با ۷ نوع مانیتور کامپیوتر آشنا شوید؛ از پرتابل تا خمیده

بسیاری از مانیتور های موجود در بازار از طراحی مرسوم مستطیل شکل بهره می‌برند و از این نظر ویژگی خاصی ندارند. ولی در بازار انواع و اقسام مانیتورهای دیگر هم به فروش می‌رسد. در این مطلب به ۷ نوع مانیتور می‌پردازیم که برای اهداف مختلف می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-245LN سایز 24 اینچ

۴,۲۵۰,۰۰۰

تومان

مانیتور سامسونگ مدل LS27C310EAMXUE سایز 27 اینچ

۵,۷۵۰,۰۰۰

۵,۵۵۰,۰۰۰

تومان

مانیتورهای عمودی

مانیتور

قبل از اینکه ویدیو‌های عمودی به لطف اینستاگرام و تیک‌تاک همه‌گیر شوند، مانیتورهای عمودی برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این نوع مانیتورها به خصوص بین برنامه‌نویس‌ها به‌شدت طرفدار دارند. در همین زمینه باید بگوییم که اولین رابط کاربری در کامپیوتر مناسب کاربران، برای مانیتور عمودی توسعه یافت. به طور مشخص باید به کامپیوتر Xerox Alto اشاره کنیم که فقط حدود ۲۰۰۰ عدد از این کامپیوتر ساخته شد ولی این کامپیوتر نتوانست مانیتورهای عمودی را همه‌گیر کند.

این روزها بسیاری از مانیتورهای جدید از قابلیت چرخش پشتیبانی می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند که از آن‌ها به عنوان مانیتور افقی یا عمودی استفاده کنند. از سوی دیگر حتی اگر مانیتور شما قابل چرخش نباشد ولی از بازوهای مکانیکی پشتیبانی کند، می‌توانید با استفاده از این بازوها، چنین کاری را به راحتی انجام دهید.

مانیتور های خمیده

مانیتور

معمولا گیمرها به استفاده از مانیتورهای خمیده علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند ولی در این میان مدل‌هایی هم هستند که صرفا برای گیمرها ساخته نشده‌اند. البته مانیتورهای خمیده‌ی غیر گیمینگ سخت‌تر پیدا می‌شوند. البته در بازار ایران اگر به دنبال مانیتور خمیده هستید، عملا چاره‌ای جز خرید مانیتورهای خمیده‌ی گیمینگ ندارید؛ حتی اگر نیازی به ویژگی‌های گیمینگ آن‌ها نداشته باشید.

یکی از کاربردهای مانیتورهای خمیده این است که در سطح افقی میز، فضای کمتری اشغال می‌کند. بنابراین طبیعتا این نوع مدل‌ها نسبت به مانیتور معمولی با همان ابعاد، عرض کمتری دارند. شاید در ابتدا چنین مزیتی واضح نباشد، اما باید بگوییم که استفاده از مانیتور خمیده حتی برای گردن هم بهتر است. اگر مثلا دو مانیتور تخت را کنار یکدیگر قرار داده باشید، برای استفاده از تمام فضای هر دو مانیتور احتمالا در روز باید بارها گردن خود را تکان دهید. ولی برای بهره‌گیری از مانیتور خمیده دیگر لازم نیست چنین کاری انجام دهید.

در نهایت باید به اهمیت زاویه دید اشاره کنیم. معمولا نمایشگرهای خمیده از پنل‌های باکیفیتی استفاده می‌کنند و بنابراین از نظر زاویه دید مشکل مهمی ندارند. اما در کل برای این مانیتورها، زاویه دید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید رنگ‌ها با دقت و جذابیت بیشتری نمایش داده شوند، باید چشم‌های شما در راستای مرکز نمایشگر باشد.

مانیتور خمیده سامسونگ مدل LS27C390 سایز 27 اینچ

مانیتورهای با دقت رنگ فوق‌العاده

مانیتور

تقریبا هیچکدام از کاربران معمولی با این نوع مانیتورها روبرو نمی‌شوند. چنین مدل‌هایی دقت رنگی فوق‌العاده‌ایی دارند و از سوی دیگر تنظیمات زیادی را برای این موضوع ارائه می‌دهند. چنین مانیتورهایی چندین هزار دلار قیمت دارند و حتی برخی از آن‌ها با قیمت بالای ۱۰ هزار دلار به فروش می‌رسند. معمولا شرکت‌های بزرگ فیلمسازی و شرکت‌های فعال در عکاسی فشن، مشتری چنین مانیتورهایی هستند.

