اقتصاد دیجیتال زیربنای توسعه امارات در آینده

آرین کربلائی: انگار امارات متحده عربی قصد ندارد در حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال از دیگران عقب بماند و ابلاغ یک قانون در ابتدای سال جدید میلادی، چشم انداز برنامه دولت این کشور را به نمایش می‌گذارد. ورود بیش از ۵۷ هزار سرمایه گذار جدید به بازار مالی دبی در سال ۲۰۲۳، الزام بیش از ۱۲ هزار شرکت خصوصی به استخدام اتباع امارات، برگزاری دومین دوره مسابقات رباتیک امارات و همچنین کنفرانس بین المللی سفر و گردشگری دبی از جمله تحولات مهم در نخستین ماه سال جدیدی میلادی این کشور به حساب می‌آید.
به گزارش سیناپرس، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس دولت امارات، نخست وزیر و حاکم دبی، قانون شماره ۲۶ سال ۲۰۲۳ مربوط به شورای اجرایی دبی را صادر کرد که اهدافی چون اجرای چشم‌انداز دولت امارات برای تقویت جامعه‌ای شکوفا، رسیدگی به نیازهای شهروندان، تضمین استاندارد زندگی خوب، تقویت و تضمین مشارکت شهروندان در بخش‌های کلیدی، ارتقای پایداری و رفاه جامعه و مشارکت فعالانه در حفظ امنیت و ثبات شهروندان، ساکنان و همچنین بازدیدکنندگان از امارت را دنبال می‌کند. با اجرای این قانون قرار است جایگاه دبی در میان شهرهای پیشرو جهان ارتقا یابد و هدف سرعت بخشیدن به پیشرفت اقتصادی امارت، تضمین رشد پایدار آن، ایجاد محیطی حمایتی برای ابتکارات مختلف، و افزایش آمادگی دبی برای آینده خواهد بود.

نبض بازار کار در امارات چگونه می‌زند؟

خبر دیگر اینکه شرکت‌های کارگزاری در بازار مالی دبی، بیش از ۵۷ حساب سرمایه‌گذار جدید افتتاح کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه ۱۲.۵ درصدی نسبت به سال قبل است. این رشد تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله حرکت قوی بازار از زمان اعلام فهرست شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی و همچنین افزایش محبوبیت تجارت آنلاین بود. کارشناسان می‌گویند: افزایش حساب‌های سرمایه‌گذار جدید، بازار مالی دبی را تقویت و ظرفیت‌هایی را برای نقدینگی و فعالیت تجاری بیشتر تزریق می‌کند.
در رویدادی دیگر، وزارت منابع انسانی و امارات اجرای تصمیم کابینه را برای گسترش دامنه شرکت‌های مشمول استخدام اتباع اماراتی را آغاز کرده که بر اساس آن بیش از ۱۲ هزار شرکت با ۲۰ تا ۴۹ کارمند، باید حداقل یک شهروند امارات در سال ۲۰۲۴ و یک شهروند دیگر در سال ۲۰۲۵ استخدام کنند و در صورتی که از این دستور سرپیچی کنند، در سال ۲۰۲۴ به مبلغ ۹۶ هزار درهم برای هر شهروند اماراتی جریمه خواهند شد؛ همچنین جریمه این کار برای سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۰۸ هزار درهم امارات افزایش می‌یابد.

جذب گردشگران و استعدادهای عرصه ربات

منابع رسانه‌ای این کشور اعلام کرده‌اند که جشنواره شیخ زاید در منطقه الوثبه ابوظبی سال نو ۲۰۲۴ را با نمایش‌های مختلف جشن گرفت که طی آن ۴ رکورد جهانی گینس را شکست. این رکوردها شامل یک آتش بازی ۴۰ دقیقه ای و نمایش هوایی بیش از ۵۰۰۰ هواپیمای بدون سرنشین به مدت ۶۰ دقیقه، و همراه با اجراها و برنامه‌هایی از گروه‌هایی از کشورهای آمریکا، مکزیک و اوکراین بود که برای بازدیدکنندگان انجام گرفت. فستیوال شیخ زاید با محوریت ارائه غذاهای محلی و بین المللی توسط رستوران‌ها وآشپزهای کشورهای مختلف تا ۹ مارس ۲۰۲۴ ادامه دارد.
سرانجام اینکه، بنیاد آینده دبی (DFF) اعلام کرد که ۶۱ تیم از ۱۴ دانشگاه محلی و بین‌المللی در دومین دوره مسابقات رباتیک امارات با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این مسابقه که توسط آزمایشگاه آینده دبی، دانشگاه خلیفه و موسسه فناوری روچستر برگزار می‌شود، میزبان تیم‌های ۳ تا ۶ نفره است که فینالیست‌ها برای رقابت در آخرین مرحله مسابقه در فوریه ۲۰۲۴، انتخاب می‌شوند.
این رقابت شامل سه چالش موضوعی است: پایداری، بازیافت و جمع آوری زباله. هر چالش وظایفی را تعیین می‌کند که در آن روبات‌ها باید زباله‌ها را با توزیع آن در مکان‌های تعیین‌شده بازیافت کنند، زباله‌ها را از زمین جمع‌آوری کنند یا تکه‌های زباله را از آب استخراج کنند. تیم‌ها باید ربات‌هایی را توسعه دهند که بتوانند به طور هوشمند با محیط اطراف خود تعامل داشته باشند.
مدیر آزمایشگاه‌های آینده دبی می‌گوید: مسابقه رباتیک امارات با ارائه فرصتی برای نمایش مهارت‌های مبتکرین و کمک به چالش‌های فعلی و آینده در بخش‌های کلیدی امارات، قصد دارد نسل جدیدی از توسعه دهندگان رباتیک را در این کشور آماده کند.
کنفرانس بین المللی سفر و گردشگری دبی هم رویداد دیگری است که در ۱۱ تا ۱۲ ژانویه با حمایت حاکم دبی، سازمان هواپیمایی و فرودگاه‌های دبی، خطوط هوایی امارات،اداره اقتصاد و گردشگری دبی و اداره هوانوردی مدنی دبی برگزار می‌شود.این کنفرانس با محوریت تقویت قوانین، سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و خدمات به ویژه در زمینه حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، علاوه بر خدمات اقامتی و پذیرایی، برگزار می‌شود.

 

نوشته اقتصاد دیجیتال زیربنای توسعه امارات در آینده اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.