اگر لباس هایتان را داخل خانه خشک می کنید،بخوانید

به طور قطعی راه ایده آل برای خشک کردن لباس های مرطوب این است که آن ها را در یک روز گرم و آفتابی در فضای آزاد بیرون از خانه آویزان کنید، اما متاسفانه به دلیل سبک زندگی شهری و ساختار بسیاری از خانه های آپارتمانی، این کار همیشه امکان پذیر نیست.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از ساکنین آپارتمان ها که به دلایل مختلفی امکان پهن کردن لباس های خود را در فضای آزاد ندارند، مجبور به خشک کردن لباس ها در محیط داخل منزل هستند. به طور کلی هنگام خشک کردن لباس ها در داخل خانه، سه عامل اصلی زمان خشک شدن لباس را تعیین می کند: دما، رطوبت و جریان هوا.

برای خشک شدن لباس، مولکول های آب محبوس شده در الیاف پارچه باید با تبدیل شدن به بخار آب تبخیر شوند. این اتفاق زمانی رخ می ‌دهد که مولکول ‌های آب که درون پارچه تکان می ‌خورند، انرژی کافی برای تبدیل شدن به گاز به دست ‌آورند، فرآیندی که اگر ماده گرم ‌تر باشد، تسریع می ‌شود. در همان زمان، مولکول های آب در هوا به طور تصادفی روی پارچه متراکم می شوند. بنابراین، هرچه هوا خشک ‌تر باشد، نسبت تبخیر به تراکم بیشتر شده و لباس ‌ها سریع ‌تر خشک می ‌شوند.

به طور طبیعی هوای گرم تر آب بیشتری را در خود نگه می دارد، بنابراین دمای بالاتر رطوبت نسبی را کاهش می دهد که این موضوع نیز به خشک شدن سریع تر لباس ها کمک می کند. از سوی دیگر وجود جریان هوا، هوای حاوی رطوبت را از لباس ‌های در حال خشک‌ شدن دور کرده و این فرایند را تسریع می کند. بنابراین، هنگام خشک کردن لباس در داخل خانه، یک اتاق گرم و خشک با تهویه خوب انتخاب کنید.

البته راه حل های تکنولوژیکی نیز برای این کار وجود دارد که می تواند این روند را تسریع بخشد. استفاده از هواکش های مناسب، روند تبخیر را تسریع می کند، در حالی که خشک کن ها از جریان هوای گرم برای گرم کردن لباس ها و دفع رطوبت استفاده می کنند.

به گزارش سیناپرس، بدیهی است که خرید و استفاده از هواکش معمولاً بسیار ارزان تر از گزینه هایی مانند دستگاه های خشک کن لباس است، اما خشک کردن لباس با این طریق، به زمان بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل خشکشویی ها از دستگاه های خشک کن استفاده می کنند.

خشک کن های سنتی بخار تولید شده توسط البسه را تخلیه می کنند، در حالی که خشک کن های کندانسور مدرن رطوبت تبخیر شده را در یک مخزن جمع آوری می کنند. کندانسورهای پمپ حرارتی کار آمدترین سیستم های موجود در بازار هستند زیرا هوای گرم را در دستگاه به گردش در می آورند. اما نقطه ضعف این سیستم ها، قیمت بالای آن ها است.

به گزارش سیناپرس، به هر حال توصیه می شود که اگر لباس هایتان را در فضای داخلی خانه خشک می کنید حتما با استفاده از هواکش یا با کردن پنجره ها اجازه تعویض هوا را داده و جریان هوایی به وجود آورید. در غیر این صورت چون فرایند خشک شدن لباس ها طولانی می شود، امکان کپک زدن و رشد قارچ و باکتری روی آن ها وجود دارد که منجر به بروز انواع بیماری و حساسیت می شود.

مترجم: رضوان خندان

منبع: sciencefocus

نوشته اگر لباس هایتان را داخل خانه خشک می کنید،بخوانید اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.