امروز از فلوریدا به فضا پرتاب می شود:ساخت اولین موشک جهان با چاپگر سه بعدی

در اولین پرواز یک فضاپیمای نوآورانه که تولید و پرواز آن بسیار کم هزینه بوده است، برای اولین بار موشک ساخته شده با چاپگرهای سه بعدی امروز از فلوریدا به فضا پرتاب می شود.

به گزارش سیناپرس، پرتاب موشک Terran 1 برای چهارشنبه گذشته در کیپ کاناورال برنامه ریزی شده بود اما به دلیل مشکلات دمای پیشران در آخرین لحظه به تعویق افتاد. پنجره جدید پرتاب موشکی که توسط استارتاپ هوافضای کالیفرنیایی به نام Relativity Space برای قرار دادن ماهواره ها در مدار ساخته شده است، از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ روز شنبه است.

قرار است فضاپیمای Terran 1 هشت دقیقه پس از پرتاب به مدار پایین زمین برسد و این سفر برای جمع ‌آوری داده‌ها و نشان دادن توانایی عملکرد این موشک در برابر سختی ‌های بلند شدن و پرواز فضایی خواهد بود.

به گفته کارشناسان، اگر این موشک بتواند به مدار پایین زمین برسد، اولین وسیله نقلیه خصوصی خواهد بود که برای رسیدن به این مقصد از سوخت متان استفاده می کند. Terran 1 محموله ای را برای اولین پرواز خود حمل نمی کند، اما این موشک در نهایت قادر خواهد بود تا ۱۲۵۰ کیلوگرم را با خود حمل کرده و در مدار پایین زمین قرار دهد.

ارتفاع این موشک ۳۳٫۵ متر با قطر ۲٫۲ متر است و ۸۵ درصد جرم آن از جمله موتورها به صورت سه بعدی با آلیاژهای فلزی و با چاپگر ساخته شده است. طبق گفته شرکت مستقر در لانگ بیچ که هدف آن تولید موشکی است که برای ساخت ۹۵ درصد از چاپگر سه بعدی استفاده کند، این بزرگترین شیء چاپ شده سه بعدی است.

Terran 1 از موتورهای Aeon بهره می برد که از اکسیژن مایع و گاز طبیعی مایع استفاده می ‌کنند و در نهایت قادر به تامین سوخت سفر به مریخ هستند. گفتنی است که موشک های ولکان که توسط یونایتد و استارشیپ اسپیس ایکس در حال توسعه هستند نیز از همین سوخت استفاده می کنند.

Terran 1 دارای ۹ موتور چاپ شده سه بعدی Aeon 1 در مرحله اول است و یک موتور چاپ سه بعدی Aeon Vacuum در مرحله دوم خود دارد.

به گفته شرکت سازنده، ساخت این فضاپیما فقط ۶۰ روز زمان برده است. این شرکت همچنین در حال ساخت یک موشک بزرگتر به نام Terran R است که قادر است محموله ای به وزن ۲۰ هزار کیلوگرم را حمل کرده و در مدار پایین زمین قرار دهد. اولین پرتاب Terran R که برای استفاده مجدد طراحی شده، برای سال آینده از کیپ کاناورال برنامه ریزی شده است.

به گزارش سیناپرس، این شرکت همچنین اعلام کرد: در دراز مدت، مزیت اصلی چاپگرهای سه بعدی، توانایی عملکرد سریعتر به دلیل اثربخشی باورنکردنی هزینه، انعطاف پذیری اساسی و سفارشی سازی است. این شرکت افزود، موشک های پرینت سه بعدی ۱۰۰ قطعه کمتر از موشک های سنتی دارند و Terran 1 و Terran R را می توان تنها در ۶۰ روز از مواد خام ساخت. به گفته مدیر عامل شرکت که آن را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرده، این شرکت قراردادهای تجاری به ارزش ۱٫۶۵ میلیارد دلار را امضا کرده است که عمدتاً برای فضاپیمای Terran R است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: phys.org

نوشته

امروز از فلوریدا به فضا پرتاب می شود:

ساخت اولین موشک جهان با چاپگر سه بعدی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.