از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard

استودیو Blizzard قبلا به استودیویی شهرت داشت که هرگز اشتباه نمی‌کرد. این استودیو بازی‌هایی را در سبک‌های فانتزی منتشر می‌کرد که به طور کلی صنعت بازی‌های ویدیویی را تغییر می‌داد. بازی‌هایی مثل Warcraft و Diablo که بیش از صد میلیون طرفدار دارند، همگی توسط این استودیو منتشر شده‌اند. ولی طی سال‌های اخیر ما شاهد سقوط Blizzard به اعماق تاریکی بودیم.

<!–

–>

سوال اینجاست که مشکلات از کجا شروع شدند؟ یک استودیو با سابقه‌ای تا این حد و اندازه خوب و زیبا چگونه به استودیوی تبدیل شد که تقریبا تمامی گیمرها از آن متنفرند؟ جواب کوتاه این است که Blizzard طی چند سال اخیر درگیری‌های قانونی داخلی بسیاری را تجربه کرد و با یک تغییر مدیریت به سمت پول‌دوستی رفت و کیفیت‌ بازی‌هایش را فدا هزینه آن‌ها کرد. ولی اگر جواب بلند را می‌خواهید و دوست دارید بدانید که سقوط Blizzard طی چه مراحلی اتفاق افتاد، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

یک شروع ساده


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

در سال ۱۹۹۱ سه دانشجو تصمیم گرفتند یک استودیو تاسیس کنند به نام Silicon & Synapse. این استودیو اولین بازی خود را با نام Lost Vikings منتشر کرد و بعد از آن نام استودیو خود را به Chaos تغییر دادند. متاسفانه این تغییر نام دوامی نداشت، چون قبل از آن‌ها یک استودیوی دیگر با نام Chaos وجود داشت و می‌خواست از آن‌ها شکایت‌ کند. برای همین در نهایت برای بار سوم اسم استودیو خود را عوض کردند و این بار نامش را گذاشتند Blizzard.

آغاز کار شرکت


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

بلیزارد در سال ۱۹۹۴ اولین بازی Warcraft را منتشر کرد که از همان اول هم به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دنیا تبدیل شد. محبوبیت بازی به قدری بود که بلیزارد در سال ۱۹۹۵ نسخه دوم این بازی را هم منتشر کرد. این بازی‌ها هم کیفیتی فوق‌العاده برای زمان خودشان و هم قابلیت چندنفره داشتند، برای همین یکی از نوآورانه‌ترین و خلاقانه‌ترین بازی‌های آن زمان محسوب می‌شدند.

بلیزارد در این دوران کم کم داشت شناخته می‌شد. آن‌ها در مراسم‌ها و رویدادهای مختلف شرکت می‌کردند و طرفدار زیادی هم پیدا کرده بودند. در همین دوران و در یکی از رویدادها، با یکی از کارکنان شرکتی به نام Condor آشنا شدند. بعد از کمی صحبت، تیم بلیزارد متوجه شد که Condor قصد دارد روی یک پروژه نقش‌آفرینی کار کند ولی کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند. این بازی مدنظر نامش Diablo بود و بلیزارد تصمیم گرفت که از این بازی حمایت کند.

همکاری بین این دو استودیو به قدری خوب بود که بلیزارد تصمیم گرفت که Condor را به تیم خودش اضافه کند و نام این استودیو را به Blizzard North تغییر داد. بازی دیابلو به سرعت به یکی از شاهکارهای صنعت گیم تبدیل شد و بیش از ۱ میلیون نسخه هم فروش داشت. از آن‌جا بود که بیلزارد به کات‌سین‌ها و صحنه‌های سینماتیکی که دارد مشهور شد.

اوج شهرت


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۸ بلیزارد یک دهه موفقیت را تجربه کرد. این استودیو با انتشار مجموعه‌هایی مثل Starcraft ،Diablo و Warcraft دائما شهرتش را افزایش می‌داد. کار به جایی رسیده بود که حتی مجبور شدند که یک سیستم ایجاد کنند تا بتوانند بازی‌های متعدد خود را به صورت دائمی آپدیت کنند. برای همین یک نرم‌افزار به نام Battle.net ساختند تا همیشه با کاربران خود در ارتباط باشند.

