ایفون ۱۵ معرفی شد؛ با پرچمداران جدید اپل آشنا شوید

پس از انتظارهای فراوان ایفون‌های سری ۱۵ اپل معرفی شدند و طرفداران این سازنده آمریکایی منتظر هستند تا هر چه سریع‌تر بتوانند این پرچمداران جدید و جذاب را خریداری کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل ایفون‌های جدید را به شما معرفی کنیم و به تغییرات این گوشی‌ها بپردازیم.

طراحی و نمایشگر

از نظر ظاهری ایفون‌های جدید بسیار شبیه به نسل قبل هستند و تفاوت پایه‌ای اتفاق نیفتاده است. البته که طبق شایعاتی که از مدت‌ها قبل شنیده بودیم، داینامیک آیلند به‌جای نسخه‌های پرو، حالا در کل چهار گوشی سری ۱۵ دیده می‌شود و شما در صورت خرید ارزان‌ترین نسخه هم از این ناچ جالب برخوردار می‌شوید.

رنگ‌های آیفون ۱۵

این گفته یعنی ایفون ۱۵ از روبرو بسیار شبیه به ایفون ۱۵ پرو یا ۱۴ پرو شده است. هر چهار ایفون هنوز هم طراحی تخت دارند ولی با این تفاوت که لبه‌های فریم کناری مقدار کمی خمیده‌تر شده تا گوشی بسیار بهتر در دست قرار بگیرد. مدل‌های پرو حالا از فریم تیتانیومی به جای فولاد ضد زنگ استفاده می‌کنند. این اتفاق باعث شده تا هم وزن آن‌ها کاهش پیدا کند و هم مقاومت بیشتر شود. همچنین ظاهر فریم ایفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس برعکس همیشه مات شده و پوششی برس خورده مشاهده می‌شود که زیبایی دوچندانی دارد و بسیار کمتر کثیف می‌شود.

یک تغییر بسیار جذاب هم برای ایفون ۱۵ و ۱۵ پلاس اتفاق افتاده و قاب پشتی این دو گوشی مات شده است تا هم حس و حال مدل‌های پرو را داشته باشد و هم بسیار کمتر کثیف شود. ایفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پلاس را شما می‌توانید در ۵ رنگ صورتی، زرد، سبز روشن، آبی روشن و مشکی خریداری کنید (مانند تصویر بالا).

سازنده آمریکایی اندازه نمایشگرها را هم هیچ تغییری نداده و همچنان دو مدل ایفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پرو از نمایشگرهای ۶.۱ اینچی استفاده می‌کنند و نسخه‌های ایفون ۱۵ پلاس و ایفون ۱۵ پرو مکس به پنل ۶.۷ اینچی مجهز شده‌اند.

iphone15 iPhone 15 pro

متاسفانه امسال هم خبری از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی برای دو گوشی ایفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پلاس نیست و شما با وجود پرداخت حداقل ۸۰۰ دلار باید با یک صفحه نمایش ۶۰ هرتزی کار کنید. شاید حداقل ترجیح می‌دادیم شاهد نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی به روی این دو گوشی باشیم تا محتوا روان‌تر و بهتر مقابل دیدگان کاربر قرار بگیرد. در نهایت مشخص نیست اپل چه سالی تصمیم می‌‌گیرد تا پروموشن یا همان نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را در هر چهار ایفون خود مورد استفاده قرار دهد.

اپل سال قبل برای اولین بار قابلیت AOD را به ایفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس اضافه کرد و امسال هم قابلیت نمایشگر همیشه روشن برای مدل‌های پرو خواهد بود؛ چرا که این گوشی‌ها دارای نرخ نوسازی تطبیق پذیر هستند. همچنین یک بهبود دیگر در زمینه نمایشگر، کاهش حاشیه‌های اطراف آن در تمامی مدل‌ها است که باعث می‌شود نگاه کردن به پنل بسیار جذاب‌تر شود.

