بازگشت شکوهمندانه اینتل؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان نیست

107229717 1682327326765 gettyimages 1251437281 porzycki microchi230410 npUnt

اینتل بار دیگر توانسته در ساخت تراشه‌های نیمه هادی از رقیبان خود پیشی بگیرد. سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان نیست.

بر اساس آخرین آمار Counterpoint Research، درآمد سامسونگ الکترونیکس از بخش تراشه‌های نیمه هادی از ۷۰.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۴۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: هواوی ممکن است در ماه فوریه یک گوشی تاشو جدید با نام “LEM” عرضه کند

بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های نیمه‌رسانا

به نظر می‌رسد این کاهش چشمگیر ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته به دلیل رکود بازار تراشه‌های حافظه و ناتوانی سامسونگ در جذب مشتریان جدید برای ساخت تراشه پیشرفته باشد.

درآمد اینتل نیز از ۱۵ درصد، ۵۹.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت اما با این حال توانسته  از نظر درآمدی در ساخت تراشه‌های نیمه هادی از سامسونگ پیشی بگیرد. انویدیا در این میان تنها شرکت تولید تراشه‌های نیمه هادی در جهان بود که به لطف رونق هوش مصنوعی و افزایش تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند سرورهای ابری، درآمد بیشتری را تجربه کرد. انویدیا در سال گذشته توانست رشد عظیم ۸۶ درصدی درآمد را تجربه کند؛ درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۳ از ۱۶.۳ میلیارد دلار به ۳۰.۳ میلیارد دلار رسید. در ادامه به دلیل این رشد درآمدی عظیم رتبه آن از دهم در سال ۲۰۲۲ به سوم در سال ۲۰۲۳ ارتقا یافت.

کوالکام در سال ۲۰۲۳ با درآمد ۳۰.۲ میلیارد دلار در رتبه چهارم قرار گرفت که این رقم از فروش ۳۶.۳ میلیارد دلاری آن در سال گذشته ۱۷ درصد کمتر است. Broadcom به لطف درآمد ۳۰ میلیارد دلاری خود (۱۳٪ بیشتر از سال ۲۰۲۲) همچنان در جایگاه پنجم قرار دارد.

SK Hynix، بزرگترین رقیب سامسونگ در بازار تراشه‌های حافظه ۲۳.۶ میلیارد دلار درآمد داشت؛ درآمد این شرکت نیز نسبت به فروش ۳۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲، ۳۳ درصد کاهش یافته است.

AMD کاهش جزئی (۴ درصدی) درآمد را از ۲۳.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۲۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. همچنین درآمد تگزاس اینسترومنتز از ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۷.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، ۱۲ درصد کاهش یافت و در بازار جهانی تراشه‌های نیمه هادی در رتبه هفتم قرار گرفت.

اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میزان تقاضا برای تراشه های حافظه افزایش یابد. همچنین قرار است قیمت تراشه های حافظه نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شود؛ این عوامل احتمالاً باعث می‌شود درآمد سامسونگ در سال ۲۰۲۴ بهبود یابد.

همچنین انتظار می‌رود DRAM LPDDR5X سامسونگ در تراشه‌های Lunar Lake MX اینتل که اواخر امسال عرضه می‌شود، تعبیه شود که خبر خوبی برای سامسونگ خواهد بود.

به هر حال ممکن است امسال سامسونگ تاج خود را از اینتل پس بگیرد و بار دیگر به بزرگترین شرکت تولید تراشه‌های نیمه هادی جهان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های نیمه‌رسانا چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکراتو در میان بگذارید

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.