شاید هیچ‌کس در این دوران به سقوط Blizzard فکر نمی‌کرد. شهرت این استودیو به حدی رسید که یک همایش و رویداد بزرگ به نام Blizzcon را هم به صورت سالیانه برگزار می‌کردند تا توسعه‌دهنده‌ها و صداپیشه‌ها به صورت مستقیم با بازیکنان در ارتباط باشند. در تمامی این دوران به نظر می‌رسید که بلیزارد اصلا امکان اشتباه ندارد و داشت از نردبان پیشرفت با سرعتی باورنکردنی بالا می‌رفت.

ادغام با Activision و ثباتی موقت


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

در سال ۲۰۰۸ یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌های صنعت بازی‌های ویدیویی تصمیم گرفت که بلیزارد را با مبلغ تقریبا ۱۹ میلیارد دلار خریداری کند. ادغام این دو شرکت بدون کوچک‌ترین مشکلی پیش رفت و بدون ایجاد یک اختلال داخلی انجام شد. نتیجه این همکاری شروع کار بلیزارد بر یک عنوان شوتر بسیار خوب به نام پروژه تایتان بود.

پروژه تایتان یکی از مخفی‌ترین کارهای بلیزارد بود و سعی داشت که از طریق آن پای خود را به ژانر شوتر باز کند. برای چندین سال این پروژه ادامه داشت ولی به علت وجود یک سری مشکل در تیم توسعه‌دهنده، بلیزارد مجبور شد که توسعه آن را متوقف کند. کمی بعد این استودیو تصمیم گرفت که کار این پروژه را ادامه دهد و در یکی از رویدادهای Blizzcon این بازی را با نام Overwatch به تمامی طرفدارانش معرفی کرد.

Overwatch


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

وقتی که بازی Overwatch بالاخره منتشر شد، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر تبدیل شد. این بازی در عین سادگی‌ای که داشت، گیم‌پلی‌ای پیچیده و دنیایی به شدت زیبا و پرجزئیات داشت. در حقیقت Overwatch اولین بازی شوتر بزرگی بود که المان‌های داستانی به شدت قوی را در بازی‌اش پیاده کرد و برای تک تک شخصیت‌هایش یک تاریخ و داستان مجزا به وجود آورد. این موضوع باعث می‌شد که صحبت‌ها و دیالوگ‌های داخل این بازی چندین برابر قشنگ‌تر به نظر برسند.

شهرت اورواچ به حدی رسید که حتی بلیزارد تصمیم گرفت که Overwatch League را تاسیس کند. این لیگ در حقیقت یک مجموعه مسابقاتی بود که هرکسی می‌توانست در آن شرکت کند. تنها کاری که باید می‌کردید این بود که یک تیم جمع کنید و ثبت‌نام کنید. جدا از اسپانسرها و دیگر منابع درآمدی، خود بلیزارد هم به شما پول می‌داد تا عضو Overwatch League شوید و در مسابقات آن شرکت کنید. در حقیقت محبوبیت اورواچ به قدری زیاد بود که انگار یک مسابقه eSports شخصی داشت.

ولی خب هر چیز خوبی هم بالاخره تمام می‌شود و خیلی از افراد معتقدند که سقوط Blizzard بعد از بازی اورواچ بود که شروع شد.

شروع سقوط بلیزارد بعد از Overwatch


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

بعد از بازی Overwatch همه چیز برای بلیزارد کم کم از بین رفت. سیاست‌های اشتباه و پول‌پرستانه این استودیو از این زمان بود که آغاز شد. نمونه اول آن هم چیزی نبود جز بازی Diablo Immortal. همه ما با مجموعه دیابلو آشنا هستیم. این مجموعه نقش‌آفرینی شاید بهترین در سبک خودش نباشد، ولی قطعا طرفداران خاص خودش را دارد. بلیزارد در یکی از رویدادهای Blizzcon تصمیم گرفت که نسخه بعدی این مجموعه را با نام Diablo Immortal معرفی کند. اما تنها یک مشکل وجود داشت، این بازی تنها برای موبایل بود.

این موضوع باعث خشم بسیاری از طرفداران این مجموعه شد. اکثر بازیکنان دوست داشتند که بعد از چندین سال حداقل یک بازی کامل و خوب را برای کامپیوتر خود بگیرند و نه یک بازی برای موبایل. در این دوران بود که بلیزارد کم کم اعتماد طرفدارانش را از دست داد و به آرام‌ترین شکل ممکن، سقوط Blizzard آغاز شد.

اخراج‌های سال ۲۰۱۹


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

در سال ۲۰۱۹ اولین موج مشکلات بلیزارد آغاز شد. به علت وجود بی‌ثباتی‌های اقتصادی، هزینه‌های بلیزارد به شدت افزایش پیدا کرد و سود این استودیو هم با کاهش مواجه شد. برای همین بلیزارد چاره‌ دیگری نداشت و مجبور شد که تعداد خیلی زیادی از کارمندانش را اخراج کند.

