اپل «نمایشگر حریم شخصی» برای آیفون می‌سازد

iphone 15 pro max while watching movie 651d69d1357ee5d088dc680f

در ابتدای سال ۲۰۲۳، روزنامه‌ی وال‌استریت‌ژورنال گزارشی جامع منتشر کرد از دزدانی که مالکان آیفون را رصد می‌کردند تا به محض وارد کردن رمز عبور، گوشی آن‌ها را بدزدند و به اطلاعات دستگاه دسترسی پیدا کنند.

سارق می‌تواند با داشتن رمز عبور آیفون، به‌راحتی کلمه‌ی عبور Apple ID گوشی را از قسمت تنظیمات بازنشانی کند، حتی اگر Face ID یا Touch ID فعال باشد. او همچنین قادر خواهد بود تا از Apple Pay استفاده کند، از Apple Cash پول ارسال کند و با استفاده از رمزهای ذخیره‌شده در iCloud Keychain به اپلیکیشن‌های بانکی دسترسی پیدا کند.

اپل در پاسخ به گزارش مذکور اعلام کرد: «ما با کاربرانی که این تجربه را داشته‌اند هم‌دردی می‌کنیم و تمام حملات علیه کاربران خود را بسیار جدی می‌گیریم، فارغ از اینکه تعدادشان چقدر باشد. ما به ارتقاء سیستم‌ امنیتی ادامه خواهیم داد تا به حفظ حریم خصوصی مردم کمک کنیم.»

اپل در مورد گام‌های بعدی که می‌خواهد برای افزایش امنیت بردارد، جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است به‌دنبال راه‌حلی سخت‌افزاری برای مقابله با مشکل رمز‌قاپ‌ها (Shoulder Surfers) باشد.

نمایشگرهای فعلی دستگاه‌های اپل، زاویه‌ی دید ۱۷۰ درجه دارند که باعث می‌شود دیگران آسان‌تر به صفحه‌نمایش ‌آیفون، آیپد یا مک بوک کاربر نگاه کنند. برای مقابله با این موضوع، دو اختراع جدید از سوی اپل، راهکارهای نوآورانه‌ای را برای محدود کردن دید نمایشگر پیشنهاد می‌دهند.

اختراع اول تحت عنوان «پوشش‌های حفظ حریم خصوصی برای نمایشگرهای منحنی»، پوشش ویژه‌ای را برای صفحه‌نمایش معرفی می‌کند که نور صفحه را در زاویه‌ی محدودتری می‌تاباند.

طبق ادعای این پتنت، کاربری که به‌طور مستقیم به صفحه‌نمایش نگاه می‌کند، شاهد کیفیت کامل نمایش و روشنایی بهینه است، اما تماشاگرانی که در حال نگاه کردن از گوشه و کنار هستند، چیزهای مبهم یا مات‌شده‌ای از صفحه را خواهند دید؛ حتی ممکن است هیچ تصویری از صفحه را نبینند.

اما اختراع دوم، «نمایشگرها با زوایای دید قابل تنظیم»، برای صفحه‌های صاف طراحی شده است و توضیح می‌دهد که چگونه کاربر می‌تواند زاویه‌ی دید نمایشگر را در هر لحظه به‌گونه‌ای تنظیم کند تا شبیه یک فیلتر عمل کند؛ چیزی که در پتنت از آن به اسم «فیلتر کنترل‌شونده‌ی الکتریکی» یاد شده است.

بر اساس آنچه در پتنت دوم آمده، کاربر قادر خواهد بود قطبیت صفحه‌نمایش را مثل کرکره‌ی یک پنجره تنظیم کند تا زاویه‌ی دید و امکان تماشا از کنار را محدود کند و حریم خصوصیِ محتوای روی صفحه را افزایش دهد.

اختراع دوم همچنین توضیح می‌دهد که می‌توان به‌وسیله‌ی یک لایه‌ی کریستال مایع، امکان دیدن رنگ‌های خاصی را از کنار صفحه نمایش محدود کرد.

احتمالاً این فناوری‌ها به‌زودی در هیچ محصولی ظاهر نخواهند شد، اما می‌شود فهمید که اپل تلاش می‌کند تا امنیت کاربرانش را مخصوصاً در هنگام استفاده از دستگاه‌ها در اماکن عمومی و شلوغ افزایش دهد.

تا آن زمان، کاربران می‌توانند بهترین روش‌ها را برای حفظ حریم خصوصی گوشی یا تبلت خود به‌کار بگیرند، مانند تغییر رمز عبور چهار رقمی به الفبایی که فهمیدن آن برای دزدها دشوارتر است. این کار را می‌توان در منوی تنظیمات در بخش ‌Face ID‌ & Passcode → Change Passcode انجام داد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.