انویدیا از کارت گرافیک RTX 4080 SUPER رونمایی کرد؛ بیش از ۱۰ هزار هسته و ۱۶ گیگابایت GDDR6X

انویدیا هیولای گیمینگ کاملاً جدید خود، کارت گرافیک GeForce RTX 4080 SUPER را معرفی کرده است که با قیمت ۹۹۹ دلار آمریکا و برای رقابت مستقیم با ۷۹۰۰ XTX ای‌ام‌دی عرضه می‌شود.

همانطور که انتظار می‌رفت، GeForce RTX 4080 SUPER پادشاه بعدی دنیای بازی است که همچنان در جایگاهی پایین‌تر از RTX 4090 قرار میگیرد، اما با قیمت ۹۹۹ دلاری خود جایگزین RTX 4080 می‌شود. کاهش قیمت ۲۰۰ دلاری این پردازشگر گرافیکی را به رقیب مستقیم AMD Radeon RX 7900 XTX تبدیل می‌کند که با همین قیمت عرضه می‌شود. GeForce RTX 4080 SUPER به‌عنوان یک محصول فوق‌العاده ۴K طراحی شده که از قابلیت‌های پیشرفته معماری Ada Lovelace از جمله ردیابی پرتو و TFLOP‌های هوش مصنوعی بهره می‌برد.

انویدیا از کارت گرافیک  RTX 4080 SUPER رونمایی کرد؛ بیش از 10 هزار هسته و 16 گیگابایت حافظه GDDR6X

مشخصات کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER

کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER از پردازنده گرافیکی AD103-400 ( PG139 SKU 355 ) با ۱۰۲۴۰ هسته کامل، ۳۲۰ TMU، ۱۱۲ ROP و ۶۴ مگابایت حافظه نهان L2 بهره می‌برد. همچنین، فرکانس این پردازنده گرافیکی کمی بالاتر از نسخه غیر-SUPER RTX 4080 است و به ترتیب از ۲۲۹۵ مگاهرتز به.عنوان فرکانس پایه و ۲۵۵۰ مگاهرتز به‌عنوان فرکانس بوست برخوردار است، در حالی که نسخه غیر-SUPER از RTX 4080 از فرکانس پایه ۲۲۰۵ مگاهرتز و فرکانس بوست ۲۵۰۵ مگاهرتز برخوردار است.

این کارت گرافیک همانند نسخه غیر-SUPER RTX 4080 از رابط ۲۵۶ بیتی با حافظه ۱۶ گیگابایت GDDR6X استفاده خواهد کرد؛ اما با افزایش فرکانس به ۲۳ گیگابیت‌برثانیه. همین امر این کارت را به سریع‌ترین راه‌حل G6X در جهان تبدیل می‌کند و تا ۷۳۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه پهنای باند ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده افزایش ۳ درصدی نسبت به نسخه غیر-SUPER است. کارت گرافیک کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER از همان TGP به عنوان RTX 4080 Non-SUPER با توان ۳۲۰ وات پشتیبانی می‌کند. این کارت ۵۲ تریلیون عملکرد محاسباتی شیدر (Shader TFLOPs)، ۱۲۱ تریلیون عملکرد محاسباتی RT (RT TFLOPs) و ۸۳۶ تریلیون عملکرد هوش مصنوعی (AI TOPs) ارائه می‌دهد و همچنین از تمام فناوری‌های کدگذاری NV جدید از جمله AV1 و H.264 پشتیبانی می‌کند.

عملکرد کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER

از نظر عملکرد بازی، کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER حدود ۳٪ سریعتر از RTX 4080 Non-SUPER است که چندان قابل توجه نیست، اما مدل‌های سفارشی نزدیک به ۵٪ عملکرد را افزایش می‌دهند. انویدیا اشاره کرد که در سناریوهای مربوط به پردازنده مرکزی، RTX 4080 SUPER و RTX 4080 Non-SUPER از نظر عملکرد بسیار مشابه هستند.

انویدیا از کارت گرافیک  RTX 4080 SUPER رونمایی کرد؛ بیش از 10 هزار هسته و 16 گیگابایت حافظه GDDR6X

هوش مصنوعی یک نقطه بحث اصلی برای کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER و کل سری RTX 40 SUPER است که با DLSS 3.5 عملکردی تا ۲ برابر سریع‌تر ارائه می‌کند، سرعت تولید تصویر را تا ۷۰ درصد بالا می‌برد و با استفاده از بهینه‌سازی‌های ML از طریق تنسور ۵۰ درصد سرعت تولید ویدیو را بیشتر می‌کند.

پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 7900 XTX رقیب اصلی این کارت است، زیرا با قیمتی مشابه به فروش می‌رسد. RTX 4080 و ۷۹۰۰ XTX عملکردی شطرنجی دارند و پردازنده گرافیکی RDNA 3 در عناوین خاصی برتری می‌یابد، اما پردازنده گرافیکی اندویا با RT و ویژگی‌های گرافیکی پیشرفته‌تر، جلوتر می‌آید و RTX 4080 SUPER به‌طور کلی برتر به‌نظر می‌رسد.

بهره‌وری انرژی کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER

یکی دیگر از نکات قابل بحث در مورد کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RT 40 SUPER مانند RTX 4080 SUPER، کارایی آن‌ها از نظر بازدهی است. هر چند این کارت گرافیک دارای امتیاز ۳۲۰ وات است، میزان مصرف هنگام بازی حدود ۲۴۶ و می‌باشد که تقریباً نصف TGP کارت RTX 4090 است و بسیار کمتر از میزان مصرف سری Radeon RX 7900 است. توان ضبط و پخش ویدئو نیز ۲۲ وات است، در حالی که توان مصرفی در حالت آماده به کار ۱۵ وات می‌باشد. کارت‌های گرافیک AMD RDNA 3 از زمان رونمایی درگیر این مورد بوده‌اند.

انویدیا از کارت گرافیک  RTX 4080 SUPER رونمایی کرد؛ بیش از 10 هزار هسته و 16 گیگابایت حافظه GDDR6X

قیمت و تاریخ عرضه

کارت گرافیک انویدیا RTX 4080 SUPER در تاریخ ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) در هر دو مدل Founders Edition و Non-FE با قیمت پایه ۹۹۹ دلار آمریکا در دسترس خواهد بود. علاوه بر این، مدل‌های سفارشی زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.