اینتل با بودجه دولتی ۱۰ میلیارد دلاری ریشه‌هایش را مستحکم‌تر می‌کند

intel logo laptop cpu blue closeup 63a17be6ae17d72a481a1f70

دولت آمریکا در حال بررسی پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد دلار به اینتل در قالب قانون حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. این مبلغ تاکنون بزرگ‌ترین بسته‌ی حمایتی اعطاشده به شرکت تراشه‌ساز آمریکایی خواهد بود.

به‌گزارش بلومبرگ، بسته‌ی مالی تیم آبی در قالب وام و تسهیلات مستقیم به این شرکت پرداخت می‌شود؛ با‌این‌حال، تعیین سهم دقیق هریک از این دو هنوز در مرحله‌ی مذاکره است.

براساس قانون CHIPS and Science Act که در سال ۲۰۲۲ تصویب شد، ۳۹ میلیارد دلار یارانه‌ی مستقیم و ۷۵ میلیارد دلار به‌صورت وام به شرکت‌های برتر نیمه‌هادی اختصاص می‌یابد تا خطوط تولید و فناوری‌های خود را در آمریکا توسعه دهند.

نه اینتل و نه وزارت بازرگانی آمریکا هنوز بسته‌ی ۱۰ میلیارد دلاری را رسماً تأیید نکرده‌اند. با‌وجود‌این، اینتل از مدت‌ها پیش یکی از نامزدهای دریافت حمایت‌های مالی از دولت آمریکا بوده است.

اینتل در حال احداث پیشرفته‌ترین کارخانه‌ی خود در ایالت اوهایو است که پیش‌بینی می‌شود برای کامل‌شدن آن به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داشته باشد که حدود ۲۰ میلیارد دلار در فاز اول سرمایه‌گذاری خواهد شد.

علاوه‌بر‌این، اینتل قصد دارد ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه‌ی مرکز خود در ایالت آریزونا و ۳٫۵ میلیارد دلار برای کارخانه‌‌اش در نیومکزیکو هزینه کند و برای انجام آن به حمایت دولت احتیاج دارد.

TSMC، تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گوشی آیفون و لپ‌تاپ مک بوک، نیز کارخانه‌ای را در آریزونا برای ساخت برخی از تراشه‌های پیشرفته‌ی خود احداث خواهد کرد. این شرکت با فناوری‌های چهار و پنج نانومتری شروع و سپس تراشه‌های سه نانومتری را تولید می‌کند. این پروژه نیز به‌طور کامل به حمایت دولت وابسته است.

مقالات مرتبط

شرکت‌های دیگری از‌جمله گلوبال فاندریز، مایکرون، سامسونگ و Texas Instruments نیز با دریافت پشتیبانی موردانتظار از دولت، حضور خود را در آمریکا گسترش می‌دهند.

وزارت بازرگانی آمریکا پیش از این بسته‌های حمایتی کوچک‌تری را به شرکت‌های دیگر پرداخت کرده است و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده کارهای بزرگتری انجام شود.

انجام حمایت‌های مالی دولت آمریکا برای توسعه‌ی صنعت تراشه می‌تواند بر قیمت CPU تأثیرگذار باشد و حتی باعث کاهش قیمت پردازنده اینتل در سال‌های آینده شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.