امارات جذب استعدادهای اقتصاد دیجیتال را هدف گرفت

سند ۱۰ سال آینده اقتصاد امارات چه می‌گوید و چرا این کشور دنبال جذب بهترین استعدادهای اقتصادی دنیا و سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال است و می‌خواهد سهم اقتصاد دیجیتال را از ۱۱.۸ درصد سال ۲۰۲۱ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۳۳ برساند و به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود. آیا این راهی برای مهاجرت نخبگان دیگر کشورها از جمله ایران نیست؟
به گزارش سیناپرس، ۹ نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس دولت، نخست وزیر و حاکم دوبی در اجلاس سالانه دولت این کشور سند اصول اقتصادی ۱۰ سال آینده کشورش را رسانه‌ای و اعلام کرد که این کشور به دنبال رشد بیشتر اقتصاد با تکیه بر چارچوب‌ها و ساختار قانونی انعطاف‌پذیر و زیرساخت‌های پیشرفته است.
این سند قرار است جایگاه امارات متخده عربی را در سطح منطقه و جهان به اندازه‌ای افزایش دهد که این کشور به مقصد اقتصادی و تجاری سطح یک و بالا تبدیل سازد و نقشه راهی است که آینده اقتصاد در این کشور را ترسیم می‌کند. سنگ بنای این سند راهبردی بر تحولات مبتنی بر فناوری‌ها، امنیت سیستم‌ها، انعطاف قوانین، آینده‌نگری در جذب استعدادها و تربیت دانشمندان گذاشته شده تا از این مسیر امارات بتواند سهم و تاثیر خود بر اقتصاد دنیا را افزایش دهد.

۱۰ اصل اقتصاد امارات در ۱۰ سال آینده

سندی که شیخ محمد بن راشد آل مکتوم از آن رونمایی کرد بر ۱۰ اصل استوار شده است که عبارت است از:

  1. اقتصاد باز به روی جهان بدون محدودیت
  2. جذب بهترین استعدادهای اقتصادی
  3. سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال
  4. فراهم آوردن فرصت‌های متنوع برای جوانان
  5. ایجاد اقتصاد پایدار و متعادل و حفظ منابع برای نسل‌های آینده
  6. حفاظت از ثبات سیستم‌های مالی دولت
  7. توسعه مستمر قوانین اقتصادی
  8. شفافیت، اعتبار و حاکمیت قانون
  9. توسعه سیستم بانکی برای افزایش شتاب رشد اقتصادی
  10. ایجاد بهترین زیرساخت لجستیکی در جهان

آهن‌ربایی برای جذب استعدادها

یکی از اصلی‌ترین محورهای سند ۱۰ ساله حکمرانی اقتصاد امارات متحده عربی بر جذب بهترین استعدادهای اقتصادی استوار شده چرا که این کشور دارایی یک محیط اقتصادی خواهد بود که در آن ایده‌ها و خلاقیت‌های محلی و بین المللی به هم نزدیک می‌شوند و دارای عوامل جذابی برای افراد دارای مهارت، نوآوری و ذهن خلاق در زمینه‌های مهم اقتصادی و حیاتی است
با این حساب امارات فضای مناسبی را برای تبدیل ایده‌های خلاقانه به برنامه‌های کاربردی و نوآورانه ایجاد و جذب و حفظ بهترین استعدادهای بین المللی از طریق برنامه‌های تشویقی را تسهیل می‌کند و زندگی و کار با کیفیت را در امارات متحده عربی برای آنها فراهم می‌سازد.
برای جذب استعدادها به ویژه در حوزه فناوری‌های جدید، تردیدی نیست که سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال به یکی دیگر محورهای سند اقتصاد این کشور تبدیل شود چرا که قرار است امارات به مرکزی برای اقتصاد دیجیتال جهانی، یک پلت فرم جهانی برای تراکنش‌های دیجیتال و یک محیط سرمایه‌گذاری جذاب برای شرکت‌های فناوری، موسسات کلان داده و فناوری‌های آینده تبدیل شود.
این کار قرار است از طریق توسعه و نوسازی مستمر زیرساخت‌های دیجیتالی کشور و نوسازی آن رخ دهد و به همین منظور قوانین مرتبط در امارات زمینه برای کاربردهای فناوری‌های انقلاب هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری بی‌محدودیت در اقتصاد دیجیتال رقابتی امارات ایجاد خواهد کرد.

