اولین مشخصات از نسخه چینی گرافیک RTX 4090 فاش شد

2022 9 nvidia geforce rtx 4090 render 638bb89f117a7eaec6e4f2e0

گفته می‌شود کارت گرافیک RTX 4090D قرار است در آینده‌ی نزدیک به عنوان مدل دسکتاپ انحصاری برای چین عرضه شود. یکی از افشاگران با انتشار پستی در ایکس اعلام کرده که این کارت گرافیک به تراشه‌ی AD102-250 مجهز است. این GPU با RTX 4090 اصلی که تراشه‌ی AD102-300 دارد متفاوت است.

به طور کلی اعداد کوچک مربوط‌به نام GPU (مانند ۳۰۰ یا ۲۵۰) نشان دهنده‌ی تغییرات کوچک‌ هستند. RTX 4090 تنها یک نسخه‌ی ۳۰۱ دارد که در حدود ماه مارس (اسفند و فروردین) جایگزین مدل اصلی ۳۰۰ شد. بنابراین، عدد ۲۵۰ نشان می‌دهد که انویدیا در واقع تعداد هسته‌های CUDA متفاوتی را برای این نوع خاص از کارت گرافیکش در نظر گرفته است.

انویدیا گزینه‌های زیادی برای این کارت داشت. این شرکت می‌توانست مقادیر مختلفی از حافظه، توان، سرعت کلاک یا حتی قفل نرم‌افزاری داشته باشد که آن را کندتر می‌کند. با توجه به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه چین، عملکرد ترکیبی کارت گرافیک RTX 4090 که ۴٬۸۰۰ تاپس است، دلیل اصلی عدم عرضه‌ی مدل اصلی به چین بود.

به نظر می‌رسد که انویدیا تصمیم گرفته کانفیگ پردازنده را به‌کلی تغییر دهد که می‌تواند نه تنها مشخصات هسته‌های CUDA، بلکه عملکرد هسته‌های تنسور را نیز تحت تأثیر قرار دهد (این هسته‌ها برای پردازش‌های هوش مصنوعی پیشرفته استفاده می‌شود.)

سوال این است که RTX 4090D دقیقاً چه تفاوت‌هایی با RTX 4080 SUPER خواهد داشت. ظاهراً تفاوت اصلی در بخش رم خواهد بود، چرا که انتظار می‌رود RTX 4090D از همان رم ۲۴ گیگابایتی GDDR6X اصلی استفاده کند درحالی که RTX 4080 SUPER از رم ۱۶ گیگابایتی و تراشه‌ی ضعیف‌تر AD103 استفاده خواهد کرد.

انویدیا ممکن است محدودیت‌های بیشتری را در زمینه‌ی اورکلاک اعمال کند تا به شرکای تجاری‌اش اجازه ندهد قدرت بیشتری از این GPU استخراج کنند. بدین ترتیب دیگر هیچ کارت گرافیک RTX 4090D در محدوده‌ی قدرت ۴٬۸۰۰ تاپس قرار نخواهد گرفت.

جالب خواهد بود که ببینیم جدیدترین کارت گرافیک انویدیا چگونه توسط شرکای این شرکت تبلیغ می‌شود و چه تعداد از این کارت‌ها اورکلاک کارخانه‌ای خواهند داشت.

در حال حاضر، تنها نام کارت و پردازنده‌ی گرافیکی مشخص شده است. بااین حال، یک گزارش ادعا می‌کند قیمت این کارت به اندازه‌ی RTX 4090 اصلی که ۱۵۹۹ دلار است، خواهد بود که نشان می‌دهد احتمالاً تفاوت‌های بین این دو کارت گرافیک چندان زیاد نباشد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.