از تبلیغات‌ اینترنتی خسته شده‌اید؟ گوگل کروم ناجی شماست!

chromeip

ابزار جدید کروم به نام “محافظ IP”، شما را از دید تبلیغ‌گرها مخفی خواهد کرد. البته ممکن است برای استفاده از آن، احراز هویت کاربر مورد نیاز باشد.

یکی از راه‌هایی که تبلیغ‌گرها یک پروفایل خاص برای شخص شما می‌سازند، براساس موقعیت مکانی یا همان آدرس IP شماست. وقتی شما از یک وبسایت بازدید می‌کنید، یا از یک سرویس اینترنتی استفاده می‌کنید، IP شما بخشی از اطلاعاتی است که موقع اتصال به اینترنت منتقل می‌شود. اما اکنون گوگل قصد دارد که نحوه اشتراک‌گذاری آدرس IP شما را به‌وسیله گوگل کروم تغیر دهد؛ به بیانی دیگر با این کار از حریم شخصی کاربران “بهتر” محافظت کند.

برخلاف کوکی‌ها، مرورگر شما نمی‌تواند درخواست‌ها برای آدرس IP شما را مسدود کند. این موضوع یکی از اصول پایهٔ شبکۀ اینترنت است. سرویس‌دهندۀ اینترنت، یک IP را به شما اختصاص می‌دهد تا محل اتصال شما را بداند و اطلاعات و نتایج را به مقصد درست ارسال کند. هر دستگاه در محل شما با همان آدرس IP دیده می‌شود، بدون در نظر گرفتن آدرس‌های IP داخلی که توسط مودم روتر به هر دستگاه شما اختصاص می‌یابد. این اتفاق مشابه استفادهٔ اعضای خانه از یک خط تلفن ثابت است. هر شخص حقیقی نام منحصر به خودش را دارد، اما هرکسی که بخواهد تماس را پیگیری کند، فقط شماره خطی که از آن تماس گرفته شده را می‌بیند. این آدرس درنهایت برای ردیابی رفتارها و علایق کاربران در اینترنت استفاده می‌شود.

گوگل با ویژگی “محافظ IP” جدید خود درنظر دارد تا این پردازش‌ها برای آدرس IP را خنثی کند. به گزارش Bleeping Computer این کار با فرستادن ترافیک کاربران از مسیر سرورهای پروکسی انجام می‌شود. با ارسال اطلاعات از طریق یک سرور میانجی، باعث می‌شود که آدرس IP کاربر مخفی بماند. در آغاز “محافظ IP” فقط برای دامنه‌های مشخصی کار خواهد کرد، سپس در طول زمان گسترش می‌یابد تا دامنه‌های بیشتری را شامل شود و از رهگیری کاربر توسط کمپانی‌های بزرگ در سایت‌های مختلف محافظت کند.

سرورهای پروکسی به اندازۀ VPN امن نیستند. با این حال وقتی ترافیک از طریق یک سرور پروکسی منتقل شوند، لزوما تمام داده‌های شما پوشش داده نخواهد شد(مانند “محافظ IP” که در شروع از تعداد محدودی از دامنه‌ها پشتیبانی می‌کند). همچنین اطلاعات رمزنگاری نمی‌شوند. برای محافظت قوی‌تر، شما به یک VPN نیاز خواهید داشت.

همچنین آن‌ها به‌طور کامل مصون از خطا نیستند (اگرچه VPNها نیز اینطورند). یکی از نگرانی‌های امنیتی گوگل سوءاستفاده از سرورهای پروکسی توسط اشخاص و برنامه‌های مخرب است. آنگاه ترافیک می‌تواند درز پیدا کند یا حتی دست‌کاری شود. احتمالا گوگل برای جلوگیری از این مشکل احراز هویت کاربران را الزامی کند، سپس ترافیک آن‌ها را به سرورهای پروکسی بفرستد. وهمچنین از شکل‌گیری حملات دی‌داس به‌وسیله این سرویس جلوگیری شود.

با این‌حال “محافظ IP” شروعی برای شکل‌گیری دیواری بین ردیاب‌ها (trackerها) و عموم کاربران است. این امکان ابتدا برای کاربران آمریکایی عرضه می‌شود؛ و کاربر باید در برنامه واردشده (log in) باشد و آن را انتخاب کرده باشد، تا این سیستم برایش اجرا شود. فاز آغازین این ویژگی که، صرفا با دامنه‌های خود گوگل کار می‌کند، روی نسخه‌های ۱۱۹ و ۱۲۵ مرورگر کروم آزمایش می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این پروژه و آیندۀ آن می‌توانید به گیت‌هاب مراجعه کنید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.