اورکلاک پردازنده Core i9 13900HK با نرم افزار ROC اینتل

نرم افزار Intel ROC، نرم افزار اورکلاکینگ شرکت اینتل است که از آن در لابراتوارها و مراکز تست شرکت اینتل استفاده می‌شود (البته آن را با پلتفرم نرم افزاری AMD ROCm اشتباه نگیرید). یوتیوبر Der8auer توانسته از لابراتوارهای اینتل بازدید کند، جایی که شرکت اینتل پردازنده‌های جدید خود را پیش از عرضه تست می‌کند. شرکت اینتل برای تست پردازنده‌ها از مادربردهای خاصی استفاده می‌کند، مادربردهایی که قابلیت‌های خاص برای تست‌های خاص دارند. بسیاری از این قابلیت‌ها در مادربردهای مصرفی تعبیه نشده‌اند و هیچ گاه هم تعبیه نخواهند شد.

INTEL ROC APP 1 1200x682 1

نرم افزار مخصوص اورکلاک ROC اینتل

جالب‌ترین ابزاری که در دسترس مهندسین اینتل است، نرم افزار اورکلاک ROC (Real-Time Overclocking) است که مانند بسیاری از این ابزارها، در دسترس عموم نیست. این نرم افزار در ترکیب با مادربردهای مخصوص اینتل، دسترسی مستقیم به پارامترهای کنترل پردازنده دارد و می‌توان با استفاده از آن، در لحظه تمام پارامترهای پردازنده را تغییر داد و آن را اورکلاک کرد.

این نرم افزار از پلتفرم Intel XTU که در دسترس عموم قرار داده شده بسیار کاربردی‌تر است. نرم افزار ROC اینتل با تنها یک کلیک، برای هر یک از هسته‌های پردازنده دسترسی مستقل ایجاد می‌کند. با این قابلیت، می‌توان یک پردازنده را با تنها چند کلیک اورکلاک کرد.

برای مثال در حضور Der8auer یک دستگاه پردازنده لپ تاپ Core i9 13900HK با نرم افزار ROC اورکلاک شده است. این پردازنده مانند نسخه ۲۴ هسته‌ای HX به بستر دسکتاپ مجهز نیست و به جای آن، یک بستر Alder Lake-P با ۸ هسته P و ۸ هسته E دارد. این پردازنده روی یک مادربرد تست نصب شده و یک سیستم خنک کننده سفارشی مخصوص نیز روی آن نصب شده است. این پلتفرم طوری طراحی شده که می‌توان پردازنده آن را به راحتی تعویض کرد.

INTEL 13900HK CPU 2 700x426 1
INTEL 13900HK CPU 1 700x426 1

طی این تست، Der8auer توانسته این پردازنده را تا فرکانس ۶ گیگاهرتز اورکلاک کند، اما سیستم به محض رسیدن فرکانس به ۵.۹۹ گیگاهرتز کرش کرده است. فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز نیز آخرین فرکانس پایدار این پردازنده بوده است. این عدد برای یک پردازنده ۱۶ هسته‌ای مخصوص لپ تاپ، یک عدد فوق العاده است.

شرکت اینتل در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای عرضه عمومی نرم افزار ROC ندارد، اما شاید برخی از ویژگی‌های آن نظیر رابط کاربری دوستانه را به نرم افزار XTU بیاورد. البته نسخه نرم افزاری که در دسترس der8auer قرار گرفته یک نسخه مخصوص بوده که به احتمال زیاد برای تست‌های این یوتیوبر توسعه پیدا کرده است و باز هم آن نسخه‌ای که مهندسین اینتل با آن کار می‌کنند، نیست.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.