بازی دوتا ۲؛ ۱۰ ترفند ساده اما حرفه‌ای که باید به کار بگیرید

از میان بازی‌های پرسروصدای گیمرهای کامپیوتر، بازی دوتا ۲ (Dota 2) از محبوبیت قابل‌توجهی در ایران برخوردار است که بخش زیادی از آن را می‌توان به قابلیت دسترسی ساده و عاری از بحث‌هایی چون فیلتر و تحریم، به ساخته‌ی Valve و همچنین المان‌های ویژه و پیچیده‌تر آن نسبت به رقیبان اشاره کرد.

بی‌تردید تجربه بازی‌های چندنفره در مقایسه با تک‌نفره لذتی دوچندان به بسیاری از مخاطبان می‌دهد. شاید دلیل اصلی این موضوع رقابت با بازیکنان واقعی در سراسر جهان باشد که حس هیجان و آدرنالین لحظه را تا سطوح غیرقابل وصفی بالا می‌برد. اما از طرفی این جذابیت برای خیلی‌ها یک تیغ دولبه است چرا که ورود به این عرصه رقابتی و پرسرعت به نوبه خود ترسناک است.

متأسفانه یکی از معایب بازی دوتا ۲ گیم‌پلی بسیار پیچیده آن است که با در نظر گرفتن صدها آیتم و در دسترس بودن همه ۱۲۱ هیرو از همان ابتدا برای بسیاری از بازیکنان، گیم پلی دوتا ۲ استرس‌زا و فلج‌کننده به نظر می‌رسد. خبر خوش این است که با فرا گرفتن چند نکته ساده به‌راحتی می‌توانید سطح بازی خود را ارتقا دهید و در بدترین حالت خشم هم‌تیمی‌های خود را به‌خاطر تازه‌کار بودن به جان نخرید.

در این مقاله به مرور ۱۰ ترفند ساده می‌پردازیم که با به‌کارگیری آن می‌توانید سطح بازی خود را در دوتا ۲ ارتقا دهید.

بازی دوتا 2

۱۰. هیروهای بازی دوتا ۲ را بشناسید

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، در دوتا بیش از ۱۰۰ هیرو در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد. هر کدام از این هیروها در بازی و بر حسب چینش تیم حریف باید نقش خاصی را در زمین به‌دست بگیرند. مثلا اگر هیرویی مانند Drow Ranger یا Anti-Mage را انتخاب کنید، وظیفه‌ی شما هدایت تیم و اطمینان حاصل کردن از پیروزی است که اصطلاحا به این نقش Carry می‌گویند. در عوض اگر قهرمانی چون Lion یا Crystal Maiden را انتخاب کنید، وظیفه‌ی شما حمایت (Support) از نیازهای تیم و بستن دست و پای دشمنان در نبردهای گروهی است.

در وهله اول شناختن هیروها و نقش آن‌ها در زمین امری بسیار حیاتی است. مسلما نمی‌توانید ساعت‌ها به مطالعه تک‌تک شخصیت‌ها بنشینید و ویژگی‌های آن‌ها را حفظ کنید، اما حداقل می‌توانید نقش هیروهای محبوب خود را یاد بگیرید تا استراتژی خود را براساس این نقش بچینید.

بازی dota 2

۹. کلیدهای میانبر مهم را یاد بگیرید

یکی از اصلی‌ترین موانع بازیکنان تازه‌وارد بازی دوتا ۲ پیدا کردن دستورها و کلیدهای مشخص برای انجام کارهای مختلف در طول روند بازی است. مسلما وقتی در یکی از مسیرها (Lane) در حال رقابت با تیم حریف هستید، هر لحظه از نظر جمع کردن تجربه (XP) و طلا (Gold) برای شما حیاتی است. پس حتی اگر برای چند لحظه هم از این مسابقه‌ی تنگاتنگ غافل شوید، نه تنها از بازی عقب می‌افتید بلکه تیم حریف هم فرصتی برای از بین بردن شما پیدا می‌کند.

