افزایش هزینه گره های ۲ نانومتری TSMC می تواند بر بازار نوپا AI تأثیر بگذارد

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳، شرکت تولید کننده تراشه‌های نیمه هادی تایوانی (شرکت TSMC) خود را آماده می‌کند تا شاهد افزایش هزینه‌ها برای فرآیندهای تولید نیمه هادی‌های پیشرو خود باشد. پیشرفته‌ترین فرآیند شرکت TSMC در تولید انبوه، فناوری طراحی نیمه هادی ۳ نانومتری است و گزارش جدیدی که در مطبوعات تایوانی نقل شده است، حدس می‌زند که گره های ۳ نانومتری و ۲ نانومتری شاهد افزایش قابل توجه هزینه در آینده خواهند بود.

این اخبار در حالی منتشر شده است که بازارها به مناسبت تعطیلات کریسمس سال ۲۰۲۳ بسته هستند و تحلیلگران اعلام می‌کنند که این افزایش هزینه‌های بالقوه می‌تواند بر حاشیه ی سود شرکت اپل برای دستگاه‌های با فناوری بالا و پایین تأثیر بگذارد.

تحولات قیمت وافرهای ۳ نانومتری TSMC: تخمین هزینه از سال ۲۰۲۲

به گفته تحلیلگران، وافر ۲ نانومتری شرکت TSMC می‌تواند تا ۳۰۰۰۰ دلار در هر قطعه قیمت داشته باشد. گزارش به دست آمده امروز نسبتاً جالب است زیرا تخمین هزینه وافر را از سال ۲۰۲۲ برای گره‌های ۳ نانومتری که سازنده تراشه تایوانی می‌فروشد، تکرار می‌کند. فرآیند تولید گره ۳ نانومتری در حال حاضر پیشرفته‌ترین فرآیند تولید در جهان است و وقتی نوبت به کمپانی TSMC می‌رسد، بخش عمده‌ای از جدیدترین محصولات آن به شرکت اپل فروخته می‌شود. در سال ۲۰۲۲، گزارشی از DigiTimes به اشتراک گذاشته بود که وافرهای ۳ نانومتری شرکت TSMC تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار قیمت دارند، این موضوع از طریق گزارش‌های رسانه‌ای متعددی دنبال شد که ادعا می‌کردند هزینه هر وافر می‌تواند تا ۲۵۰۰۰ دلار یا به زیر ۲۰۰۰۰ دلار کاهش یابد.

پایان سال ۲۰۲۳ تصویر بسیار متفاوتی را از دنیای تراشه‌های نیمه هادی نشان می‌دهد، که به دنبال درک تأثیر افزایش پتانسیل تقاضا برای پردازنده‌های هوش مصنوعی است. بنابراین با توجه به این نکته، محاسبات هزینه‌ها همراه با افق سرمایه گذاری برای امکانات تولید چیپ گران قیمت، باید در ذهن هر برنامه ریز حوزه کسب و کار باشد.

هوش مصنوعی ارزش گذاری شرکت انویدیا را به سطوح بالایی سوق داده است و شرکت‌هایی مانند TSMC، با وجود اینکه به دلیل شرایط سخت اقتصادی کلان کاهش درآمد را تجربه کرده‌اند، همچنان ارزش خود را حفظ می‌کنند.

افزایش هزینه گره های 2 نانومتری TSMC می تواند بر بازار نوپا AI تأثیر بگذارد
منبع تصویر: AMD

افزایش هزینه گره های ۲ نانومتری بر روی کدام کمپانی‌ها بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت؟

در حالی که گزارش IBS حاکی از آن است که بیشترین تأثیر جهش ۵۰ درصدی قیمت در محصولات ۲ نانومتری بر روی کمپانی اپل خواهد بود، اگر موج هوش مصنوعی فعلی به طور کامل سه سال بعد تحقق یابد، شرکت‌هایی مانند AMD و انویدیا نیز می‌توانند شاهد کاهش بودجه خود باشند. در حقیقت، شرکت انویدیا در حال حاضر محصولات هوش مصنوعی خود را بر اساس تکنولوژی قدرتمند ۵ نانومتری TSMC عرضه می‌کند. اگر تجربه در این زمینه تعیین کننده باشد، آنگاه تیم سبز (یعنی تیم توسعه محصولات انویدیا) احتمالاً به دنبال فرصت تولید محصولات با فناوری ۳ نانومتری (و یا حتی پیشرفته‌تر) خواهد بود.

