این ۸ نکته را هنگام عکاسی کنار دریا فراموش نکنید

در این مقاله ۱۰ ترفند و ایده آسان و کاربردی برای عکاسی کنار دریا را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر بخواهیم نگاهی جزئی‌تر به این آموزش داشته باشیم، باید بگوییم که این آموزش شامل موارد زیر می‌شود:

  • چطور ترکیب‌بندی زیبایی برای عکاسی کنار دریا داشته باشیم؟
  • چه زمانی از روز و یا سال برای عکاسی کنار ساحل مناسب‌تر است؟
  • چطور بهترین تنظیمات دوربین و جزئیات دیگر را برای عکاسی کنار دریا انتخاب کنیم؟
  • و بسیاری موارد دیگر

اگر این مقاله را با دقت مطالعه کنید و نکات آن را به کار بگیرید، با کمی تمرین می‌توانید عکس‌هایی کاملاً حرفه‌ای در ساحل دریا بگیرید. بنابراین، بیایید شروع کنیم.

۱. نقطه کانونی مناسب را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید تصاویر زیبایی در کنار دریا بگیرید، باید به بحث ترکیب‌بندی (Composition)‌ دقت زیادی کنید. به عبارت دیگر، قبل از فشار دادن دکمه‌ی شاتر و ثبت عکس، باید در مورد چارچوب عکس خود و ترکیب آن به‌خوبی فکر کرده باشید.

ترکیب‌بندی موضوع خیلی پیچیده‌ای است، ولی این توصیه ساده و ابتدایی را در خاطر داشته باشید:

سعی کنید یک نقطه کانونی جالب در عکس خود داشته باشید. چیزی که چشم را به خود جلب می‌کند.

یک نقطه کانونی می‌تواند هر چیز چشم‌نوازی باشد. از وجود قایق‌هایی در افق گرفته، تا افرادی که مشغول آب‌بازی هستند و یا حتی یک موج بزرگ. به عنوان یک پیشنهاد، شاید بتوانید به لبه آب رفته و سپس کمی به اطراف نگاه کنید تا ببینید چه چیز چشمگیری در کنارتان وجود دارد. به این ترتیب، شاید چیزهای جالب دیگری مثل چترهای رنگارنگ، غرفه‌های نجات‌غریق، ساختمان‌های جالب یا هر چیز دیگری را ببینید. توجه داشته باشید که هیچ الزامی وجود ندارد که نقطه کانونی شما بزرگ باشد. حتی برخی ترکیب‌های جالب هم می‌توانند نقطه کانونی داشته باشند. مثل الگوهای کشیده شده روی شن، مجموعه‌ای از ردپاها و یا حتی خرچنگ‌های روی شن و سنگ.

زمانی که نقطه کانونی خود را پیدا و انتخاب کردید، با دقت روی این موضوع متمرکز شوید که آن را باید در کجای کادر قرار دهید. یک ترکیب‌بندی مرکزی (جایی که نقطه کانونی در وسط عکس قرار می‌گیرد)، اغلب می‌تواند خسته‌کننده و ثابت به نظر برسد. اگر بتوانید دوربین خود را طوری تنظیم کنید که نقطه موردنظر در یک طرف قرار گیرد، عکس شما بسیار پویاتر به نظر می‌رسد.

عکاسی کنار دریا

۲. در ساعات طلایی برای عکاسی کنار دریا بروید

ساعات طلایی – یعنی یک یا دو ساعت بعد از طلوع خورشید و یک یا دو ساعت قبل از غروب خورشید – برخی از بهترین زمان‌ها برای عکاسی در ساحل هستند.

از سمت دیگر، در ساعات انتهایی روز به احتمال زیاد افراد کمتری هم در ساحل حضور داشته باشند. بنابراین می‌توانید مناظر ساحلی زیادی را بدون این‌که عوامل مزاحمی در تصور شما باشند ثبت کنید.

ساعات طلایی نور شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهند که برای عکاسی فوق‌العاده است. نور خورشید که از افق‌های پایین می‌تابد، سطح ساحل را با رنگ‌های گرم و دوست داشتنی می‌پوشاند. به علاوه، نور آفتاب در این ساعت می‌تواند سایه‌های جالبی را ایجاد کند و از آن می‌توانید به‌عنوان یک نقطه کانونی جذاب استفاده کنید.

