استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در چین ممنوع شد!

دولت چین استفاده از پردازنده‌های ساخت شرکت‌هایی مانند اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرده و به این ترتیب مناقشه‌های جدیدی را در صنعت فناوری ایجاد کرده است. با اعمال این محدودیت دولت چین در تلاش است پذیرش گزینه‌های داخلی را ترویج دهد.

به نظر می‌رسد خصومت میان دولت‌های آمریکا و چین توانسته بازارهای فناوری را تحت تأثیر خود قرار دهد. اعمال این محدودیت به ویژه برای تولیدکنندگان تراشه‌های آمریکایی مانند شرکت‌های انویدیا و AMD، که یک پایگاه مصرف کننده غالب در منطقه ایجاد کرده‌اند، مشکل ساز خواهد بود. به نظر می‌رسد چین حرکت بعدی را در اینجا انجام داده است.

خبرگزاری فایننشال تایمز (Financial Times) گزارش می‌دهد که دولت چین استفاده از تراشه‌های اینتل و AMD را در سیستم‌های خود ممنوع کرده است و دلیل آن را نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی می‌داند، از سوی دیگر دولت چین اطمینان حاصل می‌کند که سیستم‌های آن‌ها دارای تجهیزات «ایمن و قابل اعتماد» هستند. علاوه بر این، دولت همچنین به مقامات سطح شهر توصیه کرده است که ویندوز شرکت مایکروسافت را به عنوان سیستم عامل اصلی خود کنار بگذارند.

استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در چین ممنوع شد!
فرصت طلایی برای هوآوی: استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در چین ممنوع شد!

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات کشور چین فهرستی از پردازنده‌های منطبق با سیاست‌های دولت را منتشر کرد که شامل تمام تولیدکنندگان چینی بدون نام می‌شد، با این وجود ما معتقدیم شرکت‌هایی مانند هوآوی و فیتیوم (Phytium) در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند. در واقع ممنوع کردن استفاده از محصولات شرکت‌های اینتل و AMD تقریباً بلافاصله، یک حرکت غیرمنتظره بود، اما از آنجایی که صنعت فناوری چین در بازارهای بین‌المللی به وضعیت انزوا رسیده است، و برای مقابله با آن، این کشور به طور گسترده به استفاده از گزینه‌های داخلی روی آورده‌اند، این اقدام قابل پیشبینی بود به ویژه پس از شکست اخیر شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی.

برای کمپانی‌های اینتل و AMD، این در واقع یک وضعیت هشدار دهنده است زیرا ممنوعیت از سوی دولت به این معنی است که بازارهای مصرفی آنها به زودی مختل خواهد شد، مگر اینکه یک راه حل موقت به دست آید. علاوه بر آن این مسئله به معنای تحمیل زیان مالی هنگفت بر این شرکت‌هاست، زیرا طبق گزارش‌های جدید، شرکت اینتل ۲۷ درصد از فروش سالانه خود را از کشور چین به دست آورده است. با این حال، اعمال این محدودیت، برای شرکت‌هایی مانند هوآوی یا لونگسون (Loongson) که به سرعت در حال توسعه پردازنده‌های داخلی خود هستند، در نهایت می‌تواند به معنی پذیرش گسترده آن‌ها باشد و همچنین آتش نوآوری و تحقیق و توسعه را در خط تولید محصولات این شرکت‌های چینی شعله‌ور می‌کنند.

جالب است که ببینیم اوضاع چگونه پیش می‌رود و تا آنجا که ما شاهد آن هستیم، شرکت‌ها یا به طرف آمریکا یا به طرف چین خواهند رفت. هر دو کشور به شدت مشغول سرمایه گذاری در تجهیزات فناوری خود هستند، برای مثال دولت بایدن از طریق قانون تراشه‌های خود به توسعه این بخش دامن می‌زند و رشد تراشه‌های نیمه‌رسانا داخلی را برای شرکت‌هایی مانند اینتل تشویق می‌کند. با وجود این، اعمال ممنوعیت جدید ابهام دیگری ایجاد کرده است که به طور قطع بر بازارها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.