اقتصاد گردشگری امارات با تدبیر مالیاتی رونق می گیرد؟

آرین کربلائی: دولت امارات با هدف رونق صنعت گردشگری و به ویژه تشویق گردشگران خارجی برای خرید کالا از این کشور، سیاست های مالیاتی اش را تغییر می دهد. پیام خیلی روشن است؛ به امارات بیا، کالا بخر و ببر و مالیات را پس بگیرد. البته این سیاستی است که مقامات اماراتی انتظار دارند باعث رونق صادرات خرده فروشی از طریق گردشگران خارجی شود و چه بسا با این تغییر مالیاتی بخشی از صنایع خلاق و فرهنگی این کشور هم جان بگیرد.
مالیات بر ارزش افزوده برای گردشگران خارجی اصلا قابل قبول نیست چرا که جامعه هدف مالیات بر ارزش افزوده شهروندان یک کشور هستند و نه گردشگرانی که برای تفریح یا خرید سوغات به دیگر کشورها سفر می کنند. حالا دولت امارات برای ترغیب گردشگران خارجی و رونق صنعت توریسم خود دنبال این است که سیاست مالیات بر ارزش افزوده خود را تغییر دهد. پ
به گفته کارشناسان بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردشگران خارجی می تواند متناسب با شرایط اقتصادی هر کشور به گونه ای تنظیم شود که علاوه بر کمک به افزایش صادرات خرده فروشی از طریق گردشگران خارجی، باعث افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور و تمایل آنان برای خرید کالاها شود که سود آن را کسب و کارهای خرد خواهند برد. . بر اساس گزارش اداره مالیات فدرال امارات (FTA) از زمان اجرای طرح برگرداندن مالیات بر ارزش افزوده به گردشگران خارجی از ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۱۵ میلیون تراکنش بازپرداخت به گردشگران به ثبت رسیده است.
البته همه کشورها بازپرداخت مالیات به حساب گردشگران را نمی دهند و قوانین از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و گردشگران برای واجد شرایط بودن برای بازپس گیری مالیات، اغلب باید معیارهای خاصی مانند حداقل مبالغ خرید و حمل کالا به خارج از کشور را رعایت کنند. به طور مثال در کشوری انگلستان این بازپرداخت تحت برنامه صادرات خرده فروشی انجام می‌گیرد و فهرست کشورهایی که مالیات ارزش افزوده را به گردشگران در مبادی خروجی برمی گردانند در وب سایت www.taxfreeworldwide.com درج شده است.
گردشگران و بازدیدکنندگان از امارات هم می‌توانند بابت خریدهایی که در طول اقامت شان انجام داده‌اند، مالیات پرداخت شده را در هنگام خروج دریافت کنند و این کار از طریق یک سیستم الکترونیکی کاملاً یکپارچه انجام می‌شود. اداره مالیات فدرال امارات (FTA) در ژانویه ۲۰۱۸ مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را با نرخ ۵ درصد اعلام و سازوکار خرید دیجیتالی بدون مالیات را برای گردشگران نیز در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ راه اندازی کرد.
گردشگران در مبادی خروجی کشور امارات پس از کسر ۴.۸۰ درهم به ازای هر برچسب معاف از مالیات، ۸۵ درصد از کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را دریافت خواهند کرد. برای همین یک سازوکاری در قالب Planet طراحی شده که مجری بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در امارات به حساب گردشگران خارجی است و اکثر فروشگاه‌های امارات در این طرح ثبت‌نام شده اند و پس از خروج از طریق زمین، دریا یا هوا بازپرداخت انجام می‌شود.

چگونه مالیات را پس بگیریم؟

گردشگران می‌توانند در فروشگاه مورد نظر خود درخواست خرید بدون مالیات کنند که این معافیت شامل حداقل خرید کالا به میزان ۲۵۰ درهم یا ۷۰ دلار آمریکا می شود و گردشگران باید یک سند مسافرتی معتبر ارائه دهند تا برای استفاده در سیستم پرداخت اسکن شود؛ فروشندگان کالا طلاعات گردشگر را با استفاده از سیستم Planet ثبت می‌کند و برچسب “معاف از مالیات” را در پشت رسید فروش قرار می دهد، سپس یک فرم دیجیتالی بدون مالیات ایجاد می‌شود و گردشگر باید ظرف ۹۰ روز از تاریخ خرید، تراکنش را در فرودگاه تأیید کند.
البته خرید این کالاها شامل بازپس گیری مالیات توسط گردشگران خارجی نمی شود؛ هر کالایی که که به طور کامل یا جزئی در داخل امارات مصرف کرده باشد و یا کالاهایی که هنگام خروج از کشور در اختیار گردشگر نیست. این معافیت مالیات تنها شامل گردشگران می شود که حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و کالاهایی مشمول این معافیت می شوند که از خرده‌فروشی خریداری شود که در طرح «بازپرداخت مالیات برای گردشگران» شرکت می‌کند و نهایتا اینکه گردشگر باید صورت‌ حساب مالیاتی، برچسب‌های «بدون مالیات» و کالاهای مربوطه را به صورت فیزیکی ارائه کند. با ارائه این اسناد، گردشگران مالیات بر ارزش افزوده خود را به صورت نقدی به درهم امارات پس می‌گیرند یا به صورت الکترونیک به کارت اعتباری آنها واریز می‌شود.

استقبال گردشگران از معافیت مالیاتی

سازمان مالیات فدرال امارات اعلام کرد تنها در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳، بیش از ۳.۴۴ میلیون تراکنش ثبت شده که بیانگر محبوبیت این سیاست برای گردشگران است. خالد علی البوستانی مدیر کل FTA موفقیت این برنامه را ناشی از کارایی و کاربر پسند بودن آن می داند و می گوید: تعداد کیوسک های بازپرداخت مالیات سلف سرویس در دسترس گردشگران از ۸۱ واحد در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۸۷ مورد افزایش یافته است. افزون بر اینکه تعداد مراکز فروش ثبت شده متصل به سیستم دیجیتال به حدود ۱۶ هزار مرکز فروش رسیده است که گزینه‌های بیشتری را برای گردشگران فراهم می‌کند که بازپرداخت مالیات خود را مطالبه کنند.

نوشته اقتصاد گردشگری امارات با تدبیر مالیاتی رونق می گیرد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.