بنابراین، اگر چند ساعت بعدازظهر قصد رفتن به ساحل برای عکاسی را دارید،  توجه ویژه‌ای به ساعت طلایی داشته باشید و حتماً از نور این ساعت بهره ببرید. حتی چند ساعت بعد از غروب آفتاب که آسمان رنگ آبی جذابی پیدا می‌کند هم می‌تواند زمان جالبی برای عکاسی باشد.  البته حتماً ۳ پایه به همراه داشته باشید. در غیر این صورت،  به دلیل کم بودن نور محیط،  به احتمال زیاد عکس‌های شما مقداری لرزش خواهند داشت.

ساعت طلایی عکاسی

۳. خط افق را صاف نگه دارید

درج خط افق کج شده یک اشتباه رایج در عکاسی کنار دریا است و باید خیلی مراقب باشید که از آن اجتناب کنید. وقتی که با یک فضای باز و افق طولانی و ناگسستنی مواجه هستید، حتی کوچک‌ترین کج شدن و ایرادی به‌وضوح و بلافاصله آشکار می‌شود.

اگرچه یک خط افق کج در ساحل دریا می‌تواند ایراد بزرگی در عکاسی باشد، ولی خوشبختانه، نحوه اجتناب کردن از آن بسیار آسان است. به عنوان مثال، دقت کنید که خطوط شبکه و راهنمای دوربین شما روشن است و افق را با کمک این خطوط تراز کنید. از طرف دیگر، از تراز داخلی دوربین خود نیز می‌توانید به همین منظور استفاده کنید. البته تمام دوربین‌ها مجهز به این ویژگی نیستند. شما همچنین می‌توانید ترازهای حبابی را خریداری کرده و آن را روی دوربین خود نصب کنید.

در بدترین حالت، مشکل ناترازی و صاف نبودن خط افق را می‌توانید در فرایند «پس از پردازش» و با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس نیز اصلاح کنید. ولی یادتان باشد، با انجام این کار کمی از جزئیات و پیکسل‌های بخش‌های حاشیه‌ای عکس شما را از دست خواهید داد. بنابراین، توصیه ما این است که تا جای ممکن سعی کنید عکس را از همان ابتدا  عکس را با دقت بیشتری بگیرید.

عکاسی کنار دریا

۴. زمانی که هوا خوب نیست به ساحل بروید

شکی در این موضوع نیست که ساحل دریا در روزهای آفتابی خیلی زیبا و عالی به نظر می‌رسد، ولی آیا می‌دانستید اگر وقتی آسمان تاریک و طوفانی است به ساحل بروید، باز هم می‌توانید تصاویر خیره‌کننده‌ای بگیرید؟ در واقع، دریای طوفانی و آسمان تیره و تاریک می‌تواند جذابیت خاص و ویژه‌ای داشته باشد و عکس شما را منحصر به فرد بسازد.

عکس زیر در شرایط نامساعد آب‌وهوایی و از یک دریای طوفانی گرفته شده است و می‌توانید آن را به عنوان یک مثال مناسب در نظر داشته باشید.

با این حال، هنگام عکاسی از دریا طوفانی باید برخی ملاحظات دیگری را هم برای امنیت بیشتر رعایت کنید. از سوی دیگر، حتماً مراقب باشید که دوربین شما پوشش ضدآب داشته باشید. به هرحال، هوای طوفانی تنها راه برای ثبت تصاویری احساسی و خاص از کنار دریا نیستند. شما همچنین می‌توانید در مه و یا حتی برف اقدام به عکاسی کرده و نتایج باورنکردنی را ثبت کنید.

عکاسی از دریا طوفانی

۵. نوردهی خود را تنظیم کنید

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های عکاسی کنار دریا، بحث نوردهی و روشنایی است.

شن و ماسه نور را در اطراف منعکس می‌کنند و خورشید هم با شدت می‌تابد، بنابراین اغلب با تصاویری مواجه می‌شوید که جزئیات را در هایلایت و/یا سایه‌ها از دست می‌دهند (به ترتیب به دلیل نوردهی بیش از حد و کم نور بودن). در واقع، ساحل یکی از آن مکان‌هایی است که استفاده از حالت خودکار دوربین‌های عکاسی شاید در آنجا خیلی مفید نباشد. چراکه دوربین سعی می‌کند شن و ماسه را به رنگ خاکستری خنثی تبدیل کند (به علت روشن بازتاب نور توسط آن‌ها و روشنایی بیش از حد)، ولی این فرایند باعث می‌شود که باقی نقاط عکس کم‌نور شود.

