این روبات با تماشای ویدئو قادر به یادگیری آشپزی است

یکی از رویاهای مطرح شده در فیلم ها و داستان های علمی و تخیلی، سناریویی است که بر اساس آن شما از سر کار به خانه می آیید و شام از قبل آماده و روی میز قرار داده شده است. این رویا به زودی و با کمک روبات های هوشمند می تواند به واقعیت تبدیل شود.

به گزارش سیناپرس، گروهی از محققان دانشگاه کمبریج یک آشپز  روباتیک را به گونه ای طراحی کرده اند که می تواند با تماشای فیلم های آشپزی، پخت آن غذا را آموخته و برایتان تهیه کند. باید اذعان داشت که آشپزی همواره چالشی بزرگ برای روبات ها محسوب شده و اگرچه روبات های آشپز سال ها در داستان های علمی تخیلی به تصویر کشیده شده اند اما در حال حاضر هنوز آشپز روباتیک کاملی طراحی نشده و آن ها همچنان از نظر مهارت از آشپزهای انسانی عقب هستند. این پیشرفت می تواند استفاده از سرآشپزهای روباتیک را در آینده آسان تر و مقرون به صرفه تر کند.

هدف محققان از طراحی روبات جدید این بود که به یک سرآشپز روباتیک آموزش دهند که مانند انسان ها از طریق مشاهده و یادگیری تدریجی تجربه کسب کنند. آن ‌ها مجموعه‌ ای از هشت دستور ساده سالاد درست کردند و از خودشان فیلم تهیه کردند. در ادامه با استفاده از یک شبکه عصبی ، به سرآشپز روباتیک آموزش دادند تا وسایل و اقدامات مختلف دخیل در آشپزی را تشخیص دهد.

روبات فوق، هر فریم از فیلم های آشپزی را با استفاده از تکنیک های بینایی کامپیوتری تجزیه و تحلیل کرده و اشیایی مانند میوه ها، سبزیجات، چاقوها و اعضای بدن انسان حاضر در فیلم را شناسایی کرد. به گزارش سیناپرس،این روبات قادر بود با مشاهده مواد و فعالیت آشپز حاضر در فیلم، تشخیص دهد که کدام دستور غذا در حال آماده شدن است. در این میان روبات فوق حتی تغییرات جزئی در دستور العمل ها را تشخیص داده و به درستی آن ها را به عنوان تغییرات جدید به جای دستور العمل های قبلی شناسایی کرد. به باور کارشناسان، توانایی این روبات در درک نکات ظریف آشپزی چشمگیر بود.

گفتنی است این روبات در ۹۳ درصد مواقع از ۱۶ ویدیویی که تماشا کرد، دستور غذا را به درستی تشخیص داده حتی توانست دستورالعمل جدیدی نیز دریافت و به تجربه خود اضافه کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر سوچاکی از اعضای ارشد این تیم مطالعاتی و استاد دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج در این رابطه می ‌گوید: شگفت ‌انگیز است که یک روبات قادر است چه تفاوت‌ های ظریفی را تشخیص دهد. این دستور العمل ها پیچیده نبوده و اساساً این  دستور های غذا شامل میوه ها و سبزیجات خرد شده هستند، اما برای مثال در تشخیص این که دو تکه سیب و دو هویج خرد شده باید با هم ترکیب شوند، واقعا مهم است.

توجه به این نکته نیز مهم است که ویدیوهای مورد استفاده برای آموزش این سرآشپز روباتیک مانند ویدیو های متعددی که در پلتفرم های رسانه های اجتماعی یافت می شوند، نیستند. این نوع ویدیوها برای انسان ساخته شده معمولا دارای برش های سریع و جلوه های بصری متعددی است که روبات را گیج می کنند. اما در ویدئوهای مرتبط با این روبات ها باید همه چیز واضح باشد و اگر قرار است از هویج استفاده شود، فرد آشپز باید هویج را رو به دوربین و بالا نگهدارد تا روبات بتواند آن را واضح ببیند.

دکتر سوچاکی در این رابطه می ‌گوید: روبات ما علاقه ‌ای به انواع ویدیو های غذایی که در رسانه‌ های اجتماعی در فضای مجازی پخش می‌ شوند، ندارد و دنبال کردن آن‌ ها برای این روبات بسیار سخت است. اما از آنجایی که این سرآشپزهای روباتیک در شناسایی مواد موجود در ویدئوهای غذایی بهتر و سریعتر می شوند، ممکن است بتوانند  در آینده از سایت هایی مانند یوتیوب برای یادگیری طیف وسیعی از دستور العمل ها استفاده کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان آینده ای را تصور می کنند که در آن سرآشپزهای روباتیک می توانند از پلتفرم هایی مانند یوتیوب برای یادگیری دستور العمل های مختلف استفاده کنند. از آنجایی که این روبات ها در شناسایی مواد تشکیل دهنده در ویدئوهای غذایی مهارت بیشتری پیدا می کنند، به طور بالقوه می توانند به منابع آنلاین مختلف دسترسی داشته باشند و از آنها یاد بگیرند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله IEEE Access منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

نوشته این روبات با تماشای ویدئو قادر به یادگیری آشپزی است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.