اولین گوشی به اینترنت ماهواره‌ای ۴G وصل شد؛ باز هم رویای خوش اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی تازه شد

توسط

در

یک شرکت تگزاسی به نام AST SpaceMobile اعلام کرد با موفقیت توانسته یک سیگنال ۴G LTE ماهواره‌ای را روی گوشی معمولی دریافت و بعد دیتا ارسال کند.

این خبر به معنی دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی تلفن همراه است؛ رویایی که در سال‌های اخیر بارها و بارها درباره‌اش صحبت شده و چندین میلیارد کاربر تلفن همراه منتظرش هستند.

ماهواره AST استفاده شده در این تست، BlueWalker 3 (BW3) نام دارد و می‌تواند در تست‌های آتی، یک لینک اتصال ۵G برای گوشی موبایل بدهد. شرکت مذکور می‌گوید این آزمایش برای اولین بار در جهان انجام شده است.

این آزمایش در شهر هاوایی و روی طیف‌های فرکانسی اپراتور مخابراتی AT&T با استفاده از فناوری Nokia RAN انجام شده و سیگنالی که از ماهواره AST به مدار پایین زمین رسیده است؛ سرعت دانلود ۱۰.۳ مگابیت بر ثانیه دارد.

این سرعت برای پخش زنده ویدئو یا استفاده عمومی از اینترنت روی گوشی‌های معمولی، کافی به نظر می‌رسد.

گام مهمی به سوی رویای شیرین اینترنت ماهواره ای روی گوشی

تست اخیر AST به دنبال تست‌های قبلی این شرکت بوده که موفق شده بود از طریق ارتباطات ماهواره‌ای، یک تماس صوتی میان گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۳ و آیفون در ژاپن برقرار کند.

شرکت AST SpaceMobile چندین سال است که روی این پروژه کار کرده و این اولین تست آن‌ها برای ارتباطات ماهواره‌ای نیست.

اینترنت ماهواره ای تست شد

اینترنت ماهواره ای تست شد

ماهواره BW3 آرایه‌ای بزرگ از تجهیزات ارتباطی به اندازه ۶۹۳ فوت مربع است که در مدار پایین زمین مستقر شده و از همان استاندارد ۳GPP شبکه‌های سلولی استفاده می‌کند.

به گفته مدیرعامل AST؛ این آزمایش، گام بزرگ و مهمی برای ارائه خدمات باندپهن به نقاطی از جهان است که فاقد شبکه موبایل قابل اعتماد امروزی است.

از این ارتباطات ماهواره‌ای می‌توان برای ارسال پیامک و تماس صوتی، مرور اینترنت و وبگردی، دانلود فایل و حتی استریم و پخش زنده استفاده کرد؛ در حالی که گوشی به یک ماهواره در فضا وصل است و سیگنال‌ها را از فضا دریافت می‌کند؛ نه یک دکل موبایل روی زمین!

پیش‌تر، شرکت اسپیس‌ایکس با همکاری T-Mobile در حال توسعه و آزمایش اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی‌ها هستند و قرار است اولین تست‌های عملی در سال ۲۰۲۴ انجام شوند.

بسیاری از کاربران امید دارند به‌زودی دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی در سراسر جهان فراهم شود تا بتوانند فارغ از محدودیت‌های سرعت و جغرافیا و فیلترینگ دولت‌ها، به یک اینترنت آزاد برسند.

اما آیا واقعا چنین فناوری و اینترنتی در آینده عرضه می‌شود؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع

theverge

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.