این نتیجه یک مطالعه جدید توسط تیمی از محققان در ایالات متحده است که از مدل ‌سازی و شبیه ‌سازی برای تعیین حداقل اندازه اولیه جمعیت برای یک ایجاد یک کلنی مریخی موفق استفاده کرده است.

به گزارش سیناپرس، این میزان محاسبه شده بسیار کمتر از تخمین قبلی یعنی ۱۱۰ نفر است. شاید فکر کنید هر چه تعداد افراد بیشتر باشد بهتر است، اما تحقیقات نشان می دهد؛ افزایش جمعیت صورت حساب سفر به سیاره سرخ را بالا می برد.

به گفته محققان، اما فقط تعداد افراد مهم نیست. محققان دریافتند کلنی مریخ شبیه ‌سازی شده باید ترکیب مناسبی از تیپ‌های شخصیتی مختلف را برای کار با هم برای مدت طولانی در یک محیط بسیار ایزوله داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است همه چیز از بین برود.

محققان می گویند: فراتر از استخراج چند ماده معدنی اساسی و آب، مهاجران به تامین نیازها از طریق ابزارهای تکنولوژیکی، یعنی تقسیم آب مریخ به اکسیژن برای تنفس و هیدروژن برای سوخت، وابسته خواهند بود. فراتر از چالش های فنی و مهندسی، مریخ نشینان آینده با چالش های روانی و رفتار انسانی نیز مواجه خواهند شد. هدف ما درک بهتر تعاملات رفتاری و روانی مستعمره نشینان آینده مریخی از طریق یک رویکرد مدل سازی مبتنی بر عامل (شبیه سازی ABM) است.

مدل سازی مبتنی بر عامل تکنیکی است که معمولاً در تحقیقات بهداشتی یا اقتصادی استفاده می شود. اساساً، آنها شبیه ‌سازی‌های رایانه ‌ای هستند که برای مطالعه تعاملات عامل ‌های تصمیم‌ گیری مستقل در یک سیستم طراحی شده ‌اند. اگرچه این سیستم معمولاً روی افراد متمرکز است، اما می ‌تواند شامل اشیا، مکان و گذر زمان نیز باشد.

پژوهشگران همچنین اعلام کردند: در مدل سازی خود چهار تیپ شخصیتی را بررسی کردند که شامل: افراد موافق، افراد اجتماعی که نسبتاً رقابتی هستند، واکنش‌گراها و روان رنجورها می شود. مدیریت و مهندسی عوامل دیگری مانند در دسترس بودن منابع، روابط بین فردی و جفت کاری نیز در نظر گرفته شدند.

این تیم تحقیقاتی حملات انسان به محیط های ایزوله شده پر استرس، مانند قطب جنوب، زیردریایی ها و ایستگاه فضایی بین المللی را مورد مطالعه قرار داد تا درک بهتری از چالش ها و عوامل استرس زا به دست آورند.

در این مدل سازی پس از ۲۸ سال، حداقل جمعیت آغازینی که توانسته جمعیتی بالاتر از ۱۰ نفر را حفظ کند، ۲۲ نفر بوده است. اما تیپ شخصیتی نقش بسزایی داشت. محققان می گویند: در تمام مراحل، افراد موافق تنها تیپ شخصیتی بودند که در تمام مدت زنده ماند.

این امر احتمالاً به این دلیل است که بالاترین توانایی تطبیق را دارند و پس از مدت‌های طولانی قرار گرفتن در معرض عوامل استرس ‌زا و همچنین حوادث فضایی و زیستگاهی سیستم مقابله قدرتمندی دارند.

به گزارش سیناپرس، این تیم پژوهشی دریافتند که روان رنجورها باعث کاهش جمعیت مریخ می شوند. آنها با نرخ بسیار بالاتری نسبت به سایر تیپ های شخصیتی می میرند و تنها زمانی است که شخصیت های روان رنجور به حد کافی پایین می آیند که بقیه افراد می توانند تثبیت شوند. نتایج این تحقیق نشان می‌ دهد که چقدر می‌ تواند نقش انسان را در برنامه ‌ریزی ماموریت انسانی مهم باشد.

شرح کامل این تحقیق در مجله اینترنتی preprint arXiv منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

نوشته برای تشکیل کلنی انسانی در مریخ به چند نفر نیاز است؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.