کلیدهای میان‌بُر برای Deny کردن یا حتی فراخواندن قاصد (Courier) سرعت بازی شما را بالا می‌برند و ضریب خطا را کاهش می‌دهند. با یاد گرفتن این میان‌بُرها یا حتی تعیین کردن آن‌ها از قسمت تنظیمات می‌توانید عملکرد خود را تا حد قابل‌توجهی بهینه کنید.

Dota 2 Gameplay

۸. تهاجمی بازی نکنید

اگر هنوز در دوتا تازه‌کار هستید و شناخت کافی بر المان‌های پرجزئیات بازی یا هیروهای منتخب خود ندارید، تهاجمی بازی کردن اصلا منطقی نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید درباره‌ی بازی دوتا ۲ درک کرد این است که روند گیم‌پلی از شما یک ماشین‌حساب بی‌درنگ می‌سازد. تنها آشنایی با هیروها و قوانین بازی کافی نیست، شما باید دائما در ذهن خود به حساب و کتاب بپردازید تا درباره‌ی قدم بعدی خود تصمیم بگیرید.

مثلا اگر آشنایی کافی بر قدرت ضربه (Damage) هیروی خود نداشته باشید، شاید تصمیم بگیرید به دل دشمن بزنید و ریسک کشته شدن را هم به جان بخرید. این در حالی است که یک بازیکن حرفه‌ای اگر بخواهد چنین تصمیمی بگیرد اول شرایط را از جهات مختلف می‌سنجد. پس اگر هنوز آن‌قدرها که باید با بازی آشنایی ندارید، بهتر است تهاجمی بازی نکنید و تا حد ممکن در منطقه امن و در کنار هم‌تیمی‌های خود بمانید. در غیر این صورت، بی‌دلیل تیم حریف را با XP و طلا تغذیه خواهید کرد.

Dota 2 Positions

۷. با جایگاه‌های مختلف بازی دوتا ۲ آشنا شوید

برعکس اثری چون League of Legends که طرح نقشه آن بسیار ساده است، دوتا پر از پیچیدگی‌های ریز و درشت است که در قالب متغیرهای بی‌شمار روند هر بازی را با توجه به شرایط تیم‌های حاضر دستخوش تغییرات بسیار زیادی می‌کند.

یکی از مشکلات اصلی بسیاری از بازیکنان مبتدی بازی دوتا ۲ این است که با جایگاه‌های رسمی و حرفه‌ای خود آشنایی ندارند. در دوتا به طور کلی ۵ جایگاه داریم؛

  • جایگاه یک یا همان Carry که از سمت چپ زمین در مسیر پایینی (Safelane) قرار می‌گیرد. وظیفه این هیرو جمع کردن طلا و در ادامه برنده شدن نبرد‌های گروهی است تا تیم را به سمت پیروزی بکشاند.
  • جایگاه دو یا همان Midlaner که تنها در مسیر وسط (Midlane) قرار می‌گیرد و باید دشمن را در ابتدای بازی مهار کند و در صورت امکان مسیرهای پایینی و بالا کمک برساند.
  • جایگاه سه یا همان Offlaner که در مسیر بالا باید یکی از هیروهای پرقدرت و مقاوم باشد و جلوی پیشرفت جایگاه یک تیم حریف را تا حد ممکن بگیرد.
  • جایگاه چهار یا همان Soft Support در کنار جایگاه سه در مسیر بالا وظیفه حمایت از تیم و چرخیدن در نقشه را بر عهده دارد و باید با همکاری حامی اصلی به جایگاه یک تیم برای پیشرفت و پیروزی در نبردها کمک کند.
  • جایگاه پنج یا همان Hard Support که شاید مهم‌ترین وظیفه را در تیم داشته باشد و در کنار جایگاه یک یا Carry قرار می‌گیرد. این هیرو باید مسؤولیت دید داشتن تیم را در سراسر نقشه با گذاشتن Wardها بر عهده بگیرد و همچنین به جایگاه یک در راستای لول‌آپ کردن تا حد ممکن کمک کند.

