این دی ان ای عجیب قادر است خود را به هر شکلی تغییر دهد

دی ان ای قادر است عملکرد پروتئین ها را تقلید کرده و به شکل های منحصر به فردی تا شود تا بتواند وظایف خاصی را انجام دهد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: وقتی دی ان ای به ساختارهای سه بعدی تا می شود، مولکول ها می توانند نقش پروتئینی به نام پروتئین فلورسنت سبز  GFP  را ایفا کند. این یافته ها نگاهی کاملاً جدید به تطبیق پذیری دی ان ای و نقش آن در عملکرد انسان ارائه می دهد.

به گزارش سیناپرس، پروتئین فلورسنت سبز، پروتئینی است که از چتر دریایی به دست می آید. دانشمندان اغلب از آن در آزمایشگاه ها به عنوان برچسبی برای ردیابی سلول های خاص استفاده می کنند. اگر دی ان ای بتواند عملکردهای مشابه پروتئین فلورسنت سبز  را تکرار کند، دانشمندان ممکن است بتوانند از یک برچسب فلورسنت تمام دی ان ای استفاده کنند که می تواند به برچسب زدن قطعات خاصی از دی ان ای در مطالعات و کیت های تست تشخیصی کمک کند.

دکتر سامی جافری، استاد فارماکولوژی مرکز مطالعات گرینبرگ استار و یکی از اعضای این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: این یافته‌ ها واقعاً درک ما را از آنچه می‌توانیم با دی ان ای انجام دهیم تغییر می ‌دهد.

دی ان ای معمولاً به شکل یک مارپیچ دو رشته ای است که از نظر ظاهری شبیه به یک نردبان پیچ خورده است و در ساختار زیستی موجودات زنده به عنوان منبع اصلی اطلاعات ژنتیکی عمل می کند. سال گذشته، محققان نوعی دی ان ای تک رشته ‌ای را کشف کردند که به شکلی تا می ‌شود که به آن امکان تقلید فعالیت پروتئین فلورسنت سبز را می ‌دهد. مولکول دی ان ای فوق،  به دلیل رنگ سبزی که منتشر می کند، کاهو یا Lettuce نامیده می شود. به گزارش سیناپرس،این مولکول، با اتصال به یک مولکول آلی کوچک دیگر کار کرده و اتصال به مولکول فلورسنت و فشردن آن ویژگی های درخشندگی آن را در تاریکی ایجاد می کند. این ترکیب اخیراً به عنوان یک برچسب فلورسنت برای تشخیص SARS-CoV-2، عامل ویروسی بیماری کرونا موفق بود.

یافته های محققان نشان می دهد: دی ان ای موسوم به کاهو  با ایجاد بسیاری از دی ان ای های تک رشته ای و غربالگری آن ها مورد توجه قرار گرفت با این حال، هنوز این راز وجود داشت که کاهو برای به دست آوردن این توانایی باید چه شکلی به خود بگیرد.

محققان طی مطالعه جدید خود از تکنیک‌ های تصویر برداری ساختاری پیشرفته مانند میکروسکوپ الکترونی کرایو برای بررسی ساختار کاهو در سطح اتمی استفاده کرد. در ادامه اعضای این تیم مطالعاتی چین های کاهو را به شکلی با مرکزی که به عنوان اتصال چهار طرفه دی ان ای عمل می کند، پیدا کردند. این شکل به دی ان ای اجازه می دهد تا مولکول آلی سبز رنگ را به دام بیاندازد. به گزارش سیناپرس، چین ‌خوردگی‌ های کاهو نیز با نوکلئوبازها یا همان  بلوک‌ های سازنده دی ان ای که اغلب با نام‌های A، G، C و T شناخته می ‌شوند، کنار هم نگه داشته می‌ شوند.

دکتر آدریان فر دآماره، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، در این رابطه می ‌گوید: آن چه ما کشف کرده ایم این نیست که دی ان ای تلاش می کند مانند یک پروتئین باشد. در واقع این یک دی ان ای خاص محسوب می شود که قادر است همان کاری را انجام ‌دهد که پروتئین فلورسنت سبز  انجام می‌دهد، اما این کار را به روش خاص خود عملی می کند.

به گفته نویسندگان، این یافته ها می تواند تست های تشخیصی سریع و سایر مطالعات علمی را که نیاز به برچسب فلورسنت مبتنی بر دی ان ای دارند، سرعت بخشد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در  آخرین شماره مجله  تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

نوشته این دی ان ای عجیب قادر است خود را به هر شکلی تغییر دهد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.