افزایش ۲۵ درصدی سرعت آپلود ۵G؛ ثبت رکورد جدیدی توسط تی موبایل

ممکن است فناوری جدیدی به نام «UL Tx switching» جهش بزرگی در سرعت آپلود شبکه‌های ۵G ایجاد کند.

آزمایش‌های صورت گرفته توسط اپراتور T-Mobile روی این فناوری، باعث ثبت رکورد جدید آپلود ۳۴۵ مگابیت روی باندهای زیر ۶ گیگاهرتز شبکه ۵G شد. رکورد قبلی، سرعت آپلود ۲۷۵ مگابیت بود.

همان‌طور که می‌دانید؛ شبکه‌های ۵G را می‌توان روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز (سطح پایین)، فرکانس‌های میان رده مانند C-Band و امواج میلی متری (سطح بالا) اجرا کرد.

بیشتر شبکه‌های ۵G راه‌اندازی شده، روی طیف‌های فرکانسی رده پایین یا همان فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز هستند؛ چون ترکیبی از سرعت مناسب و قابلیت اطمینان را ارائه می‌کنند.

افراد بسیار کمی در دنیا به mmWave 5G دسترسی دارند که بسیار سریع است ولی برد کوتاهی دارد و مستعد تداخل نشان می‌دهد.

۲۵ درصد افزایش سرعت آپلود ۵G

فناوری «UL Tx switching» را می‌توانیم یک ارتقای فنی برای شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز تلقی کنیم. این فناوری، پهنای‌باند uplink مصنوعی بیشتری روی فرکانس‌های مختلف ایجاد می‌کند تا کاربر سرعت آپلود بالاتری به دست بیاورد.

این فناوری از تکنیک SU-MIMO (مخفف single user multiple input, multiple output) استفاده کرده و امکان آپلود همزمان روی چندین لینک مجزا را روی دستگاه‌های تلفن همراه، میسر می‌سازد.

شرکت تی موبایل برای انجام آزمایش‌های فناوری جدید خود با شرکت‌های نوکیا و کوالکام همکاری کرده و این آزمایش‌ها در امریکای شمالی پیاده‌سازی شدند.

ضمن اینکه در این آزمایش‌ها از سیستم Modem-RF اسنپدراگون کوالکام که مجهز به هوش مصنوعی این شرکت است و سخت‌افزار شبکه AirScale نوکیا کمک گرفته شده است.

فناوری جدید «UL Tx switching» می‌تواند تا ۲۵ درصد سرعت آپلود شبکه ۵G زیر ۶ گیگاهرتز را افزایش دهد. تی موبایل در این آزمایش‌ها به سرعت آپلود ۳۴۵ مگابیت بر ثانیه رسیده است که فاصله نسبتا خوبی با رکورد قبلی، یعنی ۲۷۵ مگابیت بر ثانیه دارد و پیشرفت خوبی است.

بهترین خبر برای مودم‌های ۵G خانگی

همزمان، یک سری دیگر از آزمایش‌ها در کشور استرالیا و توسط سه شرکت کوالکام، تلسترا و اریکسون انجام شده است. در این آزمایش‌ها از مودم روتر Nighthawk M6 Pro نت گیر بهره بردند که در دسترس‌تر از سخت‌افزار Nokia AirScale بوده است.

مودم 5G نتگیر M6 Pro

مودم 5G نتگیر M6 Pro

مودم نت گیر M6 Pro موفق شده به سرعت آپلود ۳۴۰ مگابیت بر ثانیه دست پیدا کند که چند مگابیت کمتر از رکورد تی موبایل در امریکای شمالی است ولی باز یک دستاورد بزرگ است.

توجه داشته باشید که فناوری «UL Tx switching» سرعت دانلود را بهبود نمی‌بخشد. افزایش سرعت آپلود روی ۵G می‌تواند روی کیفیت ویدئوها کنفرانس‌ها، تماس‌های ویدئویی، آپلود فایل‌های بزرگ، بازی‌های آنلاین و … در بستر شبکه‌های ۵G تاثیر به سزایی داشته باشد.

به زبان دیگر، انجام کارهای روزمره با گوشی موبایل و اینترنت ۵G را آسان‌تر و تجربه کاربری بهتری می‌دهد. به ویژه، کاربرانی که در خانه از مودم ۵G استفاده می‌کنند؛ اتفاق بزرگی است.

متاسفانه، مشخص نیست فناوری «UL Tx switching» چه زمانی در شبکه‌های ۵G تی موبایل یا سایر اپراتورها مستقر می‌شود. مزایای واقعی این فناوری هنوز کاملا مشخص نیست؛ به ویژه برای مودم‌های ۵G قدیمی و ارزان قیمت، نمی‌دانیم از آن پشتیبانی می‌کنند یا خیر.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.