اعتقاد مارک زاکربرگ مبنی بر ناپایدار بودن walled garden اپل و شکست آن

اپل مدت‌هاست که انحصار و کنترل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود که به walled garden نیز مشهور است را در بین تمام پلتفرم‌های تحت کنترلش پیاده‌سازی کرده و این شیوه تجاری قدرتمندترین کمپانی جهان در گذشته، انتقادات زیادی را ایجاد نکرده بود اما در سال‌های اخیر این مدل تجاری و کنترلی اپل تحت انتقاد شدید توسعه‌دهندگان، شرکت‌های نرم‌افزاری و گیمینگ و حتی برخی مدیرعامل‌های بلندپایه تکنولوژی قرار گرفته به طوری که جدیداً نیز مارک زاکربرگ در این خصوص انتقاداتی را به اپل کرده است.

در سال‌های گذشته و با افزایش دعواهای حقوقی اپل و اپیک گیمز انتقادات و نظارت‌ها در خصوص انحصار اپل در سرویس‌ها و پلتفرم‌های تحت مدیریتش‌اش افزایش یافته و حتی اخیراً مارک زاکربرگ نیز گفته که مدل کسب و کار walled garden در بلند مدت ناپایدار است.

شرکت اپل دهه‌ها را صرف مراقبت و ساختن walled garden در اطراف فناوری و محصولات خود کرده و این به با ارزش‌ترین شرکت در ایالات متحده و جهان اجازه داده تا کنترل نرم‌افزارهایی را که می‌تواند روی آیفون‌ها و مک‌هایش قرار بگیرند را در دست داشته باشد و حتی عملکرد آن نرم‌افزارها را تحت کنترل و نظارت قرار دهد.

مارک زاکربرگ walled garden اپل

با این حال اقدامات اخیر رگولاتوری‌ها و قانون‌گذاران در اروپا و ایالات متحده احتمالا اولین ترک‌ها را بر روی دیوار اپل در بخش موبایل و اپ استور ایجاد خواهد کرد. در چهارشنبه هفته گذشته نیویورک تایمز میزبان نشست سالانه DealBook بود و در این نشست هر ساله متخصصان و روزنامه‌نگاران حوزه تکنولوژی گردهم می‌آیند و رهبران شرکت‌های بزرگ نیز با شرکت در آن نظرات خود را ارائه می‌دهند.

در همین رابطه گفتگویی با مارک زاکربرگ مدیرعامل متا شکل گرفت و او اذعان کرد که باور ندارد اپل در نهایت بتواند جلوی فعالیت اپ استورهای دیگر که در نظر دارند با استور این کمپانی رقابت کنند را بگیرد. زاکربرگ معتقد است که انحصار دریافت اپلیکیشن‌ها فقط از طریق استور اپل و دریافت کارمزد ۳۰ درصدی برای این اپ‌ها از توسعه‌دهندگان سیاست تجاری پایدار و خوبی نیست.

زاکربرگ همچنین به اخبار اخیر حول محور ایلان ماسک و اپل اشاره کرد و افزود که زمانی که یک شرکت کنترل کامل یک پلتفرم عمده را دارد اتفاقات اینچنین رخ می‌دهد. ایلان ماسک در همین راستا مدعی شده که اپل توییتر را به دلیل سیاست جدید نظارت بر محتوای آنلاین تهدید به حذف کردن اپلیکیشن این کمپانی از اپ استور کرده و ماسک نیز از این مورد خوشحال نیست. با این حال به نظر می‌رسد که ماسک اخیرا مشکلات میان اپل را یک سوءتفاهم دانسته و در حال حاضر اذعان کرد که همه چیز خوب است!

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.