اورکلاک شدن کارت گرافیک GeForce RTX 4090D انویدیا: عملکرد مشابه با نسخه ۴۰۹۰ FE!

بر اساس اخرین اخبار، به نظر می‌رسد کارت گرافیک‌های GeForce RTX 4090D شرکت انویدیا که به طور انحصاری برای کشور چین طراحی شده بودند، اورکلاک شده‌اند و در نهایت عملکردی مشابه با نسخه ۴۰۹۰ FE ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است که شرکت انویدیا اورکلاک را در کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090D برای بازارهای کشور چین محدود کرده بود، با این وجود اورکلاک دستی در برخی مدل‌ها امکان‌پذیر است و همانطور که گفته شد می‌تواند عملکرد آن را تا حد نسخه ۴۰۹۰ FE بالا ببرد.

همانطور که می‌دانید کارت گرافیک GeForce RTX 4090D شرکت انویدیا به عنوان گزینه‌ای برای ارائه محصولی شاخص به گیمرهای سطح بالا که در عین حال کاملاً با سیاست‌ها و مقررات صادرات ایالات متحده نیز مطابقت داشته باشد، در بازارهای کشور چین عرضه شد. در طول انتشار این کارت گرافیک، ما متوجه شدیم که چگونه تمام AIBها از فعال کردن اورکلاک کارخانه در این کارت‌ها منع شده بودند. این بدان معناست که سرعت کلاک و محدودیت قدرت هر کارت گرافیک بر اساس مشخصات موجودی تعیین شده توسط شرکت انویدیا تنظیم می‌شود.

علیرغم کاهش مشخصات، سرعت کلاک و محدودیت‌های توان، کارت گرافیک GeForce RTX 4090D شرکت انویدیا همچنان توانسته تا ۹۵ درصد از عملکرد نسخه RTX 4090 FE (Founders Edition) را ارائه دهد. این یک اتفاق خوب است به خصوص در شرایطی که قیمت پیشنهادی سازنده برای این کارت گرافیک با همان بها تمام شده نسخه ۴۰۹۰ FE، که قبل از آن به بازار عرضه شده بود، تنظیم می‌شود. بنابراین عادلانه نخواهد بود اگر کاربران همان هزینه مدل FE را برای کارت گرافیکی که عملکرد بسیار کندتری دارد بپردازند.

اورکلاک شدن کارت گرافیک GeForce RTX 4090D انویدیا: عملکرد مشابه با نسخه 4090 FE!
منبع تصویر: HKEPC

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که برخی از مدل‌های AIB مانند GeForce RTX 4090D ROG STRIX شرکت ایسوس، یک نقطه قوت پنهان و قدرتمند دارند. در طول آزمایش‌های انجام‌شده توسط HKEPC ، مشخص شد که نسخه ROG STRIX اجازه می‌دهد تا TGP (به معنای Total Graphics Power که نشان‌دهنده توان کلی گرافیکی یک کارت گرافیک است) از ۴۲۵ وات استاندارد تا حداکثر ۶۰۰ وات (بیش از ۱۴۱ درصد) افزایش یابد. این محدودیت TGP با استفاده از برنامه ASUS GPU Tweak III برداشته شده است.

در تنظیمات پیش‌فرض، TGP آنلاک شده منجر به حداکثر افزایش قابل تصور در عملکرد برای کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 4090D ROG STRIX شد، اما با تنظیم کلاک گرافیکی به +۲۰۰ مگاهرتز، کلاک حافظه به +۱۸۷ مگاهرتز، به همراه پشتیبانی از یک TGP بدون محدودیت، این کارت گرافیک یک بهبود +۹.۳ درصدی را در بنچمارک ۳DMark Speedway کسب کرد که آن را جلوتر از مدل RTX 4090 FE قرار می‌دهد.

اورکلاک شدن کارت گرافیک GeForce RTX 4090D انویدیا: عملکرد مشابه با نسخه 4090 FE!
ASUS GeForce RTX 4090D ROG STRIX (تنظیمات / پیش فرض منبع: HKEPC):
اورکلاک شدن کارت گرافیک GeForce RTX 4090D انویدیا: عملکرد مشابه با نسخه 4090 FE!
ASUS GeForce RTX 4090D ROG STRIX (انلاک کردن ۶۰۰ وات TGP / اورکلاک دستی / منبع: HKEPC):

بالاترین GP ثبت شده برای این کارت گرافیک ۵۵۸.۴ وات (+۱۳۱.۴ درصد) و کلاک ۳۰۴۵ مگاهرتز گزارش شده است. به علاوه با استفاده از همین تنظیمات، بهبود عملکرد تا +۸.۷ درصد نیز در بنچمارک‌های ۳DMark Port Royal به نمایش گذاشته شد. مشخص نیست که بجز این نسخه چه مدل‌های دیگری اجازه انلاک کردن TGP و اورکلاک مشابه را می‌دهند، اما قطعاً برای گیمرهای چینی که می‌خواهند علیرغم مشخصات کاهش یافته این کارت گرافیک، عملکردی برابر یا بهتر از نسخه ۴۰۹۰ FE داشته باشند، یک اتفاق عالی است. با این اوصاف، کارت گرافیک ROG STRIX OC شرکت ایسوس یک مدل گران قیمت و دیوانه‌وار است که با قیمت ۱۶۹۹۹ RMB و گاهی حتی بیشتر در چین به فروش می‌رسد. این قیمت حدودا برابر با ۲۳۵۰ دلار آمریکا (۲۵۰ دلار بیشتر از MSRP ایالات متحده) است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.