این موضوع از دو جهت برای این استودیو ضرر داشت. مورد اول این بود که از نظر خلاقیتی و کیفیتی با کمبود مواجه شد. تمامی افرادی که بلیزارد اخراج کرد آدم‌هایی بودند که خلاقیت آن‌ها و توانایی‌هایشان همیشه به این استودیو کمک می‌کرد. حالا با از دست دادن آن‌ها، بلیزارد بخش بزرگی از بازی‌های آینده خودش را هم از دست داد.

مورد دوم هم ظاهر استودیو در مقابل عموم بود. بلیزارد همیشه استودیویی بود که به صورت مستقیم با طرفدارانش در ارتباط بود، برای همین مردم با تمامی کارکنان این استودیو هم به شدت احساس هم‌دردی می‌کردند. این موضوع باعث شد که تعداد خیلی زیادی از طرفداران قدیمی بلیزارد نسبت به آینده‌اش دلسرد شوند.

Boycotblizzard#


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دلایل سقوط Blizzard به حمایت این استودیو از چین برمی‌گردد؛ آن هم به بدترین شکل ممکن.

بخشی از محبوبیت‌ اثری مثل Overwatch، استریمرها و اینفلوئنسرهایی بودند که بازی را تجربه می‌کردند. در یکی از مسابقاتی که در Overwatch League برگزار شد، اعضای یکی از تیم‌ها بعد از پیروزی در مسابقه حمایت خودش را از هنگ کنگ اعلام کرد و به صورت عمومی گفت که هنگ کنگ یک کشور مستقل است. طبیعتا می‌توانید حدس بزنید که چنین کاری تا چه حدی کشور چین و حکومتش را عصبانی می‌کند. حالا واکنش بلیزارد چه بود؟ این بازیکن به طور کامل بن شد، تمامی اسکین‌ها و تروفی‌هایش را از دست داد و دیگر اجازه بازی کردن نداشت.

این رفتار بلیزارد باعث ایجاد خشم خیلی زیادی در میان مردم شد. بسیاری از مردم، چه در چین و چه در کشورهای اروپایی و آمریکایی، از این اقدام بلیزارد متنفر شدند. برای همین یک هشتگ “BoycotBlizzard#” در تویتر به سرعت ترند شد و تقریبا همه بازیکنان بلیزارد از آن حمایت کردند. فروش بلیزارد به شدت کاهش پیدا کرد و سرورهای تمامی بازی‌هایش هم شدیدا خلوت شدند. حتی یک سری تجمع و راهپیمایی اعتراضی هم ضد این شرکت در چندین کشور مختلف شکل گرفت.

فشارهای رسانه‌ای و مجازی بر بلیزارد به قدری زیاد شد که این شرکت در نهایت مجبور شد به صورت عمومی از همه عذرخواهی کند و تمامی اسکین‌‌ها و اکانت آن بازیکن حامی هنگ کنگ را برگرداند. درست است که بلیزارد در نهایت تسلیم شد، ولی ضربه‌ای که به طرفدارانش زد را کسی فراموش نکرد.

معرفی بازی‌های Overwatch 2 و Diablo IV


دیابلو 4دیابلو 4

در این دوران پر از مشکلات مختلف بلیزارد، حداقل یک اتفاق خوب افتاد. در یکی از رویدادهای Blizzcon، این استودیو نسخه دوم بازی اورواچ را معرفی کرد. قرار بود که در این نسخه تمامی مشکلات تعادل قدرت بین شخصیت‌ها حل شود و بخش PVE هم به بازی اضافه شود. این دو مورد تمامی مواردی بودند که طرفداران اورواچ از بلیزارد می‌خواستند، برای همین بعد از دیدن این رویداد سر از پا نمی‌شناختند.

یکی دیگر از بازی‌هایی که معرفی شد بازی Diablo IV‌ بود. بالاخره بلیزارد تصمیم گرفت که نسخه کامپیوتری و کنسولی این مجموعه را هم ادامه دهد و بازی بعدی‌اش را در این رویداد معرفی کرد. این بازی از نظر گرافیکی پیشرفت خیلی خوبی داشت و قرار بود که دنیایی بزرگ‌تری از همیشه و یک داستان عالی داشته باشد.