ایفون ۱۵ و ۱۵ پلاس حالا می‌توانند در حالت پخش محتوای HDR تا ۱۶۰۰ نیت و در حالت حداکثری تا ۲۰۰۰ نیت روشنایی را در اختیار قرار دهند که پیشرفت بسیار عالی به حساب می‌آید. این عدد در نسخه‌های پرو به عدد باورنکردنی ۲۵۰۰ نیت می‌رسد و به این طریق باید گوشی‌های جدید اپل را از نظر روشنایی شاهکار بدانیم.

2023 09 12 21 00 57.925

اپل دکمه اکشن را نیز به ایفون ۱۵ پرو و ایفون ۱۵ پرو اضافه کرده است، همان دکمه‌ای که قبل‌تر آن را به روی اپل واچ اولترا دیده بودیم. شما می‌توانید این دکمه را تنظیم کنید تا به هنگام فشار دادن کارهای مختلفی انجام دهد. اپل ادعا کرده که این دکمه بسیار حس طبیعی را هنگام فشردن منتقل می‌کند و شما می‌توانید برای آن میان‌برهای مختلفی مشخص کنید.

15 PRO COLORS

سازنده آمریکایی ایفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس را در چهار رنگ تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی روانه بازار کرده و در بالا می‌توانید این چهار رنگ را مشاهده کنید.

سخت افزار

کاربران انتظار داشتند تا اپل برای ایفون‌های ۱۵ و ۱۵ پرو تراشه A17 Bionic را معرفی کند ولی اپل تراشه جدید A17 Pro را با معماری ۳ نانومتری برای این دو گوشی معرفی کرد که قدرت بسیار عالی دارد و قطعا قوی‌ترین چیست موجود در گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. دو هسته توانمند این پردازنده ۱۰ درصد قوی‌تر از قبل شده‌اند و موتور عصبی حالا در مقایسه با قبل تا ۲ برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

پردازنده گرافیکی A17 Pro نیز در مقایسه با A16 حدود ۲۰ درصد قوی‌تر شده و قابلیت‌هایی مانند Ray Tracing باعث شده تا اپل ایفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس را بهترین گوشی‌های گیمینگ جهان بداند. جالب است بدانید بازی‌هایی مانند assassin’s creed mirage دقیقا مانند نسخه کنسول‌های بازی برای این دو گوشی عرضه خواهد شد و شما مثلا می‌توانید بازی resident evil 4 remake را نیز دقیقا مانند نسخه اصلی به روی این دو گوشی تجربه کنید.

2023 09 12 21 04 09.932

ایفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پلاس هم طبق انتظار از تراشه A16 Bionic استفاده می‌کنند، همان تراشه‌ای که قبل‌تر به روی ایفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس دیده بودیم و می‌دانیم که تا چه حد توانا است. ایفون ۱۵، ایفون ۱۵ پلاس و ایفون ۱۵ پرو هر سه در نسخه پایه‌ای ۱۲۸ گیگابایت حافظه خواهند داشت ولی گوشی ایفون ۱۵ پرو مکس در نسخه ابتدایی از ۲۵۶ گیگابایت حافظه استفاده می‌کند.

باتری

جالب است که اپل خیلی به بخش باتری ایفون‌های جدید نپرداخت و فقط اشاره کرد که این گوشی‌ها شارژدهی یک روزه خواهند داشت. این موضوع کمی عجیب است؛ چرا که معمولا اپل می‌گوید که گوشی جدید در مقایسه با قبل مثلا ۲ ساعت بیشتر دوام می‌آورد. باید ببینم که شارژدهی ایفون‌های سری ۱۵ در دنیای واقعی چگونه خواهد بود.

طبق انتظار هر چهار ایفون با پورت Type-C روانه بازار شدند و بالاخره پرونده لایتنینگ بسته شد و اپل عنوان کرد که ایرپاد پرو نسل دوم هم حتی در نسخه Type-C به فروش خواهد رسید و شما می‌توانید این محصول را با ایفون‌های جدید شارژ کنید. انتقال دیتا با ایفون‌های سری ۱۵ بسیار آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود و نسخه‌های پرو می‌توانند دیتا را با نهایت سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه انتقال دهند.