توصیه ما این است که از حالت دستی (Manual)‌ و یا حالت اولویت دیافراگم (Aperture Priority)‌ استفاده کنید. هر دو این حالت‌ها به شما امکان می‌دهند نوردهی را برای جبران هرگونه مشکل تنظیم کنید. برای انجام این کار، یک عکس آزمایشی بگیرید و آن را در LCD دوربین خود بررسی کنید. سپس تغییرات لازم را روی تنظیمات اعمال کرده و به عکاسی خود ادامه دهید.

به هر حال، علاوه بر توصیه‌های بالا، به شدت توصیه می‌کنیم که نوردهی‌های خود را براکت کنید. منظور از براکت کردن این است که چندین عکس از یک صحنه در سطوح نوردهی کمی متفاوت بگیرید (برای انجام این کار، می‌توانید سرعت شاتر را به صورت دستی تنظیم کنید یا می‌توانید از گزینه جبران نوردهی دوربین خود استفاده کنید).

به این ترتیب، حتی اگر یکی از عکس‌های شما عالی به نظر نرسد، کماکان یک یا دو نسخه پشتیبان بسیار خوب خواهید داشت!

تنظیم نوردهی عکاسی

۶. از فلاش دوربین برای حذف سایه‌ها استفاده کنید

اگر در طول روزهای آفتابی از مردم در کنار دریا عکاسی می‌کنید، حتماً متوجه سایه‌های ایجاد شده روی صورت و گردن آن‌ها شده باشید. این سایه‌های ممکن است توسط هر چیزی مثل کلاه، عینک، بینی و یا حتی گونه‌های افراد ایجاد شود. این سایه‌ها ترکیب عکس را خراب کرده و چهره را تاریک و ناهمگون می‌کنند.

اگرچه حذف کامل سایه‌ها و هایلایت های خشن هنگام کار در نور مستقیم خورشید دشوار است، ولی روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها به‌راحتی می‌توانید آنها را کاهش دهید:

در طول همان روشنایی روز، فلاش دوربین خود را روشن کنید و از آن برای عکاسی استفاده کنید. اگر دوربین شما فلاش پاپ‌آپ یا همان سرخود ندارد، از فلاش جانبی استفاده کنید. فلاش مقداری نور به عکس شما اضافه می‌کند که باعث می‌شود کنتراست شدید بین بخش‌های سایه روشن عکس کاهش پیدا کند. در نتیجه، عکس‌هایی بسیار دلپذیرتر خواهید داشت و سایه‌های تاریک را روی صورت افراد مشاهده نخواهید کرد.

این تکنیک برای عکاسی در زیر آفتاب بسیار کارآمد و مفید است. در غیر این صورت، منتظر عکس‌هایی با چهره‌های تاریک باشید. البته، تکنیک‌های تنظیم نوردهی دیگری هم برای مقابله با این مشکل وجود دارد، ولی استفاده از آن‌ها پیچیده‌تر بوده و مستلزم مهارت عکاسی بیشتری است.

فلاش در عکاسی

۷. از فیلترهای لنز استفاده کنید

فیلترهای مختلف و زیادی برای لنزها وجود دارند که هرکدام می‌توانند ویژگی خاصی را به عکس شما اضافه کنند. از این فیلترها می‌توان برای مقاصد مختلفی استفاده کرد، ولی در این بخش قصد داریم برخی از کاربردهای فیلترهای لنز برای عکاسی کنار دریا را به شما آموزش دهیم.

دریا همیشه موج دارد. گاهی اوقات موج‌ها آرام‌تر و گاهی هم خروشان هستند. در هرحال، چیزی که در زمینه عکاسی برای ما اهمیت دارد این است که آب دریا هیچ‌وقت ساکن نیست. بنابراین، این شرایط موقعیتی عالی برای عکاسی با نوردهی طولانی است. استفاده از سرعت شاتر طولانی جلوه‌ای مانند شدن آب را برای شما به همراه خواهد داشت. این موضوع اگرچه شاید جالب به نظر برسد، ولی یک مشکل وجود دارد:

سواحل معمولاً بسیار روشن هستند و هرچه صحنه روشن‌تر باشد، برای ثبت تصاویری با نوردهی مناسب، به سرعت شاتر بیشتری نیاز دارید. در این شرایط چه‌کار کنیم؟ راه‌حل ساده است. یک فیلتر چگالی خنثی را روی لنز خود قرار می‌دهید تا درست مثل یک عینک آفتابی، ورود نور به لنز را مسدود کند. با انجام این کار، می‌توانید بدون خطر نوردهی بیش از حد، از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید و جلوه‌ی تار و مات شدن را به عکس ببخشید.

