انویدیا به تنهایی ۹۰ درصد از سهم بازار تراشه های هوش مصنوعی را در دست دارد

دیگر هیچ شکی وجود ندارد که انویدیا پادشاه بخش سخت افزاری دنیای هوش مصنوعی است، چرا که تخمین زده می‌شود این شرکت خود به تنهایی توانسته است ۹۰ درصد از سهم بازار تراشه های هوش مصنوعی را به دست بگیرد، که در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

مدیر عامل اینتل: انویدیا بسیار خوش شانس بود که بر فضای هوش مصنوعی تسلط دارد

پلت‌فرم CUDA مهم‌ترین عمل موفقیت انویدیا

وقتی صحبت از عملکرد استثنایی NVIDIA در بخش هوش مصنوعی به میان می‌آید، اصلا جای هیچ تردیدی ندارد، به‌ویژه از نظر اینکه چگونه این شرکت توانسته است از طریق محصولات درجه یک هوش مصنوعی خود و پلت‌فرم CUDA، همه رقبای دیگر را شکست دهد. رقبایی که هیچکدام شرکت‌های تازه وارد و کوچکی نیستند و هر کدام جزء غول‌های صنعت سخت افزاری به حساب می‌آیند. در واقع تیم سبز موفق شده بیشترین سود را از تب داغ هوش مصنوعی به دست بیاورد، به همین دلیل است که این شرکت توانسته است وارد باشگاه تریلیون دلاری شود و در کنار آن رکوردهای جدیدی را در زمینه ارقام مالی، به ویژه در بخش مرکز داده، ثبت کند.

سهم انویدیا هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد که انویدیا فعلا قصد ندارد این جایگاه خود را از دست بدهد، زیرا تحلیلگران مشهور شرکت‌های تحقیقاتی Gartner و Moor Insights & Strategy پیش‌بینی کرده‌اند که این شرکت در سال ۲۰۲۴ نیز همین روند خود را حفظ خواهد کرد. طبق گزارش‌ها، انویدیا توانسته است بیشتر بازارهای هوش مصنوعی را به دست خود بگیرد، زیرا این شرکت بیش از ۷۰ درصد سهم بازار جهانی را به دست آورده است. پردازنده‌های گرافیکی H100 AI این شرکت، همراه با چندین محصول دیگر، موفقیت زیادی در بازار داشته‌اند، و همچنان اولویت اصلی شرکت‌های درگیر در این تجارت هستند، به طوری که بنا به گزارش‌ها، شرکت‌هایی مانند متا مبالغ هنگفتی را برای خرید این پردازنده‌های گرافیکی هزینه کرده‌اند.

نرم افزار همچنان خندق استراتژیک انویدیا است. این تجربه‌های کلیدی که در دست انویدیا است، آنها را قادر می‌سازد تا در خط مقدم اشتراک‌گذاری ذهنی و همچنین پذیرش قرار گیرد.

چیراگ دکات، معاون تحلیلگر گارتنر

کاری که انویدیا انجام می‌دهد این است که به ایجاد بازار کمک می‌کند و رقبا را در شرایط بسیار سختی قرار می‌دهد، زیرا تا زمانی که آنها به انویدیا برسد، انویدیا به چیز جدید بعدی می‌رود.

پاتریک مورهد، مدیرعامل Moor Insights & Strategy

سهم انویدیا هوش مصنوعی

باید به این نکته توجه داشت، که ارقام سهم بازار که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته است، بیشتر به صورت تخمینی هستند، اما در واقعیت هم وضعیت انویدیا چندان تفاوتی با این آمارها ندارد. طبق گزارش‌ها، این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای فروش حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی در سال جاری است که افزایشی سه برابری نسبت به آنچه در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم را نشان می‌دهد. همین رشد چشم گیر کافیست تا ثابت کند تسلط انویدیا بر این صنعت، در این مرحله بدون چالش خواهد بود. با این حال، تصور رایجی وجود دارد که موفقیت شرکت در قدرت محاسباتی است که از طریق منابع سخت افزاری خود فراهم می کند، اما نمی‌توان این را یک تصور کامل در نظر گرفت.

NVIDIA بر بخش هوش مصنوعی تسلط دارد نه به این دلیل که قدرت محاسباتی بالایی در پشت خود دارد، بلکه به این دلیل که پلتفرم CUDA آن به گونه‌ای طراحی شده است که عملکرد شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی این شرکت را افزایش دهد. نمونه بارز این موضوع این است که اخیراً آنها مقایسه‌ای بین محصول خود با پردزانده گرافیکی MI300X اخیراً رونمایی شده AMD انجام داده‌اند و ادعا دارند که عملکرد برتر محصولشان، تنها به دلیل پشته نرم افزاری آن در اطراف اکوسیستم CUDA است.

سهم انویدیا هوش مصنوعی

علیرغم تمام ناکامی‌ها، از جمله مشکلات پیش آمده بین دولت ایالات متحده و مشتریان چینی، انویدیا ظاهراً به خوبی آماده است تا دوباره نتایج استثنایی را در سال ۲۰۲۴ فاش کند و با معرفی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی یعنی Hopper H200 و Blackwell B100 خود، به روند طلایی خود ادامه دهد. در واقع با ورود این پردازنده‌های گرافیکی ممکن است حتی شرایط از این هم برای انویدیا بهتر شود. روزهایی که می‌تواند پلی برای ورود انویدیا به دنیایی بزرگ‌تر باشد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.