اولین جنگ F16 با خلبانی هوش مصنوعی در مقابل انسان

اولین جنگ F16 با خلبانی هوش مصنوعی در مقابل انسان

به گزارش رسانه مدیاتی، ظهور هوش مصنوعی پیامدهای گسترده‌ای برای آینده نسل بشر دارد، اما شاید این استفاده‌های نظامی بالقوه است که بزرگ‌ترین دلایل نگرانی را ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد که اکنون شاهد نبرد هوش مصنوعی در برابر انسان هستیم، زیرا ارتش ایالات متحده یک F16 کنترل شده با هوش مصنوعی را در یک داگ فایت در برابر یک خلبان واقعی آزمایش کرده است؛ اگرچه  اینکه چه کسی برنده شد، نامشخص است.

هواپیمای آزمایشی X-62A به اختصار “VISTA” (شبیه‌ساز پایداری متغیر در حین پرواز)، در اصل یک جت جنگنده اصلاح شده F16 است که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود و قبلاً چندین پرواز آزمایشی برای نشان دادن توانایی‌های خلبان مصنوعی خود انجام داده است. به نظر می‌رسد که آزمایش به خوبی پیش رفته است، زیرا در سپتامبر گذشته، هوش مصنوعی در آسمان رها شد تا قابلیت‌های مبارزه با داگ فایت‌های خود را با رقیبان انسانی آزمایش کند.

اولین جنگ یک هواپیمای F16 کنترل شده با هوش مصنوعی در برابر خلبان انسان

در بیانیه‌ای مطبوعاتی، مدرسه خلبانی آزمایشی USAF و دارپا فاش کردند که ابتدا مانورهای دفاعی مختلفی را با جت کنترل‌شده هوش مصنوعی آزمایش کردند تا ایمنی اولیه در حین پرواز را ایجاد کنند. این دو جنگنده، در یک نبرد شبیه‌سازی شده در فاصله ۲۰۰۰ فوتی از یکدیگر قرار گرفتند و با سرعت ۱۲۰۰ مایل در ساعت حرکت می‌کردند.

الگوریتم هوش مصنوعی داده‌های بلادرنگ را برای تصمیم‌گیری سریع در هوا تجزیه و تحلیل می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا با حریفان واقعی مبارزه کند و به سرعت به واکنش‌ها و مانورهای آنها پاسخ دهد، به گونه‌ای که منعکس‌کننده غرایز یک خلبان جنگنده آموزش دیده باشد. یک سری از پروتکل‌های ایمنی از زمان آزمایش اولیه برای جلوگیری از برخورد در هوا ایجاد شده است، در حالی که خلبانان انسانی همچنان توانایی جدا کردن هوش مصنوعی در صورت بروز خطای مهم در هواپیما را دارند.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانستید که ChatGPT بازی دارد؟ ۶ تا از بهترین بازی های ChatGPT

با این حال، نیروی هوایی می‌گوید که خلبان‌های آزمایشی آن مجبور نبودند از هیچ یک از سیستم‌های ایمنی خود در طول آزمایش داگ فایت استفاده کنند، به این معنی که به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به تنهایی قادر به نبرد در آسمان است.

در حالی که مشخص نیست که آیا نبردهای آزمایش شده صرفاً به مانورهای جنگی هوایی محدود می‌شد یا شامل شلیک سلاح‌های شبیه‌سازی شده هم بود، یک هوش مصنوعی قبلی که توسط Heron Systems به عنوان بخشی از یک تورنمنت دارپا توسعه یافته بود، توانست خلبان انسان را در پنج سناریو از پنج سناریوی آزمایش شده شکست دهد.

اولین جنگ یک هواپیمای F16 کنترل شده با هوش مصنوعی در برابر خلبان انسان

در حالی که این نمایش ممکن است به نام ایجاد سیستم‌های خودمختار برای مصارف مختلف باشد، تصور اینکه نتایج این آزمایش‌ها از نظر سناریوهای جنگی واقعی چندان مورد توجه ارتش نباشد، دشوار است.

خلبانان جنگنده دارایی‌های ارزشمندی هستند که برای مؤثر بودن به توانایی خام و سال‌ها آموزش نیاز دارند و این ایده که برای شرکت در نبردهای هوایی بدون به خطر انداختن جان انسان تنها به هواپیما و یک هوش مصنوعی پیشرفته نیاز دارید، بدون شک مورد توجه افکار نظامی در سراسر جهان است. هوش مصنوعی به آسمان رفته است و به نظر می‌رسد این تنها آغازی برای آزمایش قابلیت‌های رزمی هوش مصنوعی در سال‌های آینده باشد.

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.