این انگل ژن های میزبان را هک می کند

دانشمندان دانشگاه براون اکنون یک داستان وحشتناک جدید از زامبی ها را کشف کرده اند که شامل کرم هایی است که با هک ژنوم میزبان خود تکثیر می شوند تا کنترل ذهن آنها را در دست بگیرند.

به گزارش سیناپرس، قارچی به نام با کوردیپس وجود دارد که با آلوده کردن مورچه ها و کنترل سیستم عصبی آنها تکثیر می شود و میزبان را مجبور می کند تا به یک نقطه دید بالا بروند و روی یک برگ بچسبند، جایی که هاگ ها می توانند جوانه بزنند تا مورچه های بیشتری را آلوده کنند. همچنین کشف شده است که زنبورهای انگلی عنکبوت‌ها را زامبی‌ کرده و آن‌ها را مجبور می‌ کنند تا نوع خاصی از پیله شبکه ‌ای را برای لاروهای خود بسازند که سپس عنکبوت مذکور را می ‌خورند.

همچنین چرخه زندگی پیچیده انگلی به نام Levinseniella byrdi وجود دارد که فقط می تواند در روده گونه های خاصی از پرندگان مردابی تکثیر شود. اما این کرم کوچک دوست دارد در جوانی قبل از اینکه ساکن در بدن میزبان شده و تولید مثل کند به مسافرت برود. بنابراین ابتدا تخم های آن از طریق مدفوع پرنده وارد محیط می شود و در آنجا توسط حلزون های دریایی خورده می شوند سپس. لاروها رشد کرده و از حلزون بیرون می ‌روند و در اطراف شنا می‌ کنند تا زمانی که وارد آبشش سخت ‌پوستان کوچک بی‌ ضرر شوند که با نام دوپایان شناخته می ‌شوند و اینجاست که همه چیز عجیب می شود.

دوپایان معمولا موجوداتی خجالتی هستند که به کمک رنگ خاکستری یا قهوه ای خود در زیر پوشش گیاهی پنهان می شوند. اما هنگامی که توسط این انگل (L.byrdi) آلوده می شوند، رنگ آنها تغییر کرده و به نارنجی روشن تبدیل می شوند و بیشتر ماجراجو شده و ترجیح می دهند بیشتر در فضای باز بمانند.به گزارش سیناپرس، این دو ویژگی جدید در کنار هم باعث می ‌شوند پرندگان شکارچی راحت ‌تر آن‌ها را پیدا و شکار کنند و این دقیقاً همان چیزی که کرم به آن نیاز دارد و بنابراین چرخه ادامه می یابد.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه براون بررسی کردند که چگونه انگل این تغییرات را در زیست شناسی دوپایان ایجاد می کند. آنها از توالی آر ان ای برای شناسایی ژن‌هایی در ژنوم دوپایان استفاده کرده و دریافتند که کرم‌ها ژن‌هایی را فعال می‌ کنند که دارای رنگدانه هستند، در توانایی آن‌ها برای تشخیص محرک‌های خارجی تداخل کرده و ژن‌های متعددی را که در پاسخ‌ های ایمنی دخیل هستند سرکوب می‌ کنند.

در حالی که این داستان به خودی خود یک داستان جذاب است، تیم پژوهشی می ‌گوید که درک بهتر این سیستم‌ ها در نهایت می‌ تواند به ما در مبارزه با پاتوژن ‌هایی که بر انسان‌ها اثر می‌ گذارند کمک کند.

به گزارش سیناپرس، دیوید رند (David Rand) پژوهشگر این مطالعه گفت: مشخص کردن مکانیسم‌ های مولکولی دستکاری برای پیشرفت درک تکامل همزمان میزبان و انگل مهم است. یادگیری مکانیسم‌های مولکولی این نوع تعاملات میزبان-انگل می ‌تواند پیامدهای مهمی برای نحوه مدیریت پاتوژن‌ها به طور کلی و در انسان داشته باشد.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Molecular Ecology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته این انگل ژن های میزبان را هک می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.