این تفنگ هوشمند از استفاده غیرمجاز جلوگیری می کند

تفنگ دستی ایمن یک اصطلاح نسبی است، اما شرکت Biofire Technologies مستقر در کلرادو با استفاده از تفنگ هوشمند بایوفایر (Biofire) که از یک سیستم شناسایی الکترونیکی و شلیک برای جلوگیری از استفاده تصادفی یا غیرمجاز استفاده می ‌کند، با فناوری پیشرفته این ایده را عملی کرده است.

 به گزارش سیناپرس، مفهوم یک تفنگ هوشمند که فقط توسط یک کاربر مجاز شلیک شود و هیچ کس دیگری نتواند از آن استفاده کند، چندین دهه وجود داشته است. این ایده هر از گاهی دوباره مطرح می شود و هنوز هیچ اسلحه هوشمندی برای فروش تجاری در ایالات متحده ارائه نشده است.

دلایل متعددی برای این امر وجود دارد، اما یکی از بزرگترین موانع تولید یک تفنگ دستی کاربردی بوده است که می تواند کاربر خود را با درجه بالایی از قابلیت اطمینان در مواقع اضطراری شناسایی کرده و اطمینان حاصل کند که سلاح در صورت درخواست کاربر شلیک می کند. این امر به این دلیل است که تفنگ های دستی، اگرچه برای بسیاری از افراد پیچیده به نظر می رسند، اما وسایل مکانیکی بسیار ساده، جمع و جور و قوی هستند و افزودن یک دستگاه ایمنی الکترونیکی می تواند اسلحه را کنترل کرده و در مواقعی که بیشتر به آن نیاز است، نقاط ضعف را شناسایی کند.

به طور سنتی، تلاش ها برای ساخت یک تفنگ هوشمند حول استفاده از یک مکانیسم اسلحه گرم معمولی و معرفی نوعی قفل الکترومکانیکی است که تا زمانی که نوعی کلید قفل آن را باز کند، آن را مسدود می کند. این کلید می تواند یک برچسب، یک ساعت هوشمند، یک حلقه مغناطیسی، یک دستبند، یک کلید فیزیکی یا یک قفل بیومتریک باشد. مشکل این است که کلیدها ممکن است گم یا دزدیده شوند و بیومتریک به دلیل چیزی به سادگی یک انگشت کثیف از کار بیفتد.

شرکت Biofire Technologies امیدوار است با اجتناب از مشکل یک مکانیسم معمولی برای ایجاد این محدودیت ها به وجود آورد. به جای اتصالات مکانیکی و فنرهایی که با کشیدن ماشه باعث برخورد پین شلیک به پرایمر کارتریج و خاموش شدن آن می شود، تفنگ هوشمند ۹ میلی متری از یک شیر برقی برای به حرکت درآوردن پین استفاده می کند. این امر توسط ماشه ای که مستقیماً به پین متصل نیست و به عنوان سوئیچ عمل می کند انجام می شود. بین ماشه و پین، مدار دیجیتال و نرم افزاری قرار دارد که در کسری از ثانیه کاربر را احراز هویت می کند.

این احراز هویت با استفاده از دو روش بیومتریک انجام می شود. یکی از آن ها حسگر اثر انگشت روی دسته است که انگشت میانی کاربر را شناسایی می کند. در حالت ایده آل، یک قبضه تپانچه طوری طراحی شده است که وقتی کاربر آن را می گیرد، دست دقیقاً در موقعیت مناسب قرار می گیرد.

تفنگ هوشمند همچنین دارای یک سیستم تشخیص چهره سه بعدی است که در پشت تفنگ تنظیم شده است. با این افزونگی، اگر سیستم اثر انگشت از کار بیفتد، تشخیص چهره انجام می ‌شود و بالعکس.

علاوه بر این، یک سنسور مادون قرمز در پشت دسته وجود دارد که به سیستم می گوید که اسلحه همچنان در دست کاربر است. این امر از نیاز سیستم به هدر دادن زمان و انرژی برای تأیید مجدد هویت کاربر جلوگیری می کند.

به گزارش سیناپرس، کای کلوپفر (Kai Kloepfer) مدیر عامل و بنیانگذار شرکت بایوفایر گفت: رویکرد ما کاملاً جدید است چراکه از اصول مهندسی با دقت بالا برای ایجاد تأثیر معنادار بر مرگ‌های قابل پیشگیری با سلاح گرم در میان کودکان استفاده کرده ‌ایم. گفتنی است که اسلحه هوشمند بایوفایر با قیمت کل ۱۴۹۹ دلار در دسترس است.

مترجم: ندااظهری

منبع: newatlas

نوشته این تفنگ هوشمند از استفاده غیرمجاز جلوگیری می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.