با توجه به چیزی که در نکته اول گفته شد، هر هیرویی متناسب با ویژگی‌های خود مناسب یکی از این جایگاه‌ها است. پس اگر هیرویی انتخاب می‌کنید که به درد جایگاه پنج (Hard Support) می‌خورد، منطقی نیست که با آن به سراغ مسیر بالایی یا همان Offlane بروید چرا که این توازن تیم شما را بهم می‌زند که برای تیم مقابل یک فرصت محسوب می‌شود.

Dota 2 Team Fight

۶. شیرجه نزنید

گاهی اوقات بازیکنان تیم حریف از عمد می‌توانند شما را به سمت خود بیاورند که در این صورت در تله آن‌ها می‌افتید و به قربانی Carry آن‌ها تبدیل می‌شوید. خیلی ‌وقت‌ها چون خون (Health bar) یکی از هیروهای دشمن پایین است، بسیاری از تازه‌کاران در منطقه‌ی آن‌ها در نقشه شیرجه می‌زنند و خود و تیم را به خطر می‌اندازند.

حتی گاهی این اشتباه باعث می‌شود تا هم‌تیمی‌هایتان برای حمایت از شما به دنبالتان عازم آن منطقه شوند که این رسما برای تیم فاجعه‌بار است، چرا که با شکست خوردن در این امر به‌راحتی یک نبرد گروهی اساسی را از دست می‌دهید که امتیازی بزرگ برای تیم حریف است.

Dota 2 Items

۵. به آیتم‌های پیشنهادی بازی دوتا ۲ توجه کنید

گیم‌پلی دوتا ۲ تا حدی پیچیده است که حتی سازندگان هم برای یادگیری بهتر بازیکنان در طول بازی برای آن‌ها راهنماهای زیادی تدارک دیده‌اند. یکی از این‌ها ستون آیتم‌های پیشنهادی برای هر هیرو است که به هنگام خرید یک آیتم در سمت چپ پنل مشاهده می‌کنید.

با توجه به نوع هیرو (اعم از Agility و Strength و Intelligence) و قابلیت‌های منحصربه‌فرد او، باید از بیلد‌های مربوطه استفاده کنید. بیلد به مجموعه آیتم‌هایی گفته می‌شود که در یک بازی قصد استفاده از آن را دارید. با توجه به اینکه تازه‌کارها وقت کافی برای مطالعه صدها آیتم بازی ندارند و باید به مرور زمان با آن‌ها آشنا شوند، بهتر است علی‌الحساب تا حد ممکن به آیتم‌های پیشنهادی هر هیرو تکیه کنید تا مزیت‌های قابل‌توجهی در هر نبرد به شما بدهد.

بدیهی است که بازیکنان حرفه‌ای‌تر در بستن این بیلدها با توجه به هیروهای تیم حریف نوآوری به خرج می‌دهند، اما راهنمای کلی بازی دوتا ۲ در اکثر مواقع می‌تواند به شما کمک کند.

آموزش بازی دوتا 2

۴. در مورد هیروهای محبوبتان تحقیق کنید

اگر یکی از هیروهای دوتا و قابلیت‌های آن توجه شما را جلب کرده، پس الان وقت مناسبی است که به سراغ آموزش بازی دوتا ۲ بروید؛ مثلا با مراجعه به یوتیوب می‌توانید ساعت‌ها ویدیوی آموزشی و حتی گیم‌پلی ضبط شده بازیکنان حرفه‌ای را مشاهده کنید که ترفندهای زیادی، به‌خصوص درباره‌ی هیروی انتخابی، به شما یاد می‌دهند.

بعد از این کار وقتی دفعه بعد به سراغ دوتا رفتید و آن هیرو را انتخاب کردید، بازی شما به صورت ناخودآگاه بسیار قوی‌تر از قبل خواهد بود و نتایج بهتری خواهید گرفت. یاد گرفتن دوتا ۲ و هیروهای آن هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد و همیشه راهی برای بهبود دادن به رویه خود دارید، پس از یاد گرفتن نترسید و دائما به دنبال ارتقای دانش خود و پیدا کردن راه‌های بهتر برای بازی کردن باشید.