موفقیت Warzone و آغاز Battlepassها


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

سال ۲۰۲۰ یک سال خیلی سخت و عجیب بود. در این سال تمامی دنیا به صورت مشترک وارد دوران قرنطینه خانگی شدند و در خانه‌های خود زندانی شدند. قطعا خاطرات خیلی از ما از این دوران الان زنده می‌شود، چون یکی از اصلی‌ترین عوارض جانبی این قرنطینه افزایش تعداد گیمرها و بازی‌های آنلاین بود. حالا در این دوران چه بازی خوبی وارد بازار شد؟ نسخه بتل رویال بازی‌های کال آو دیوتی به نام Warzone.

در این بازی Activision به شدت از سیستم Battlepass استفاده کرد. شما برای پیشرفت درون بازی می‌توانستید پول خرج کنید و سلاح‌ها و اسکین‌های جذابی را دریافت کنید. وقتی که بازخورد مثبت این موضوع را دیدند، استودیوی بلیزارد تصمیم گرفت که از این سیستم در بازی‌هایش استفاده کند.

برای همین است که شما هر بازی بلیزارد که بعد از Warzone منتشر شد را ببینید، همگی فروشگاه‌های بزرگ و انواع بتل‌پس‌ مختلف را دارند. بعد از موفقیت Warzone، سقوط Blizzard شتاب خیلی بیشتری گرفت، چون این استودیو به این نتیجه رسید که پول از کیفیت مهم‌تر است.

شکایات Activision Blizzard در سال ۲۰۲۱


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

در سال ۲۰۲۱ بلیزارد با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایش مواجه شد. چندین و چند نفر از کارمندان سابق این استودیو از بلیزارد و کارمندانش شکایت کردند. چه شکایتی؟ شکایت‌های تعرض جنسی به صورت کاملا عادی در فضای شرکت. چه مدیر و چه کارمند عادی هم فرقی نداشت، همه درگیر این موضوع بودند و انگار کسی به آن اهمیت نمی‌داد. وقتی که این اخبار پخش شد، استودیوی بلیزارد به سرعت به منفورترین استودیو گیمینگ دنیا تبدیل شد.

ما دیگر فهمیده بودیم که این استودیو و تیم مدیریتی‌اش به بازیکنان اهمیتی نمی‌دهند، ولی فکرش را نمی‌کردیم که تا این حد و اندازه نفرت‌انگیز باشند. به خاطر این شکایت‌ها، بیش از ۴۰ نفر از کارکنان بلیزارد اخراج شدند و تعداد خیلی بیشتری هم استعفا دادند. یکی از افرادی که استعفا داد و یکی از دلایل اصلی سقوط Blizzard هم بود، جف کپلن (Jeff Kaplan) بود. کپلن یکی از مدیران اجرایی بلیزارد و مغز متفکر اصلی پشت بازی اورواچ بود. با جدایی او از بلیزارد، امیدها به بازگشت استودیو کمرنگ‌تر شد.

شروع سال ۲۰۲۲ با شایعات خرید شرکت توسط مایکروسافت


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

آغاز سال ۲۰۲۲ به شدت برای بلیزارد پرتلاطم بود. شرکت مایکروسافت به صورت رسمی سعی داشت که Activision-Blizzard را بخرد. حاشیه‌های این خرید به دو علت خیلی بزرگ زیاد بود. دلیل اول مسائل قانونی این خریداری بود که خود استودیو و مدیرانش را نگران می‌کرد؛ مورد دوم هم نگرانی بازیکنان و شرکت‌هایی مثل Sony بود که نگران انحصاری شدن بازی‌های این استودیوها بودند.

در این سال مسئله خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد چندین بار به دادگاه رفت که مشخص شود چنین خریدی با این قیمت (نزدیک به هفتاد میلیارد دلار) آیا قانونی است یا نه. هیچ‌کسی آماده چنین خریدی نبود و کسی نمی‌دانست که چگونه نسبت به آن واکنش نشان دهد. حتی به مدت چندین اخبار این خرید در صدر تیترهای روزنامه‌های مختلف بود. ولی در نهایت مشخص شد که این خرید مشکل قانونی ندارد و می‌تواند انجام شود.

برای همین بسیاری از بازیکنان پلی استیشن به شدت نگران آینده کنسول خود شدند. این موضوع باعث شد که حمایت طرفداران سونی و کنسول‌هایش از بلیزارد کمتر شود و حاشیه‌های حول این استودیو دوچندان شود. شاید از نظر فنی این خرید تاثیر زیادی روی سقوط Blizzard نداشت، ولی تغییر بودجه و مدیریتی این استودیو در نهایت به یکی از دلایل اصلی سقوطش تبدیل شدند.

