با تراشه اسنپدراگون X Elite آشنا شوید؛ خط و نشان برای اپل و اینتل!

کوالکام در کنار معرفی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و تراشه اسنپدراگون S7 و S7 پرو نسل ۱ که قرار است به روی جدیدترین پرچمداران و میان‌رده مورد استفاده قرار بگیرد، تراشه اسنپدراگون ایکس الیت را نیز بر پایه ARM برای لپ تاپ‌ها معرفی کرد. این چیپست رقیب مستقیم تراشه M2 اپل و پردازنده‌های نسل ۱۳ شرکت اینتل خواهد بود.

این چیپست بر پایه معماری ۴ نانومتری ساخته شده و دارای ۱۲ هسته پرقدرت ۳.۸ گیگاهرتزی با حداکثر فرکانس ۴.۳ گیگاهرتز است. کوالکام ادعا کرده که این تراشه می‌تواند عملکردی مشابه با پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل ارائه کند در حالی که ۶۸ درصد بهینه‌تر است و انرژی کمتری نیز مورد استفاده قرار می‌دهد.

جدیدترین گوشی های موجود در ایران را از تکنولایف خریداری کنید: لیست قیمت گوشی

SNAPDRAGON X ELITE CPU

همچنین این شرکت ادعا کرده که تراشه اسنپدراگون X Elite در بخش چند هسته‌ای تا ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به تراشه M2 شرکت اپل دارد. در بخش گرافیکی نیز طبق انتظار شاهد GPU یکپارچه Adreno هستیم که با نرخ ۴.۶ ترافلاپس کار می‌کند و از DirectX 12 API هم پشتیبانی می‌کند. این تراشه می‌تواند به صورت همزمان تا سه مانیتور UHD با نرخ ۶۰ هرتز را ساپورت کند.

افرادی که به ویرایش ویدئو مشغول هستند نیز می‌توانند از مزیت حضور واحد Adreno video processing استفاده کنند که از فرمت ۴K60 10-bit پشتیبانی می‌کند و می‌توان برای encodes و decodes H.264، HEVC (H.265) و AV1 از آن استفاده کرد. برای استفاده از هوش مصنوعی مولد نیز یک NPU دیده می‌شود که می‌تواند تا ۴۵ ترا عملیات را در ثانیه انجام دهد.

X ELITE SUMMARY

این تراشه می‌تواند تا ۱۳ بیلیون عملیات را پوشش دهد و ۳۰ توکن بر ثانیه تولید کند. این تراشه تا ۱۳۶ گیگابایت رم LPDDR5x را پشتیبانی می‌کند و ۴۲ مگابایت نیز حافظه کش دارد. PCIe نسل ۴ و همچنین UFS 4.0 نیز از دیگر ویژگی‌های کلیدی آن هستند. بلوتوث ۵.۴ و وای فای ۷ نیز برای این تراشه در نظر گرفته شده و مودم Snapdragon X65 5G می‌تواند سرعت دانلود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه را در دسترس قرار دهد.

باید دید در آینده چه شرکت‌هایی به سراغ این چیپست می‌روند و آیا واقعا کوالکام می‌تواند به صورت خیلی جدی با اپل و اینتل وارد رقابت شود؟ نظر شما در این مورد چیست؟

ads

راهنمای استفاده از هندزفری هایلو moripods با کمک اپلیکیشن آن

برنامه هندزفری هایلو moripods

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.