باکتری‌های روده کلید مبارزه با سرطان کولورکتال

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه آلبرتا که در Frontiers in Immunology منتشر شده است، متابولیت های تولید شده توسط باکتری های روده در طول هضم می توانند برای تحریک یک پاسخ ایمنی در برابر سلول های سرطانی روده بزرگ مورد استفاده قرار گیرند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که این متابولیت ها، مولکولی را در سطح سلول های سرطانی فعال می کنند که سلول های ایمنی به نام سلول های T را به طرف خود جذب می کند. متابولیت ها همچنین می توانند وارد هسته سلول های سرطانی شده و DNA آنها را تغییر دهند که این تغییر، بیشتر توجه سیستم ایمنی را به خود جلب می کند.

کریستی بیکر، دانشیار گروه های انکولوژی و میکروبیولوژی پزشکی و ایمونولوژی توضیح می دهد: آنچه ما دیدیم این است که این محصولات یک مولکول کلیدی را روی سلول‌های تومور تنظیم می‌کنند که سلول‌های T مستقیماً با آن تعامل دارند. بنابراین راهی برای سلول‌های T فراهم می‌کند تا تشخیص دهند که سلول تومور وجود دارد، مشکلی وجود دارد و می‌خواهند آن را از بین ببرند.

بیکر می‌گوید: محصولات همچنین تغییراتی را در بیان ژن سلول ایجاد می‌کردند که تعاملات بین سلول‌های سرطانی و سیستم ایمنی را هماهنگ می‌کند.

سرطان کولورکتال دومین سرطان کشنده برای مردان و سومین سرطان برای زنان است، طبق آمار انجمن سرطان کانادا که تخمین می‌زند در سال ۲۰۲۲، ۹۴۰۰ کانادایی بر اثر آن جان خود را از دست دادند. کورتنی موات، کارآموز بیکر، این تحقیق را رهبری کرد و آن را با کمک سه دانشجوی کارشناسی انجام داد.

بیکر توضیح می‌دهد: ما زیاد می‌شنویم که رژیم غذایی سرشار از فیبر بسیار مفید است و به طور بالقوه ما را در برابر سرطان محافظت می‌کند، بنابراین بخشی از سؤالی که می‌پرسیدیم این بود که فیبر چگونه می‌تواند در محافظت از سرطان نقش داشته باشد.

این تیم دو تا از فراوان‌ترین متابولیت‌های تولید شده توسط باکتری‌های روده را هنگام هضم فیبر غذایی، بوتیرات و پروپیونات، آزمایش کردند. محققان سلول های سرطانی روده بزرگ موش ها را در معرض متابولیت ها قرار دادند تا اثرات ماندگار آنها را مشاهده کنند. آنها همچنین متابولیت ها را روی سلول های سرطانی انسان در آزمایشگاه آزمایش کردند تا نتایج را تأیید کنند.

بیکر خاطرنشان می کند: من واقعاً از این واقعیت شگفت زده شدم که پاسخ بسیار قوی و قابل تکرار بود. بیکر قصد دارد به تحقیقات خود برای درک بهتر مکانیسم های درگیر در پاسخ ادامه دهد، به این امید که روزی شاهد استفاده از این تحقیقات برای توسعه آزمایش های پیش آگهی یا درمان های جدید سرطان باشد. او متابولیت‌ها را در غلظت‌های مختلف آزمایش می‌کند و آن‌ها را با روش‌های ایمونوتراپی ترکیب می‌کند تا ببیند چقدر در برابر انواع مختلف سلول‌های سرطانی موثر هستند.

او توضیح می دهد، و خاطرنشان می کند که صرف خوردن فیبر بیشتر احتمالاً به اندازه کافی متابولیت های هدف را تولید نمی کند: به عنوان مثال، اگر بیماری را پیدا کنیم که تعداد زیادی از باکتری‌هایی که به طور طبیعی این متابولیت‌های خاص را تولید می‌کنند ندارد، شاید بتواند قرصی مصرف کند که اساساً همان مسیرها را برای تقویت پاسخ ایمنی ایجاد کند.

منبع: Frontiers in Immunology

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته باکتری‌های روده کلید مبارزه با سرطان کولورکتال اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.