دزدی در روز روشن با Diablo Immortal


Diablo ImmortalDiablo Immortal

بازی Diablo Immortal به معنای واقعی کلمه یک دزدی بود. درست است که این بازی رایگان بود، ولی شما حتی نمی‌توانستید ۵ دقیقه بازی کنید بدون اینکه یک سری تبلیغ برای خرید‌های درون بازی شما را دیوانه نکنند. به ازای هر مرحله که انجام می‌دهید، با پیشنهادی مواجه می‌شوید که تنها با ۱۰ یا ۵ دلار می‌توانید یک سری اسکین و یا سلاح جالب را به دست آورید.

حالا جدا از این مسئله آیا خود بازی جذاب بود؟ به طور خلاصه، نه. Diablo Immortal صرفا یک سری ماموریت تکراری و گیم‌پلی‌ای ضعیف بود که متاسفانه اسم دیابلو را به دوش می‌کشید. اینجا بود که تمامی طرفداران این مجموعه دیگر صبر خود را از دست دادند؛ چون برای چندین سال صبر کردند تا یک نسخه جدید از دیابلو را بازی کنند و چیزی که گیرشان آمد یک بازی رایگان برای موبایل بود که در تک‌تک ثانیه‌هایش سعی داشت که جیب بازیکنانش را بزند.

شکست بازی Overwatch 2


از عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتواز عرش تا فرش: داستان سقوط Blizzard - ویجیاتو

شاید هنوز افرادی بودند که تا قبل از انتشار بازی Overwatch 2 فکر می‌کردند که بازی‌های اخیر بلیزارد صرفا بدشانسی بوده. به هر حال هر استودیویی ممکن است بازی بد منتشر کند، صرفا بلیزارد بازی‌های بدش را پشت سر هم منتشر کرد. شاید هنوز شک درون ذهن یک سری افراد وجود داشت و سقوط Blizzard را قبول نداشتند. ولی همه چیز با انتشار Overwatch 2 عوض شد.

این بازی دو هدف اصلی داشت: ایجاد تعادل در بازی با بهبود گیم‌پلی و اضافه کردن بخش PVE. اما وقتی که بازی منتشر شد، بازی به طور کامل تعادلی که داشت را هم از دست داد، گیم‌پلی بازی ضعیف‌تر و عجیب‌تر شد، یک سری اسکین و یک سری نقشه محبوب از بازی حذف شدند و حتی بخش PVE هم در بازی وجود نداشت. پس چرا یک بازی جدید منتشر کردند؟ چون بازی دیگر به طور کامل روی بتل‌‌پس‌ها و فروشگاه درون بازی متمرکز بود.

شما دائما باید با بخش فروشگاه و بتل‌پس در ارتباط باشید و هر رویدادی که اتفاق میفتد، یک آیتم پولی دیگر را اضافه می‌کند. در حقیقت امید ما به اورواچ بود که بلیزارد را نجات دهد، ولی این بازی هم یک دزدی ساده از آب درآمد.

امیدی دوباره با Diablo IV


بلیزاردبلیزارد

سوالی که شاید الان در ذهن شما باشد این است که آیا امیدی وجود درد یا جلوی سقوط Blizzard را نمی‌توان گرفت؟ در جواب باید گفت که بله هست؛ ولی شاید خیلی زیاد نباشد. بازی Diablo IV یک بازی عالی با کیفیتی فوق‌العاده و در حد نام مجموعه‌اش بود. درست است که بازی هنوز هم به روش‌های مختلفی سعی می‌کند که از شما پول بگیرد، ولی در کل این بازی از کیفیت خوبی برخوردار است.

دیگر بازی‌های بلیزارد مثل Overwatch 2 هم در حال بهبود هستند. برای مثال همین Overwatch 2 قرار است به زودی یک سری تغییرات کلی ایجاد کند و بازی را به طور کامل دگرگون کند. آیا این تغییرات در نهایت نظرات مثبتی را جلب می‌کند یا نه هنوز معلوم نیست؛ ولی حداقل می‌دانیم که بلیزارد دارد تلاش خودش را می‌کند. البته که حالا مشکل یا شاید راه‌حلی به نام اکس باکس و مایکروسافت هم وجود دارد. برای همین تا موقعی که این استودیو انگیزه دارد که به دوران اوج خودش برگردد، امیدی برای بازگشت‌ آن‌ها وجود خواهد داشت.

سرگذشت استودیوها:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.