استفاده از دهانشویه راهی برای تشخیص بیماری قلبی

یافته های یک مطالعه جدید نشان داده است که اندازه گیری سطح گلبول های سفید خون در بزاق از طریق دهانشویه سریع و آسان ۳۰ ثانیه ای، روشی موثر برای تشخیص زودهنگام علائم هشدار دهنده بیماری قلبی، به ویژه در افراد جوان و در غیر این صورت سالم است.

به گزارش سیناپرس، بیماری لثه که با عنوان پریودنتیت نیز شناخته می شود، با چندین بیماری دیگر از جمله بیماری قلبی عروقی (CVD)، سرطان دهان و روده بزرگ، عفونت ریه، دیابت و بیماری آلزایمر مرتبط است.

اکنون، محققان دانشگاه Mount Royal در آلبرتای کانادا، روشی سریع، ساده و غیرتهاجمی برای تشخیص پریودنتیت ابداع کرده ‌اند که ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را در بزرگسالان جوان سالم نشان دهد و لزوماً نیازی به مراجعه به دندانپزشک ندارد.

بیشتر تحقیقات قبلی به رابطه بین التهاب دهان و بیماری قلبی عروقی در جمعیت های مسن تر پرداخته اند. بنابراین، محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا التهاب کمتر که در افراد جوان رایج است، می تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد یا خیر.

ترور کینگ (Trevor King) پژوهشگر مسئول این مطالعه گفت: حتی در بزرگسالان جوان و سالم، سطوح پایین بار التهابی دهان ممکن است بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد که یکی از علل اصلی مرگ و میر در آمریکای شمالی است.

بار التهابی دهان (OIL) سطوح نوتروفیل ها یعنی گلبول های سفید خون را که به عنوان اولین خط دفاعی سیستم ایمنی عمل می کنند، اندازه گیری می کند تا میزان التهاب در دهان و وجود و شدت بیماری های پریودنتال را تعیین کند.

محققان ۲۸ شرکت کننده زن و مرد غیرسیگاری بین ۱۸ تا ۳۰ سال بدون سابقه بیماری پریودنتال را انتخاب کردند. محققان دریافتند که تعداد بالای نوتروفیل ها در بزاق به طور قابل توجهی با اتساع ضعیف ناشی از جریان مرتبط است که نشان می دهد این شرکت کنندگان ممکن است در آینده در معرض خطر بیماری قلبی عروقی باشند.

محققان فرض کردند که اثرات قلبی عروقی ناشی از بیماری پریودنتال ناشی از التهاب دهان است که به رگ های خونی نشت کرده و بر توانایی شریان ها برای تولید گاز نیتریک اکسید (NO) تأثیر می گذارد که عروق را باز نگه می دارد و از آسیب موادی مانند کلسترول در خون جلوگیری می کند.

محققان می گویند که این آزمایش ساده می تواند راهی برای شناسایی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آینده، به ویژه در افراد سالم باشد. مایکل گلگوئر (Michael Glogauer) یکی از محققان این مطالعه گفت: آزمایش دهانشویه را می توان در معاینه سالانه  یا دندانپزشکی استفاده کرد و به راحتی می توان آن را به عنوان یک ابزار اندازه گیری التهاب دهان در هر کلینیکی اجرا کرد.

به گزارش سیناپرس، کینگ در خاتمه گفت: با توجه به این شواهد، علاوه بر بازدیدهای منظم از دندانپزشک، بهداشت دهان و دندان همیشه توصیه می شود. او افزود: ما همچنین امیدواریم که افراد بیشتری را با ژنژیویت و پریودنتیت پیشرفته‌تر در نظر بگیریم تا تأثیر سطوح مختلف التهاب لثه بر اقدامات قلبی عروقی را عمیق‌تر درک کنیم.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Frontiers in Oral Health منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

نوشته استفاده از دهانشویه راهی برای تشخیص بیماری قلبی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.