فرش قرمز پیش پای جوانان

قرار دادن کادرهای ملی جوان در قلب مدل اقتصادی امارات برای کمک مؤثر به بخش‌های مختلف اقتصادی، در یک محیط اقتصادی باز به روی جهان و همچنین با تحریک نهادهای دولتی و بخش خصوصی ایجاد اشتغال و مسیرهای توسعه حرفه ای متنوع برای جوانان از طریق توسعه برنامه‌هایی که مهم‌ترین مهارت‌ها و دانش را در اختیار آنها قرار می‌دهد که نیازهای بازار کار را برآورده می‌کند و توانایی آنها را برای رقابت افزایش می‌دهد. با این سیاست چاره این است که اقتصاد این کشور پایدار و متعادل به حرکت خود ادامه دهد و منابع برای نسل آینده حفظ شود. یک شرط مهم این است که قوانین اقتصادی به روز شود تا محیط برای سرمایه گذاری قوی امن‌تر شود.

امارات در اقتصاد دیجیتال دنبال چیست؟

شاید این پرسش برای شما هم مطرح باشد که امارات در اقتصاد دیجیتال دنبال چیست و چرا می‌خواهد برترین استعدادها را جذب کند. پاسخ روشن است این کشور در صدد است کیک اقتصاد خود را بزرگ‌تر و جایگاه‌اش در دنیا را مستحکم‌تر سازد. به این ترتیب این کشور قصد دارد سهم اقتصاد دیجیتال را که در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۱.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی این کشور بود، به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد و به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود.
دنبال هدف‌های بلندپروازانه دیگر هم هستید؟ پس بدانید امارات که در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۲۲ جهانی در زمینه توانمندسازی و جذب استعدادهای بین المللی قرار داشته و قصد دارد طی ۸ سال آینده در رتبه ۱۰ جهانی قرار گیرد و در زمینه گردشگری هم که سال گذشته میلادی پذیرای ۲۵.۱ میلیون گردشگر بود می‌خواهد تا ۱۰ سال آینده هر سال ۴۰ میلیون گردشگر را جذب کند. نکته پایانی اینکه در زمینه عملکرد دولت و خدمات دیجیتال، امارات در سال ۲۰۲۲ رتبه سیزدهم جهانی را داشت که بر اساس سند ۲۰۳۱ قصد دارد در جمع ۵ کشور برتر در این حوزه قرار گیرد.

نبض هوش مصنوعی در امارات متفاوت می‌زند!

سند حکمرانی ۱۰ سال آینده امارات این کشور را به عنوان یک مقصد اقتصادی و سرمایه گذاری معرفی می‌کند و تاکید دارد مهمترین اصل در منافع ملی این کشور، توسعه اقتصادی است. نکته اینکه در این اجلاس که به مدت دو روز با حضور وزرا و مقامات ارشد دولتی برگزار شد، علاوه بر بررسی طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل شده، در دست اجرا و پروژه‌های آتی دولت، به موضوعات مختلفی از قبیل یکپارچه سازی دیجیتالی دولت، حمایت از بخش خصوصی و ارتقای نیروی انسانی، چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و دورکاری پرداخته شد.
– در زمینه هوش مصنوعی حاضران پذیرش هوش مصنوعی در دولت و چگونگی بهره‌مندی از فرصت‌ها و مواجهه با چالش‌ها برای به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، به گونه‌ای که به تسریع تحول دیجیتال و دستیابی به بهترین‌ نتایج در تمام بخش‌های استراتژیک کمک کند، را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم با بیان این که جلسات سالانه دولت امارات بستری برای راه‌اندازی پروژه‌ها و ابتکارات بزرگ ملی است، گفت: یک سال پیش ما چشم‌انداز امارات ۲۰۳۱ را راه‌اندازی کردیم و بیش از ۱۵۲ مورد پروژه‌های دولت فدرال در بخش‌های مختلف در سال جاری تکمیل شد و در دوره آینده، با هدف تقویت شتاب توسعه کشور، تحکیم آن و رساندن آن به سطوح جدید توسعه، تمرکز قابل توجهی بر دستور کار اقتصادی خواهد بود.
وی گفت؛ در سال ۲۰۲۲، تولید امارات به ۱.۶۲ تریلیون درهم رسید و ارزش تجارت خارجی غیرنفتی این کشور ۲.۲ تریلیون درهم افزایش یافت و هدف امارات برای سال ۲۰۳۱ افزایش تولید ناخالص داخلی سالانه به ۳ تریلیون درهم و تجارت خارجی غیرنفتی به ۴ تریلیون درهم است.

نوشته امارات جذب استعدادهای اقتصاد دیجیتال را هدف گرفت اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.