این درختان از همه جای زمین به سمت استوا متمایل می شوند

گیاهان به گونه ای به محیط جهانی خود پاسخ می دهند که هنوز به طور کامل درک نشده است. گروهی از محققان به کشف عجیبی دست یافتند: درختان کاج کوک مهم نیست در کجای زمین هستند چراکه از هر نقطه به سمت استوا متمایل می شوند.

به گزارش سیناپرس، نوعی از کاج های کوک به نام (Araucaria columnaris) تمایل خاصی به استوا دارند. در واقع، به گفته محققان، وقتی این گونه در خارج از محدوده بومی خود رشد کند، تمایل مشخصی به سمت استوا دارد که اغلب به عنوان مشخصه شناسایی این گونه استفاده می‌ شود.

مت ریتر (Matt Ritter) متوجه شد درختان تحت مطالعه همگی به سمت جنوب متمایل شده اند

. ریتر شروع به پرس و جو از همکارانش در سراسر جهان کرد تا ببیند این نوع کاج ها در نقاط دیگر جهان به کدام سمت متمایل شده اند و متوجه شد که به نظر می رسد همه آنها به سمت استوا متمایل شده اند.

ریتر و تیمش ۲۵۶ درخت را در پنج قاره در طیف وسیعی از عرض‌های جغرافیایی اندازه‌ گیری کردند تا این پدیده را بیشتر بررسی کنند.

این تیم در مطالعه خود عنوان کرد: مطالعات ما نشان داد که کاج‌های کوک به طور غیرتصادفی به سمت استوا متمایل هستند.به گزارش سیناپرس، درختان در نیمکره شمالی به سمت جنوب متمایل شده و آن‌هایی که در نیمکره جنوبی هستند به سمت شمال متمایل می ‌شوند. علاوه بر این، میزان تمایل در عرض های جغرافیایی بالاتر در هر دو نیمکره بارزتر است.

به طور متوسط، درختان ۸٫۰۵ درجه به سمت استوا متمایل می شوند و تنها ۹ درصد درختان مورد مطالعه به سمت استوا متمایل نبودند. به گفته محققان، معمولاً درختان در پاسخ به تأثیرات متضاد جاذبه و نور به صورت عمودی رشد می کنند.

پژوهشگران می گویند: فرضیه اصلی مکانیسم مولکولی گراویتروپیسم این است که ته نشین شدن آمیلوپلاست ها روی ریز رشته های اکتین، یک مسیر انتقال سیگنال را فعال می کند که منجر به انتقال نامتقارن اکسین در ساقه می شود و باعث می شود که موازی با بردار گرانش صاف شود.

در محیط های چالش برانگیزتر، درختان ممکن است در جهت های دیگر رشد کنند، زیرا به سمت نور موجود رشد می کنند. در حالی که گیاهان جوان ممکن است به سمت خورشید رشد کنند، با این حال، به دلیل تأثیر گرانش، در حین رشد خود را اصلاح می کنند. مشخص نیست که چرا کاج‌های کوک دارای تمایلات متمایز هستند، اگرچه این تیم پژوهشی معتقد است که این موضوع می ‌تواند یک ویژگی غیرمفید و غیر انطباقی ژنتیکی آنها یا چیز دیگری باشد.

به گزارش سیناپرس، تیم پژوهشی نتیجه‌ گیری می ‌کند: مکانیسم‌های زیربنایی جهت‌ رشد کاج های کوک ممکن است به یک واکنش گرمسیری تطبیقی به زوایای تابش نور خورشید، گرانش، مغناطیس یا هر ترکیبی از این‌ها مرتبط باشد. محققان می افزایند که این پدیده نیاز به مطالعه بیشتری دارد، زیرا گیاهان به محیط جهانی خود به گونه ای پاسخ می دهند که هنوز به طور کامل درک نشده است.

شرح کامل این مطالعه و نتایج آن در مجله تخصصی Ecology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته این درختان از همه جای زمین به سمت استوا متمایل می شوند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.