شایعات تایید نشده حاکی از آن است که پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی شرکت انویدیا از فرآیند ۳ نانومتری استفاده خواهند کرد و بار هزینه‌های بالای تراشه را برای اولین موج تولید ۲ نانومتری بر دوش کمپانی اپل خواهد گذاشت. از آنجایی که پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها قدرت بالاتری دارند و برای بارهای کاری سنگین طراحی شده‌اند، شرکت‌های AMD و انویدیا اغلب در برابر هزینه‌های بالای تولید انبوه وافر اولیه برای فناوری تراشه‌های پیشرفته عایق هستند. این شرکت‌ها می‌توانند این هزینه‌ها را جبران کنند و در مقایسه با سایر شرکت‌ها، مزیت رقابتی بیشتری داشته باشند.

با این حال، پویایی عرضه و تقاضا در بازار نیمه هادی ها می‌تواند به خوبی نشان دهنده این موضوع باشد که قیمت تراشه‌های هوش مصنوعی نیز افزایش می‌یابد. یک وافر ۳ نانومتری ۲۰۰۰۰ دلاری ممکن است گران‌تر شود اگر تقاضای آن از ظرفیت نصب پیشی بگیرد، نکته‌ای که مختص صنعت تراشه است. شرکت‌هایی مانند TSMC و سامسونگ ظرفیت‌های ثابتی دارند و اگر متقاعد شوند که تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد، هزینه اولیه سرمایه‌گذاری در تسهیلات جدید اغلب به مشتری نیز منتقل می‌شود.

تحولات چالش برانگیز شرکت TSMC در سال‌های اخیر

شرکت TSMC پس از تجربه ناراحت‌کننده و پیچیده‌ای که سال گذشته داشت، ممکن است در رابطه با اینکه تولید خود را بیش از حد گسترش دهد دوباره فکر کند. این شرکت نه تنها در سال ۲۰۲۳ چندین بار در تخمین درآمد خود تجدید نظر کرده است، بلکه در سال ۲۰۲۲، این شرکت تایوانی مجبور شد با انتظارات بیش از حد خوش‌بینانه مشتریان حین یک کاهش گسترده در تولید تراشه‌ها و فناوری‌های پیشرفت روبه‌رو شود.

افزایش هزینه گره های 2 نانومتری TSMC می تواند بر بازار نوپا AI تأثیر بگذارد
اساس گزارش گروه چین تایمز، یک نمودار ترجمه شده از پیش بینی هزینه سرمایه ۲۰۲۴ TSMC که توسط بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس انجام شده است.

تردید و ابهام شرکت تایوانی (TSMC) در گزارشی از گلدمن ساکس (Goldman Sachs) به نقل از روزنامه چینا تایمز (China Times) نیز مشخص بود که نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید (capacity utilization rates) شرکت TSMC برای فرآیندهای ۳ نانومتری و ۲ نانومتری کاهش یافته است. گزارش گلدمن ساکس، هدف قیمت سهام شرکت TSMC را کاهش داد و تخمین استفاده از ظرفیت را برای فرآیند ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۳ به ۳۶ درصد کاهش داد. شاید همین موضوع باعث شده که هزینه هر وافر فرآیند ۳ نانومتری به مدت بیش از یک سال پایین‌تر از ۲۰,۰۰۰ دلار گزارش نشود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.