مانیتور های گیمینگ

مانیتور

این روزهای مانیتورهای گیمینگ به‌شدت همه‌گیر شده‌اند و حتی ممکن است در حال حاضر این مطلب را با یک مانیتور گیمینگ می‌خوانید. اما بین این مانیتورها تفاوت‌های زیادی وجود دارد و برخی از آن‌ها ویژگی‌های بسیار جذابی دارند. برخی مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای و گران‌قیمت، رفرش‌ریت ۵۰۰ هرتز هم ارائه می‌دهند که البته چنین رفرش‌ریتی برای گیمرهای فوق‌حرفه‌ای که عملا این موضوع به شغل آن‌ها تبدیل شده، اهمیت زیادی دارد.

یک مانیتور گیمینگ تفاوت‌های مختلفی نسبت به مدل‌های معمولی دارد. به عنوان مثال می‌توانیم به رفرش‌ریت بالاتر، تاخیر پایین‌تر و پشتیبانی از رفرش‌ریت متغیر اشاره کنیم که این مشخصه برای گیمرها PC به‌شدت مهم است زیرا دیگر با مشکلات مربوط به ناهماهنگی فریم دریافتی از کارت گرافیک و تعداد فریم‌های به نمایش درآمده در مانیتور روبرو نمی‌شوند.

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل TUF Gaming VG279Q1A سایز 27 اینچ

مانیتورهای مبتنی بر جوهر الکترونیکی

Types of Computer Monitors 6

پنل‌های جوهر الکترونیکی (E-ink) مزایا و معایب قابل توجهی دارند. از یک سو، پنل‌ها باعث خستگی کمتر چشم می‌شود و رفرش‌ریت پایین آن‌ها به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند. از سوی دیگر، همین رفرش‌ریت پایین، انیمیشن‌ها را ناخوشایند می‌کند و صفحات جوهر الکترونیکی رنگی در مقایسه با ارزان‌ترین نمایشگرهای LCD، رنگ‌های بسیار کمتری دارند.

با وجود این معایب، پنل‌های جوهر الکترونیکی می‌توانند مفید باشند. آن‌ها می‌توانند در ستاپ‌های چند مانیتوره، برای نمایش صفحات ثابت مانند لیست کارها یا ویرایشگرهای متن، نقش مکمل داشته باشند. به این ترتیب، می‌توانید از یک نمایشگر معمولی برای کارهایی که به رنگ‌های زنده‌تر و انیمیشن‌های روان‌تر نیاز دارند استفاده کنید.

مانیتور های پرتابل

Types of Computer Monitors 7

در چند سال گذشته، برخی از شرکت‌ها توجه زیادی به مانیتورهای پرتابل نشان داده‌اند و این مانیتورها با سایز ۷ تا حتی ۱۷ اینچ راهی بازار شده‌اند. برخی از این مانیتورها لمسی هم هستند که این مشخصه می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد.

مانیتورهای بی‌سیم

مانیتورها طبیعتا مصرف انرژی بالایی دارند زیرا باید پیکسل‌های بسیار زیادی را روشن نگه دارند. اما در این میان راهکارهایی وجود دارد که بتوانید از نمایشگرهای مختلفی به عنوان مانیتور بی‌سیم استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانیم به قابلیت Sidecar کامپیوترهای مک اشاره کنیم که به آیپد‌ها اجازه می‌دهد به عنوان مانیتور ثانویه انجام وظیفه کنند.

در اکوسیستم هم اپ‌های زیادی وجود دارد که برای گوشی‌ها و تبلت‌ها بهره‌گیری از این مشخصه را امکان‌پذیر می‌کنند. بسیاری از تلویزیون‌های جدید هم از فناوری‌هایی برای دریافت بی‌سیم محتوای کامپیوتر بهره می‌برند. در این میان نباید وجود برخی فرستنده‌های HDMI بی‌سیم را از قلم بیندازیم.

سخن پایانی

با وجود تمام نوآوری‌ها در این حوزه، مانیتورهای معمولی همچنان طرفداران پروپاقرص زیادی دارند و به این زودی‌ها قرار نیست کنار بروند. به لطف همین تنوع در طراحی و پنل‌ها و سایر مشخصه‌ها، با توجه به نیاز و بودجه‌ای که دارید، می‌توانید از بین مانیتورهای زیادی دست به انتخاب بزنید.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-245LN سایز 24 اینچ

۴,۲۵۰,۰۰۰

تومان

مانیتور سامسونگ مدل LS27C310EAMXUE سایز 27 اینچ

۵,۷۵۰,۰۰۰

۵,۵۵۰,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.