افزایش عملکرد ۱۵ درصدی با اورکلاک حافظه کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 GRE!

شرکت AMD در آخرین نسخه درایور، محدودیت‌های اورکلاک حافظه را از کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE خود حذف کرده است که امکان افزایش عملکرد چشمگیر را فراهم خواهد کرد.

آخرین تغییرات درایور Adrenalin 24.3.1 شرکت AMD به صراحت به حذف محدودیت‌های اورکلاک حافظه برای کارت گرافیک Radeon RX 7900GRE اشاره نکرده است، اما وبسایت TechPowerUP به سرعت این پیشرفت جدید را شناسایی کرد. به نظر می‌رسد که شرکت AMD در آخرین درایور WHQL خود حذف این محدودیت را اعمال کرده است، که به کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE اجازه می‌دهد تا با تنظیم دستی محدودیت اورکلاک از طریق نرم‌افزار AMD، با سرعت‌های کلاک بسیار سریع‌تری کار کند.

افزایش عملکرد 15 درصدی با اورکلاک حافظه کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 GRE
منبع تصویر: TechpowerUp

همچنین باید گفت که، همه ما می‌دانیم که کارت گرافیک‌های «Golden Rabbit Edition» قرار بود تا حدودی یک نسخه «الهام‌گرفته از فرهنگ» باشند و شرکت AMD قصد نداشت با انتشار آن، عرضه محصولات فعلی خود در بازار را مختل کند. بنابراین برای اطمینان از این امر، شرکت AMD محدودیتی را در اورکلاک حافظه کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE اعمال کرد، تا عملکرد این کارت گرافیک را با سایر محصولات مشابه شرکت همسان سازی کند.

در حالی که این کار تا حدی جواب داد، اما شرکت AMD اکنون قصد دارد که با به‌روزرسانی جدید درایور که آن را با عنوان «حداکثر محدودیت تنظیم حافظه که ممکن است به اشتباه در کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900 GRE شرکت AMD گزارش شده باشد» طبقه‌بندی کرده است، به تصمیم اصلی خود بازگردد. این بیانیه نسبتاً مبهم است زیرا به طور واضح توضیح نمی‌دهد که چه تغییراتی در این به‌روزرسانی اعمال شده است و چطور مشکلات گزارش شده قبلی حل شده‌اند.

افزایش عملکرد 15 درصدی با اورکلاک حافظه کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 GRE
منبع تصویر: TechpowerUp

خوشبختانه، وبسایت TechPowerUP برخی از بنچمارک‌ها را اجرا کرد و به صورت دستی کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE شرکت AMD را در آخرین بررسی خود تست کرد و همانطور که انتظار می‌رفت، Radeon RX 7900 GRE توانست عملکرد مناسبی را به نمایش بگذارد. همانطور که می‌بینید اورکلاک ۲۶۱۴ مگاهرتز روی حافظه، به تنهایی توانسته ۱۵ درصد افزایش عملکرد را به همراه داشته باشد.

همانطور که توسط خود وبسایت TechPowerUP بیان شده است، حداکثر سرعت کلاکی (overclock) که می‌توان به دست آورد، به نوع چیپ‌های حافظه موجود در دستگاه وابسته است. از این رو، آنها توانستند به سرعت ۲۶۰۴ مگاهرتز با تراشه‌های ۲۰ گیگابیت بر ثانیه خود دست یابند. با این حال، برای کاربرانی که دارای تراشه‌های ۲۴ گیگابیت بر ثانیه GDDR6-effective هستند، این عدد می‌تواند تا ۳۰۰۰ مگاهرتز افزایش یابد، که با در نظر گرفتن محدودیتی که این تراشه قبلا با آن مواجه بود، بسیار چشمگیر است. با درایورهای قدیمی‌تر، حافظه از مشخصات اولیه ۲۰ گیگابیت بر ثانیه به ۱۸.۵ گیگابیت بر ثانیه محدود شده بود.

در بنچمارک‌ها، کارت گرافیک ۷۹۰۰ GRE شرکت AMD توانست امتیاز FPS (تعداد فریم‌های بر ثانیه) را تا ۶ درصد در تست ۳DMark Time Spy GT1 افزایش دهد و اختلاف کلی عملکرد بدون درنگ را به ۱۵ درصد برساند. با این حال، ما هنوز باید منتظر بازی و تست‌های دیگر با محدودیت‌های جدید باشیم که تصویر کلی از این تراشه را بسیار واضح‌تر می‌کند. در حال حاضر، به جرات می‌توان گفت که کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE می‌تواند به یک گزینه قانع کننده در بازار تبدیل شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.