ایران از اینترنت استارلینک ایلان ماسک شکایت کرد

شنیده شده ایران از شرکت اسپیس ایکس شکایت کرده و خواستار غیرفعال‌سازی ترمینال‌های اینترنت استارلینک ایلان ماسک در داخل خاک کشور شده است.

ایران چندین ماه پیش توانست اتحادیه بین‌المللی مخابرات (به اختصار ITU) را مجاب کند بر ضد اسپیس ایکس و اینترنت استارلینک بیانیه بدهد و به این شرکت هشدار داده شود که باید ابتدا قوانین سرزمینی را رعایت کرده و بعد به مشترکان آن کشور، سرویس ارائه کند.

اما هر روز بر تعداد ترمینال‌های استارلینک فعال در داخل کشور ایران اضافه می‌شود و همین موضوع باعث نگرانی و تشدید فشارها و تلاش‌های دولت ایران برای قطع این سرویس اینترنت شده است.

شکایت ایران از اینترنت استارلینک ایلان ماسک

شنیده‌ها حاکی است ایران روز دوشنبه ۷ اسفندماه در جلسه با ITU مستندات جدیدی برای شکایت از استارلینک عرضه کرده و خواستار قطع دسترسی کاربران ایرانی به این سرویس اینترنت ماهواره‌ای شده است.

ایران می‌گوید شرکت اسپیس ایکس باید به محض فعال‌سازی یک ترمینال در داخل خاک ایران، اقدام به قطع دسترسی و سرویس کند.

نمایندگان ایران دوباره روی این موضوع تاکید کردند که براساس قوانین بین‌المللی، شرکت اسپیس ایکس که مالک اینترنت استارلینک است؛ برای ارائه این سرویس در داخل ایران، مجوزهای رسمی را دریافت کرده و فعالیت کنونی او، مغایر با قوانین و نقض حاکمیت است.

رصد اینترنت استارلینک

رصد اینترنت استارلینک

اسپیس ایکس: ما نمی‌توانیم مکان ترمینال استارلینک را رصد کنیم

در اینجا، نمایندگان شرکت اسپیس ایکس دو نکته را به نمایندگان ایرانی و اعضای اتحادیه بین‌المللی مخابرات یادآور شدند:

۱- امکان خرید سرویس و ترمینال اینترنت استارلینک توسط شهروندان ایرانی وجود ندارد.

۲- آن‌ها نمی‌توانند موقعیت مکانی همه ترمینال‌های متصل به ماهواره‌های استارلینک را رصد کنند و از انتقال‌شان به نقطه دیگری، مطلع شوند.

نمایندگان ایران چنین استدلالی را قبول ندارند و می‌گویند ردیابی اینترنت استارلینک ایلان ماسک امکان‌پذیر است و آن‌ها می‌توانند کاربران را رهگیری و نقطه دقیق ترمینال فعال شده را رصد کنند.

آن‌ها می‌گوید وقتی کاربران ترمینال استارلینک را در داخل کشور فعال‌سازی می‌کنند؛ پیامی به فارسی و انگلیسی برایشان ارسال می‌شود؛ مبنی بر اینکه اطلاعات کاربران در برابر دولت‌ها و نهادهای نظارتی محفوظ است.

بنابراین، استارلینک می‌تواند موقعیت مکانی دستگاه‌های اینترنت ماهواره‌ای را رصد کند.

ایران: هم ترمینال نفروشید هم غیرفعال کنید

نتیجه‌گیری نمایندگان ایران در این جلسه این بوده که نه تنها باید از فروش تجهیزات استارلینک به شهروندان ایرانی جلوگیری شود؛ بلکه استارلینک موظف است دسترسی آن‌ها را طبق قوانین، قطع کند.

ایران در حالی مستقیما به جنگ اینترنت استارلینک رفته و خواستار بسته شدن هر ترمینال فعال شده در خاک ایران است که اسپیس ایکس در آستانه اتصال گوشی‌های تلفن همراه به ماهواره‌ها و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای روی دستگاه‌های شخصی، بدون نیاز به ترمینال و تجهیزات زمینی است.

براساس شنیده‌ها، بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ترمینال اینترنت استارلینک در ایران فعال شده است؛ در صورتی که خرید و فروش تجهیزات اینترنت استارلینک ممنوع بوده و می‌تواند عواقب کیفری برای شهروندان داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.