انفجار بزرگ فرآیند آلودگی بین کهکشانی را نمایان ساخت

ستاره‌شناسان با رصد یک کهکشان موفق شدند پدیده برون‌ریزش گاز ناشی از انفجارهای نیرومند ستاره‌ای را مشاهده و فرآیندی را که موجب آلودگی فضای بین ستاره‌ها و حتی بین کهکشان‌ها می‌شود، مشخص کنند.

به گزارش سیناپرس  از «فیز»، یک تیم از محققان بین‌المللی با مطالعه و بررسی کهکشان NGC ۴۳۸۳ در خوشه ویرگو (Virgo)، فرآیند برون‌ریزش (outflow) گازی را رصد و مشخص کرده‌اند که چنان بزرگ است که حرکت نور از یک طرف به طرف دیگر آن ۲۰ هزار سال طول می‌کشد.

دکتر «آدام واتس» از دانشگاه غرب استرالیا خاطرنشان کرد که این برون‌ریزش نتیجه انفجارهای ستاره‌ای نیرومندی در مناطق مرکزی این کهکشان است که می‌توانند مقادیر عظیمی از هیدروژن و عناصر سنگین‌تر را به بیرون پرتاب کنند.

جرم این گاز بیرون داده شده، بیش از ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید است.

واتس گفت: اطلاعات کمی درباره جنبه فیزیکی این برون‌ریزش‌ها و خصوصیات آنها وجود دارد زیرا ردیابی و مشاهده این پدیده بسیار دشوار است.

وی افزود: این گاز بیرون داده شده بسیار غنی از عناصر سنگین است و دیدگاه منحصر به فردی به ما از فرآیند پیچیده مخلوط شدن هیدروژن و فلزات در گاز خارج شونده می‌دهد. در این موردِ بخصوص، اکسیژن، نیتروژن، گوگرد و بسیاری از عناصر شیمیایی دیگر را ردیابی کردیم.

برون‌ریزش‌های گاز برای تنظیم سرعت و مدت تداوم شکل گیری ستاره‌ها در کهکشان‌ها نقش مهمی دارند. گاز خارج شده با این انفجارها موجب آلودگی فضای بین ستاره‌ها در درون یک کهکشان و حتی در بین کهکشان‌ها می شود.

این نقشه با وضوح بالا با داده‌های به دست آمده از تحقیقات مرکز تحقیقات ستاره‌شناسی بین‌المللی استرالیا (ICRAR) تهیه شده و این تحقیقات نیز با تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه اروپایی در شمال کشور شیلی، انجام شده است.

به گفته محققان، این مطالعه با هدف تحقیق در این زمینه انجام شده است که فرآیندهای فیزیکی مانند برون‌ریزش‌های گاز به توقف شکل گیری ستاره‌ها در کهکشان‌ها کمک می‌کنند.

کهکشان NGC ۴۳۸۳ اولین هدف در این تحقیقات بوده و محققان امیدوارند که در آینده این مشاهدات اهمیت برون‌ریزش‌های گاز در بخش‌های نزدیک‌تر و محلی کیهان را نیز مشخص سازد.

نوشته انفجار بزرگ فرآیند آلودگی بین کهکشانی را نمایان ساخت اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.