بازی دوتا ۲

۳. از تانگو برای باقی ماندن در جایگاه خود استفاده کنید

یک ربع اول هر بازی دوتا مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فاز آن است. اگر در این ۱۵ دقیقه نتوانید تا حد قابل XP و گلد جمع کنید، پیروزی در بازی دوتا ۲ و همچنین برگرداندن جو بر علیه حریف سخت‌تر می‌شود.

یکی از اشتباهات بازیکنان مبتدی این است که با از دست دادن درصد زیادی از خون خود برای اینکه کشته نشوند به سمت پایگاه اصلی برمی‌گردند. این نه تنها باعث از دست رفتن XP می‌شود بلکه تیم حریف را هم برای فارم کردن در مسیر آزاد می‌گذارد. بجای اینکه این همه راه را بروید و برگردید، مطمئن شوید که در ابتدای بازی به اندازه کافی از آیتم تانگو (Tango) و Healing Potion حمل می‌کنید تا در بحبوحه‌ی درگیری از آن استفاده کنید.

بازی dota 2

۲. XP از دست ندهید

یکی دیگر از اشتباهات بزرگ تازه‌واردان بازی دوتا ۲ این است که درک کاملی از سیستم لول‌آپ شدن و جمع‌آوری XP ندارند. لول‌آپ شدن در دوتا مانند یک مسابقه دو میان تیم شما و تیم حریف است. با کشتن Creepها یا فارم‌های جنگل می‌توانید XP بدست بیاورید. کشتن هیروهای تیم حریف هم یک راه دیگر برای لول‌آپ کردن است.

متأسفانه بازیکنانی که تازه‌کار هستند بیخودی در نقشه می‌چرخند و در دقایقی که باید XP جمع کنند عملا در نقطه‌ای کم‌اهمیت و بی‌ارزش از نقشه وقت خود را تلف می‌کنند. شما حتی یک موج از Creepها را هم نباید از دست دهید. حتی اگر توسط هیروهای تیم حریف تحت فشار هستید و نمی‌توانید این موجودات را از بین ببرید، باید در نزدیکی آن‌ها بایستید تا XP مورد نظر برای شما ثبت شود.

در بسیاری از بازی‌های افراد مبتدی سناریوهایی به‌وجود می‌آید که جایگاه یک تیم دشمن به لول ۱۵ رسیده اما معادل آن در تیم خودی هنوز به سطح ۱۱ هم دست پیدا نکرده است. این باعث می‌شود که تیم شما به سرعت بازی را ببازد، پس در جمع کردن XP حواس خود را جمع کنید.

Dota 2

۱. در بازی دوتا ۲ عملکرد تیمی از کیل گرفتن مهم‌تر است

یکی از تصورات غلط به‌خصوص در میان بازیکنان مبتدی بازی دوتا ۲ این است که بازی حرفه‌ای به تعداد کیل‌هایی است که از تیم حریف می‌گیرید. هرچقدر بیشتر وقت خود را برای دوتا بگذارید و با پیچیدگی‌های بازی آشنا شوید، این مسأله که حرفه‌ای بازی کردن ظرافت‌های عمیق‌تری می‌طلبد بهتر برای شما جا می‌افتد.

بازیکنانی که فقط روی کیل گرفتن تمرکز دارند به طور میانگین نمی‌توانند با تیم خود در جهت شکست دادن دشمن همکاری کنند و ضریب خطای آن‌ها هم بالاتر می‌رود. این در ادامه باعث می‌شود که تیم نتواند اهداف مهم را (از جمله نابودی برج‌های رده اول و دوم دشمن) با موفقیت پشت سر بگذارد و در نهایت مجبور است با شکستی مفتضحانه بازی را به پایان برساند.

در نهایت اگر می‌خواهید روزی به یک بازیکن حرفه‌ای در عرصه دوتا ۲ تبدیل شوید، باید این پیش فرض غلط ذهنی را که کیل گرفتن از همه چیز مهم‌تر است کنار بگذارید و بازی تیمی را یاد بگیرید.

Dota 2

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.