استفاده از داروهای آنتی اسید با زوال عقل مرتبط است

به گزارش سیناپرس همدان، محققان بیمارستان دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه آرهوس دانمارک، ارتباط بالقوه بین مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs)، داروهای ضد اسیدی که معمولاً برای سرکوب تولید اسید معده استفاده می‌شوند و افزایش خطر زوال عقل را بررسی کرده‌اند.

در مقاله ای با عنوان “مهارکننده های پمپ پروتون و زوال عقل: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت در سراسر کشور” که در Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است، محققان ارتباط قابل توجهی بین استفاده از PPI، مدت زمان استفاده و افزایش خطر زوال عقل پیدا کردند.

این مطالعه در یک گروه دانمارکی متشکل از ۱۹۸۳۷۸۵ فرد ۶۰ تا ۷۵ ساله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ انجام شد و فقط افرادی را که قبلاً تشخیص زوال عقل یا درمان با داروهای خاص زوال عقل نداشتند، انجام شد.

در طول این مطالعه، ۹۹۳۸۴ نفر دچار زوال عقل شدند و ۴۶۹۹۲۰ نفر به عنوان گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفتند. استفاده از PPI با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل به هر علت، به ویژه برای افراد ۶۰ تا ۶۹ ساله در هنگام تشخیص همراه بود. گروه افراد ۶۰ تا ۶۹ ساله دارای نسبت بروز ۱.۲۵ تا ۱.۵۹ بسته به مدت زمان استفاده و ۱.۳۶ به طور کلی برای کسانی که تا به حال از PPI استفاده کرده اند.

خطر ناچیزتری در گروه های ۷۰ تا ۷۹ و ۸۰ تا ۸۹ ساله مشاهده شد که به ترتیب ۱.۱۲ و ۱.۰۶ برای همیشه استفاده می شد. هیچ ارتباط معنی داری بین استفاده از PPI و زوال عقل برای افراد بالای ۸۹ سال در زمان تشخیص مشاهده نشد.

قرار گرفتن در معرض PPI با افزایش نرخ زوال عقل با هر علتی که قبل از ۹۰ سالگی اتفاق می‌افتد، بدون توجه به زمان شروع درمان PPI مرتبط بود. مدت زمان تجمعی طولانی تر استفاده از PPI تخمین ریسک بالاتری را به همراه داشت.

PPI ها معمولا برای درمان بیماری های مرتبط با اسید معده استفاده می شوند. مطالعات قبلی نتایج متناقضی را در مورد ارتباط بین استفاده از PPI و زوال عقل نشان داده اند. PPIها با واکنش‌های نامطلوب عصبی بالقوه، از جمله تأثیرات بر انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز مرتبط هستند، اگرچه مکانیسم‌ها و علت و معلولی آن مشخص نیست.

یافته ها نشان می دهد که استفاده از PPI با افزایش خطر زوال عقل، به ویژه در افراد جوان تر، مرتبط است. این بدان معنا نیست که استفاده از PPI باعث زوال عقل می شود، زیرا پتانسیل یک علیت معکوس وجود دارد، جایی که تولید اسید در معده در اوایل ایجاد زوال عقل افزایش می یابد و درمان های PPI برای درمان علائم بیماری در حال پیشرفت استفاده می شود. همچنین ممکن است که درمان های PPI اختلالی ایجاد کند که منجر به زوال عقل شود.

سیستم عصبی روده، سلول‌های عصبی تعبیه‌شده در دیواره‌های دستگاه گوارش، بخش مهمی از ارتباط روده-مغز با پتانسیل ایجاد اختلال در یکی برای تأثیرگذاری بر دیگری است. همچنین ارتباط بین بیماری آلزایمر و جمعیت میکروبیوتای روده ای خاص دیده شده است که می تواند بیشتر روابط علی را مخدوش کند.

نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که تحقیقات بیشتری برای کشف مکانیسم‌های زیربنایی این ارتباط و اینکه آیا آن در بین زیرگروه‌های زوال عقل متفاوت است، مورد نیاز است.

منبع: Alzheimer’s & Dementia

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته استفاده از داروهای آنتی اسید با زوال عقل مرتبط است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.