از بین بردن آخرین سلاح های شیمیایی جنگ سرد

پس از بیش از سه دهه تلاش، ایالات متحده آخرین انبار تسلیحات شیمیایی خود را که زمانی شامل ۳۰ هزار تن مواد شیمیایی مرگبار در مهمات انفجاری بود، نابود کرد.

به گزارش سیناپرس، یکی از میراث های ناگوار جنگ سرد، ده ها هزار تن گاز مخل اعصاب، عوامل تاول زا و سایر ذخایر شیمیایی است که توسط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان عاملی بازدارنده در برابر هر یک از طرفین با استفاده از ایجاد وحشت در میدان جنگ تولید شده بود.

از آنجایی که تسلیحات شیمیایی چندان کاربردی نیستند و نگهداری آنها خطرناک است، کنگره ایالات متحده در سال ۱۹۸۶، دستور داد که نابودی ذخایر آمریکایی باید در اسرع وقت آغاز شود. مشکل بزرگ این بود که با این فهرست مرگ چه باید کرد؟ ایجاد سلاح های شیمیایی بسیار ساده تر از نابود کردن آنها است، بنابراین تنها روش ثابت شده در آن زمان، ریختن آنها در مناطق عمیق دریا بود.

با توسعه فن‌آوری‌های جدید، کار در سال ۱۹۹۰ بر روی یک زنجیره جزیره ‌ای منزوی و خالی از سکنه در اقیانوس آرام در جنوب هاوایی به نام جانستون آتول و سپس شش مکان دیگر در آلاباما، آرکانزاس، ایندیانا، مریلند، اورگان و یوتا آغاز شد. زمانی که آخرین موشک M55 پر از عامل عصب سارین منهدم شد، این فرآیند تکمیل شد. این آخرین انباری بود که بر اساس معاهده بین ‌المللی کنترل تسلیحات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که ایالات متحده در سال ۱۹۹۷ به تصویب رساند، به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه اعلام شد.

در اصل، تخریب ذخایر متکی بر کوره‌های با دمای بالا بود که مولکول‌های عامل را به عناصر پایه آن تجزیه می ‌کرد. پس از نگرانی های عمومی، سوزاندن به نفع دو روش جدید کنار گذاشته شد. یکی خنثی سازی بود که در آن مهمات توسط ربات ها منهدم شد و عوامل شیمیایی به بیرون ریخته شد. سپس این عوامل به شدت با آب داغ و هیدروکسید سدیم مخلوط شدند تا از بین بروند یا خنثی شوند.

روش دوم انفجار ساکن بود که زمانی استفاده شد که عامل تا حدی جامد شده و به داخل مهمات چسبیده بود. به جای از بین بردن سلاح، به یک عامل زرهی و با دمای بالا ماده منفجره موجود در مهمات را منفجر و عامل را آزاد می کرد تا در اثر گرما از بین برود. از همان فرآیند انفجار در مهمات تخلیه شده برای ضدعفونی کردن ضایعات نیز استفاده شد.

به گزارش سیناپرس، دکتر ویلیام لاپلانت، معاون وزیر دفاع ایالات متحده گفت: ما یک الزام ضروری و اخلاقی امنیت ملی داریم که برای از بین بردن تهدید ناشی از سلاح های کشتار جمعی تلاش کنیم. این اولین بار است که یک نهاد بین ‌المللی انهدام یک دسته از سلاح ‌های کشتار جمعی اعلام شده را تأیید می ‌کند.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: newatlas

نوشته از بین بردن آخرین سلاح های شیمیایی جنگ سرد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.