دوربین

ایفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پلاس از سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی سونی استفاده می‌کنند. این سنسور پشت لنزی با گشودگی دیافراگم F/1.6 قرار گرفته و می‌تواند تصاویر بسیار بهتری به ثبت برساند. به لطف رزولوشن بالاتر اپل قابلیت ۲X را نیز برای این دو مدل پایه‌ای در نظر گرفته و ادعا دارد که شما بدون افت کیفیت می‌توانید زوم دو برابری داشته باشید که اتفاق بسیار خوبی به حساب می‌آید و جای خالی دوربین تله فوتو را کم رنگ‌تر می‌کند. دوربین فوق عریض اما همچنان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد و پشت سنسوری با دیافراگم F/2.2 قرار می‌گیرد.

دوربین آیفون ۱۵

دوربین اصلی ایفون ۱۵ پرو و ایفون ۱۵ پرو مکس سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی دارد. این سنسور در پس لنزی ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F/1.78 قرار گرفته و نسل دوم لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت نیز به روی این دوربین دیده می‌شود. دوربین فوق عریض هر دو گوشی هم سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی دارد و پشت لنزی ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 دیده می‌شود.

Apple iPhone 15 Pro and Pro Max official say hello to my little Action Button

داستان برای دوربین تله فوتو عوض می‌شود و برعکس پارسال دو گوشی ایفون ۱۵ و ۱۵ پرو مکس در زمینه دوربین دقیقا مشخصات یکسانی ندارند. ایفون ۱۵ پرو دارای دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی است و در پشت لنزی ۷۷ میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 قرار گرفته و این در حالیست که نسخه پرو مکس سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی دارد و این سنسور در پس لنزی ۱۲۰ میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 دیده می‌شود. ایفون ۱۵ پرو تا ۳ برابر می‌تواند به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند، در حالی که این عدد برای ایفون ۱۵ پرو مکس ۵ برابر است و بالاخره زوم بالاتر به ایفون هم رسید.

قیمت

خوشبختانه اپل قیمت ایفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پلاس را با وجود بهبود در زمینه دوربین اصلی و اضافه شدن قابلیتی مانند داینامیک آیلند افزایش نداده است و شما برای خرید این دو گوشی در نسخه پایه‌ای باید به ترتیب ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار هزینه پرداخت کنید. قیمت ایفون ۱۵ پرو نیز ثابت است و شما برای خرید این گوشی باید ۹۹۹ دلار پرداخت کنید.

قیمت آیفون ۱۵ و ایفون ۱۵ پلاس

داستان برای مدل ایفون ۱۵ پرو مکس کمی متفاوت می‌شود و قیمت پایه‌ای آن ۱۱۹۹ دلار اعلام شده است، در صورتی که ایفون ۱۴ پرو مکس با قیمت پایه‌ای ۱۰۹۹ دلار به فروش می‌رسید. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که ایفون ۱۵ پرو مکس در نسخه پایه‌ای ۲۵۶ گیگابایت حافظه دارد و در این در حالیست که ایفون ۱۴ پرو مکس سال قبل در نسخه پایه‌ای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داشت.

این یعنی عملا قیمت ایفون ۱۵ پرو مکس نیز افزایش پیدا نکرده است و از آنجایی که اکثر کاربران به صورت پیش فرض نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را انتخاب می‌کردند، قیمت مانند قبل مانده است.

جمع بندی

ایفون‌های جدید اپل با بهبودهای مختلفی از راه رسیدند و طرفداران این برند منتظر هستند تا هر چه سریع‌تر این گوشی‌های جذاب را خریداری کنند. برای کاربران ایرانی کمی داستان متفاوت است و ما باید منتظر بمانیم تا تکلیف این گوشی و رجیستری مشخص شود. آیا سرگذشت ایفون‌های سری ۱۴ برای ایفون‌های سری ۱۵ هم تکرار می‌شود و این گوشی‌ها مجوز رجیستری را دریافت نمی‌کنند؟ باید منتظر بمانیم تا همه چیز مشخص شود.

ads

لایو امشب مراسم Wonderlust اپل و معرفی ایفون ۱۵ را با مهمان های ویژه در تکنولایف ببنید:

پخش زنده مراسم رونمایی آیفون ۱۵

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.