اورکلاک رم چیست؛ نحوه اجرا، خطرات و هر آنچه باید بدانید

2021 2 thinkpad thinkcentre m920s inside the case inserting ram 638bb3a2fc121b5b0c1e1b71

مزایا و معایب اورکلاک رم تا حد زیادی به مشخصات کلی سیستم و هماهنگی قطعات بستگی دارد؛ اما در‌این‌بین نکاتی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنید.

مزایا

  • اورکلاک رم می‌تواند با کاهش میزان تأخیر مموری و افزایش سرعت کلاک رم، عملکرد سیستم را افزایش دهد؛ درنتیجه، پردازنده سریع‌تر به داده‌های رم و سایر برنامه‌ها دسترسی پیدا می‌کند.
  • ازآنجاکه رم یکی از قطعات اصلی کامپیوتر هنگام بازی محسوب می‌شود، اورکلاک این قطعه می‌تواند عملکرد کامپیوتر را در اجرای بازی‌ها (به‌خصوص بازی‌هایی که CPU در آن‌ها نقش مهمی دارد) افزایش دهد و نرخ فریم بیشتری ثبت کند.
  • اگر از رم‌های جدید DDR5 و حتی DDR4 استفاده می‌کنید، با اورکلاک‌کردن آن‌ها از حداکثر قدرت موجود در ماژول‌ها می‌توانید استفاده کنید که درمقایسه‌با رم‌های قدیمی‌تر برای اورکلاک بهینه شده‌اند.

معایب

  • اگر رم به‌درستی اورکلاک نشود، می‌تواند کامپیوتر را به‌کلی بی‌ثبات کند. اورکلاک‌کردن رم شامل تغییر برخی تنظیمات در BIOS مانند فرکانس و ولتاژ و زمان‌بندی ماژول‌های رم است. اگر این تنظیمات با رم یا مادربرد سازگار نباشد، ممکن است با خرابی، فریز‌شدن، صفحه آبی مرگ یا اختلال در داده‌ها مواجه شوید.
  • اورکلاک بیش‌ازحد رم می‌تواند طول عمر آن را کاهش دهد که به‌دلیل فشار و استرس زیاد روی ماژول‌ها است. همچنین، باید بدانید که رم اورکلاک‌شده درست مانند کارت گرافیک ماین‌شده جایگاه خوبی در بازار قطعات دست‌دوم ندارد.
  • اورکلاک‌کردن رم همیشه کاربردی نیست. برای مثال، اگر CPU و GPU با ظرفیت کامل خود کار می‌کنند و سیستم گلوگاه ندارد یا اگر برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که زیاد به رم وابسته نیستند، اورکلاک‌کردن رم کمک زیادی نخواهد کرد.

مقالات مرتبط

نحوه اورکلاک رم

قبل از شروع اورکلاک رم باید بدانید که اورکلاک این قطعه کمی پیچیده‌تر از اورکلاک CPU و GPU است؛ اما نکته مثبت درباره آن، تولید حرارت بسیار کمتر از پردازنده و گرافیک است.

رم‌ها از Serial Presence Detect برای صحبت با کامپیوتر استفاده می‌کنند که از مجموعه‌ای از فرکانس‌ها و زمان‌بندی‌های عملیاتی تشکیل شده است. در‌این‌میان، سازندگانی مانند اینتل از ترفند‌هایی مانند XMP استفاده می‌کنند تا این فرایند را فریب دهند و توان رم را بیشتر کنند.

XMP یا eXtreme Memory Profile به اینتل و کاربران امکان می‌دهد تا رم خود را آسان‌تر اورکلاک کنند؛ اما درعین‌حال بهترین روش اورکلاک‌کردن نیز نیست.

ابزارهای اورکلاک رم

ابزارهای مختلفی برای ارزیابی اطلاعات رم وجود دارد که باید قبل از اورکلاک‌کردن از آن‌ها باخبر شوید.

  • CPU-Z: برنامه CPU-Z ابزار رایگانی برای ارزیابی اطلاعات رم قبل از اورکلاک است. اگر در این برنامه به تب مموری بروید، می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به ماژول‌ها و تنظیمات XMP را مشاهده کنید که بایوس شما از آن استفاده می‌کند.
  • +Memtest86: این برنامه بیشتر برای آزمایش استرس در کامپیوتر استفاده می‌شود که در این زمینه گزینه‌های متنوعی دارد.
  • XMP (EXtreme Memory Profiles): همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، XMP نمایه‌ای اضافی برای پیکربندی خودکار ولتاژ و تاخیر DRAM است که اینتل آن را در مادربرد‌ها قرار داده است.

در‌ادامه دو روش اورکلاک‌کردن رم با استفاده از XMP و تنظیمات دستی را آموزش خواهیم داد.

استفاده از XMP برای اورکلاک رم

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.