اسپیس ایکس ماهواره های جاسوسی برای دولت امریکا میسازد!

Screen Shot 1402 12 26 at 19.21.19

شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، در حال ساخت شبکه‌ای از صدها ماهواره جاسوسی تحت قراردادی طبقه‌بندی‌شده با یک آژانس اطلاعاتی ایالات متحده است. این پروژه نشان‌دهنده‌ی تعمیق روابط بین شرکت فضایی ایلان ماسک و سازمان‌های امنیت ملی آمریکا است.

به گزارش سرویس هوافضا آژانس خبری تکنا، این شبکه توسط واحد تجاری Starshield شرکت اسپیس‌اکس و تحت قراردادی به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار که در سال ۲۰۲۱ با دفتر شناسایی ملی NRO  (آژانس اطلاعاتی که ماهواره‌های جاسوسی را مدیریت می‌کند) منعقد شده است، ساخته می‌شود.

این برنامه نشان‌دهنده‌ی وسعت مشارکت اسپیس‌اکس در پروژه‌های اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده و همچنین سرمایه‌گذاری عمیق‌تر پنتاگون در سیستم‌های ماهواره‌ای عظیم و با مدار پایین زمین است که هدف از آنها پشتیبانی از نیروهای زمینی می‌باشد.

منابع آگاه می‌گویند در صورت موفقیت، این برنامه توانایی دولت و ارتش آمریکا را برای شناسایی سریع اهداف بالقوه در تقریباً هر نقطه از جهان به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این قرارداد نشان‌دهنده‌ی اعتماد فزاینده‌ی نهادهای اطلاعاتی به شرکتی است که مالک آن با دولت بایدن درگیر شده و در مورد استفاده از اتصال ماهواره‌ای استارلینک در جنگ اوکراین جنجال به پا کرده است.

رسانه تکنا برای اولین بار فاش می‌کند که قرارداد اسپیس‌اکس برای یک سیستم جاسوسی قدرتمند جدید با صدها ماهواره با قابلیت تصویربرداری از زمین است که می‌توانند به صورت گروهی در مدارهای پایین عمل کنند و آژانس جاسوسی که شرکت ماسک با آن کار می‌کند NRO است. اسپیس‌اکس بزرگترین اپراتور ماهواره‌ای جهان، به چندین درخواست برای اظهارنظر در مورد قرارداد، نقش خود در آن و جزئیات مربوط به پرتاب ماهواره‌ها پاسخ نداد. پنتاگون درخواست برای اظهارنظر را به NRO و اسپیس‌اکس ارجاع داد.

NRO در بیانیه‌ای ضمن تأیید ماموریت خود برای توسعه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته و مشارکت‌هایش با سایر آژانس‌های دولتی، شرکت‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و کشورها، از اظهارنظر در مورد یافته‌های رویترز درباره‌ی وسعت مشارکت اسپیس‌اکس در این تلاش خودداری کرد.

سخنگوی NRO گفت: «دفتر شناسایی ملی در حال توسعه‌ی توانمندترین، متنوع‌ترین و مقاوم‌ترین سیستم اطلاعاتی، نظارت و شناسایی فضایی است که جهان تا به حال به خود دیده است.»

منابع آگاه می‌گویند این ماهواره‌ها می‌توانند اهداف را روی زمین ردیابی کرده و آن داده‌ها را با مقامات اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده به اشتراک بگذارند. آن‌ها افزودند که این امر به دولت آمریکا امکان می‌دهد به سرعت تصاویر مداوم از فعالیت‌های روی زمین در تقریباً هر نقطه‌ای از جهان ثبت کند و به عملیات اطلاعاتی و نظامی کمک کند.

بر اساس گفته‌ی سه منبع، از سال ۲۰۲۰ حدود دوازده نمونه‌ی اولیه در کنار سایر ماهواره‌ها روی موشک‌های فالکن ۹ اسپیس‌اکس پرتاب شده است. پایگاه داده‌ی دولتی ایالات متحده از اشیاء موجود در مدار نشان می‌دهد که چندین مأموریت اسپیس‌اکس ماهواره‌هایی را مستقر کرده‌اند که نه شرکت و نه دولت هرگز آن‌ها را تأیید نکرده‌اند. دو منبع تأیید کردند که این‌ها نمونه‌های اولیه برای شبکه‌ی Starshield هستند.

تمامی منابع به دلیل عدم مجوز برای بحث در مورد برنامه‌ی دولت ایالات متحده، درخواست کردند که ناشناس باقی بمانند. پنتاگون هم‌اکنون یکی از مشتریان بزرگ اسپیس‌ایکس است و از موشک‌های فالکن ۹ آن برای پرتاب محموله‌های نظامی به فضا استفاده می‌کند. یکی از منابع گفت اولین ماهواره‌ی نمونه‌ی اولیه‌ Starshield که در سال ۲۰۲۰ پرتاب شد، بخشی از یک قرارداد جداگانه‌ی تقریباً ۲۰۰ میلیون دلاری بود که به موقعیت‌یابی اسپیس‌اکس برای دریافت جایزه‌ی بعدی ۱.۸ میلیارد دلاری کمک کرد.

شبکه‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ Starshield از استارلینک، مجموعه‌ی رو به رشد پهنای باند تجاری اسپیس‌ایکس که حدود ۵۵۰۰ ماهواره در فضا برای ارائه اینترنت تقریباً جهانی به مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی دارد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.