عکاسی سرعت شاتر پایین

به هرحال، فیلترهای چگالی خنثی بسیار زیادی وجود دارند و هرکدام قدرت‌های مختلفی دارند. برای شروع شاید بهتر باشد از یک فیلتر ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر استفاده کنید. با این حال، یادتان باشید که استفاده از این فیلترها ممکن است کیفیت و وضوح عکس شما را تا حدی کاهش دهد.

اگر استفاده از فیلترهای لنز برای شما جالب است، از این فیلترها می‌توانید استفاده‌های دیگری هم داشته باشید. اگرچه فیلترهای چگالی خنثی خیلی عالی هستند، ولی نوع دیگری از فیلترها هم وجود دارند که استفاده از آن‌ها برای عکاسی در کنار دریا می‌تواند خیلی جذاب باشد.

فیلتر بعدی که توصیه می‌کنیم از آن استفاده کنید، فیلتر پلاریزه است. این فیلتر انعکاس نور داخل لنز را مسدود و حذف می‌کند. استفاده از این فیلتر ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما در شرایط خاص تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از آب شفاف عکس بگیرید، یک فیلتر پلارایز به شما اجازه می‌دهد تا از این تابش خیره‌کننده نور در سطح اقیانوس عبور کرده و تصویر کف اقیانوس را ثبت کنید.

عکاسی کنار دریا

استفاده از فیلتر پلارایز هنگام عکاسی از آسمان آبی هم می‌تواند بسیار مفید باشد. این فیلتر کمک می‌کند تا رنگ آبی آسمان غنی‌تر و پررنگ‌تر به نظر برسد.

خوشبختانه، فیلتر پلاریزه قیمت خیلی گرانی ندارند و اگر واقعاً به بحث عکاسی علاقه‌مند هستید، ایده خوبی است که یکی از این فیلترها را برای خود تهیه کنید.

۸. عکاسی سیاه و سفید را هم آزمایش کنید

اکثر عکاسان ساحلی به صورت رنگی عکاسی می‌کنند، اما اگر به تصاویری با ظاهری زیبا و هنری علاقه‌مند هستید، چرا تبدیل سیاه و سفید را امتحان نکنید؟

نبود رنگ در تصویر باعث می‌شود جزئیات شن و ماسه‌های ساحل بیشتر به چشم بیاید و این عناصری از تصویر که قبلاً ۰خسته‌کننده به نظر می‌رسیدند، اکنون با ثبت عکس‌های سیاه و سفید زنده‌تر شوند.

البته یادتان باشد همیشه لازم نیست از بخش تنظیمات دوربین حالت سیاه و سفید را انتخاب کنید، چراکه بعداً و با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر (مثل فتوشاپ) هم به راحتی می‌توانید تصاویر خود را تبدیل به سیاه و سفید کنید. این کار یک مزیت بزرگ هم به همراه دارد: اینکه هم می‌توانید نسخه رنگی و هم نسخه سیاه و سفید را داشته باشید. ولی اگر از تنظیمات دوربین حالت سیاه  وسفید را انتخاب کنید، دیگر به نسخه رنگی دسترسی نخواهید داشت.

یک نکته: حالت سیاه‌وسفید به‌ویژه در عکس‌هایی مناسب است که با نور کسل‌کننده و ابری گرفته می‌شود. اگر تصاویرتان کمی بی‌رنگ به نظر می‌رسند، به تک‌رنگ (Monochrome)بروید و نتیجه کار را تماشا کنید.

همان‌طور که در طول این آموزش مشاهده کردید،  عکاسی کنار دریا واقعاً کار دشواری نیست و بیشتر جذاب و دوست‌داشتنی است؛ بنابراین، دفعه بعدی که به دریا می‌روید، دوربین خودتان را هم ببرید و این ۸ نکته را خوبی تکرار و تمرین کنید. مطمئن باشید نتیجه کار جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود.

منبع: digital-photography-school

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.