انتشار اطلاعات مربوط به وام حوزه مسکن بانک ها؛ وام مسکن پرداختی بانک آینده؛ صفر ریال!

پس از گذشت بیشتر از ۱۱ ماه از ابتدای سال جاری و با نزدیک شدن به سال ۱۴۰۳، بانک مرکزی آمار جدیدی را در سایت خود بارگذاری کرده است. آماری که طبق بند «ح» تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال، موظف بود به صورت ماهانه این اطلاعات را به‌روزرسانی کند. اطلاعاتی که با تاخیر ۱۱ ماهه منتشر شدند، اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی بانک‌ها در بخش مسکن است.

image 216

بر اساس آمار منتشرشده، بانک مسکن با اختلاف، بیشترین تسهیلات را اعطا کرده است. بانک‌های ملی، رفاه و ملت در رتبه‌های بعدی اعطای وام مسکن هستند.

برخی بانک‌ها نیز مانند ایران زمین، توسعه صادرات، سرمایه، ایران و ونزوئلا کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان در سال جاری تسهیلات مسکن اعطا کرده‌اند. مقدار وام پرداختی توسط این بانک‌ها به ترتیب ۴۶، ۳۳، ۳۲ و ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

image 217

به‌طور کلی در ۱۰ ماهه سال جاری، توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن اعطا شده است.

اما بانک آینده که یک بانک خصوصی به شمار می‌رود و پیشینه پرداخت تسهیلات بیش از حد مجاز به اشخاص مرتبط را دارد، در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲، ریالی برای وام مسکن پرداخت نکرده است! 

با توجه به اینکه در فایل منتشر شده توسط بانک مرکزی نوشته شده «بانک آینده همکاری لازم را در ارائه آمار نداشته است»، مشخص نیست که تسهیلاتی توسط این بانک پرداخت نشده یا پرداخت شده اما مسؤولان این بانک از قرار دادن اطلاعات در اختیار بانک مرکزی امتناع کردند؛ هرچند که می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که اگر وامی اعطا شده بود، اطلاعات آن منتشر می‌شد.

image 218

بانک آینده حتی در زمینه پرداخت وام نهضت ملی مسکن نیز عملکرد مناسبی نداشته است. با توجه به آمار منتشر شده از سمت بانک مرکزی، بانک آینده از زمان اجرای قانون جهش تولید مسکن، یعنی شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا بهمن سال جاری (مجموعاً ۲۸ ماه) در کل، هزار میلیارد تومان به متقاضیان وام مسکن تسهیلات داده است.

نظارت و برخورد با بانک‌هایی که ماه‌هاست از اجرای قانون سر باز می‌زنند، موضوعی‌ است که باید مانند انحلال ۳ موسسه اعتباری به آن رسیدگی شود تا در اعطای تسهیلاتی که نیاز عموم مردم است، اجحافی صورت نگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.